چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394-15:24 کد خبر:9168

شرکت های خودروسازی مدعیانی بی عملکرد


ابهام در توانایی مالکیت سرخابی ها:

بی‌شک اگر بخواهیم اتفاقات مهم‌ ورزشی سال 93 را مرور کنیم، مطرح شدن بحث خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال یکی از مهم‌ترین آنهاست. وزارت ورزش و جوانان از همان ابتدا عزمی جدی برای خصوصی سازی سرخابی‌ها داشت و به همین منظور وزیر ورزش و جوانان، امیررضا خادم را برای برنامه‌ریزی و سامان دادن به این امر مهم در نظر گرفت. خصوصی سازی این دو باشگاه پرطرفدار ایران از همان ابتدا با موافقت‌ها و مخالفت‌های عده‌ای همراه شد. بحث بر روی نوع برگزاری مزایده و قیمت گذاری، دو پارامتری بود که در صحبت‌های مخالفان بیان می‌شد و در عوض موافقان معتقد بودند همین که وزارت ورزش و جوانان بعد از سالها بالاخره شجاعت به خرج داد و خصوصی سازی این دو باشگاه را به صورت عملی کلید زد، خود گامی مهم به شمار می‌آید.

سرنوشت تیم های پیکان و سایپا در انواع لیگ ها ملاحظه و ارزیابی شده است ؛ پیکان به لیگ 2 سقوط کرد و در شرایطی که کارگران مظلوم این دو شرکت همچون دیگر کارگران مظلوم کشورمان اسیر مشکلات معیشتی هستند پیکان حتی از حضور در لیگ جهانی والیبال به دلیل مشکلات شدید مالی اعلام انصراف داده بود ، تکلیف تیم سایپا هم در لیگ برتر فوتبال زیاد تعریفی نداشت و این دو کارخانه از کلیه سوبسیدهای دولتی استفاده می کنند و هرساله کلی شاهد افزایش قیمت خودروهای این دو کارخانه هستیم .

به هر حال اینگونه هزینه سازی ها برای ایجاد تورم در جامعه موجب ایجاد نارضایتی در بین مردم می شود مسئولین ایران خودرو و سایپا هر بار که قصد افزایش تولیدات محصولات خود هستند شعار ورشکستگی را سر می دهند حالا چگونه مدعی خریداری دو تیم سرخابی آنهم با هزینه های میلیاردی در ورزش هستند. ساختار و صاحب قلم خاطر نشان می سازد در بیان کلی بنیان ورزش حرفه ای، باشگاههای حرفه ای هستند. ما نیز باید برای باشگاه داری در ابعاد مالی و مالیاتی، علمی و فنی، اقتصادی و اجتماعی، ساختاری و تشکیلاتی و ابعاد دیگرش، قانون جامع و روزآمدی، داشته باشیم که حداقل، مسیر حرکت، زیرساختها و عوامل اصلی برای موفقیت باشگاه داری را تعریف و تبیین کرده باشد بنابراین نمی توان تنها به خصوصی سازی و نتایج و آثار معمول آن، دلخوش بود و انتظار حداکثر توفیق را داشت.خصوصی سازی سرخابی ها بخشی از حرکت در مسیر حرفه ای شدن باشگاه داری در کشور است نه همه آن.با توجه به تجربه چندین ساله خصوصی سازی در کشور، خصوصی سازی سرخابی ها باید کارآمدترین و کم نقص ترین نوع خصوصی سازی در ایران باشد.

شعبان وفایی نژاد