دوشنبه 31 فروردين 1394-16:16 کد خبر:5746

قیمت های پروازی نان در شهرستان ساری؟!


طبق برخی آمارها دور ریز نان در کشور ما بسیار زیاد است به گونه ای که صدها نفر در امر خرید و فروش نان خشک اشتغال دارند. حال که پس از سالها تلاش و کوشش و سرمایه گزاری، کشور ما در عرصه گندم همانند بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده است، سزاوار نیست به خاطر کیفیت نامطلوب نان و عدم توجه به مصرف صحیح آن باز هم واردات داشته باشیم! با کمال تأسف سالانه ۱۵۰هزار تن نان به ارزش تقریبی ۱۰میلیارد تومان تنها در تهران دور ریخته می شود که با احتساب اسراف نان در سایر شهرهای کشور، سالانه بیش از ۶۰۰هزار تن نان خشک به ارزش تقریبی ۴۰میلیارد تومان دور ریخته می شود۶. نکته دیگر آن که ضایعات نان منحصر به خود نان نمی شود بلکه ضایعات آرد و دانه گندم (آردهایی که به درستی نگهداری نشده اند، گندمهایی که در جابجایی و حمل و نقل از بین می روند یا در سیلوها فاسد شده اند و...) را نیز باید به چرخه ضایعات نان افزود. همه ساله اخبار و آماری راجع به ضایعات نان، در جراید تخصصی و عمومی منتشر می شود؛ حتی اگر بخشی از آن چه در آمارها آمده است واقعیت داشته باشد، نمی توان این مسئله را نادیده گرفت و برنامه ای اساسی برای حل آن طراحی نکرد!

با با عنایت به این مقدمه ، مردم شهرستان ساری واقعاً در بحث قیمت نان در سردرگمی محض قرار گرفته اند و نمی دانند کدام نرخ ، قیمت واقعی یک قرص نان را تشکیل می دهد ؟ در حال حاضر شهرستان ساری در بحث فروش نان سه نرخ تعاونی ، آزاد و نیمه آزاد را در پیش روی مردم قرار داده است ؛ در نانوایی ها دیگر از ترازو و سنگ خبری نیست ، بحث استفاده از کنجد هم داستان خاص خود را دارد ؛ متأسفانه بی ثابتی و عدم نظارت باعث شده تا نایلون های 10 تومانی به قیمت 250 تومان به مشتریان خرید نان عرضه می شود و آنها نمی دانند کدام نرخ را باور کنند !

متأسفانه در کنار بحث عدم ثبات قیمت نان ، موضوع کیفی سازی آن نیز قابل تأمل است در این مورد هر روز شاهد هستیم که نان ها نازکتر و کوچکتر به دست مردم داده می شود اما نه به کیفیت آن توجه شده و نه براساس اندازه قیمت گذاری می شود ؟! ساعت پخت خبازان نیز مشخص نیست و باید در این خصوص که ارتباطی مستقیم با زندگی روزمره مردم دارد ، رسیدگی و ساماندهی لازم صورت پذیرد ؛ طی چند روز گذشته در بحث نان تنها شاهد افزایش تعداد خبازی ها بوده ایم ؛ در یک زمان بحث کانکس های سیار نانوایی در همه محلات و در ایامی دیگر بحث نان ساقه طلایی در ایامی دیگر نان معمولی و یا نان های سنتی که اسماً سنتی است و به شیوه معمول پخت می شود ، سیاست گذاری در پخت نان شهرستان ساری را با سردرگمی عجیبی مواجه ساخته است ؛ البته در این حوزه نباید از تلاش های فرمانداری ، شورای آرد و نان و صنف خبازی های شهرستان ساری به سادگی عبور کرد اما اقدامات صورت گرفته جوابگوی نیازهای مردم این شهر نبوده و باید فکر و راهکاری اساسی برای حل این معضل اتخاذ کرد .

نگارنده برای تکمیل این گزارش یادآوری می کند متاسفانه مصرف نان در ايران به دليل ارزان بودن زياد و از بين رفتن فرهنگ مصرف اسلامى و تزايد روحيه مصرف‏گرايى و اسراف و تبذير روز به روز رو به تزايد است. از طرف ديگر عدم نظارت جدي بركارنانوايي ها باعث از بين رفتن نان هاي بسيارشده است ونتيجه آن شده است بسياري از تهيه كنندگان و مصرف كنندگان ازفروش نان هاي غير قابل مصرف به خريداران نان خشك ،در آمد بسياري به دست آورند وحتي برخي مناطق كشور از ارزان بودن نان سوء استفاده كرده وبراي حيوانات خود نان تازه تهيه مي نمايند.رويه كنوني كه مصداق بارز كفران نعمت و اسراف مي باشد،ممكن است عواقب ناگواري را به دنبال داشته باشد ؛ از آنجايي كه دين مبين اسلام براى معاش انسان اهميّت خاصي قائل است، براى تأمين نيازمندي هاى او برنامه‏ريزى نموده است، چنانچه مال را مايه «قوام» و تداوم زندگى، و نان را از اسباب برپاداشتن نماز و روزه و حج و ديگر واجبات دانسته است. جا دارد كه مسئولين در سياست‏گزارى‏هاى خود كيفيت نان را مد نظر داشته ، و از سوى ديگر مسئولين تبليغات كشور اعم از راديو و تلويزيون و مطبوعات، مردم را به پرهيز از اسراف وبه مصرف صحيح نان تشويق نمايند. اما وظيفه روحانيون و مبلغين اينست كه علاوه برارشاد مردم درباره اسراف ،به نقش و اهميت اين ماده غذايي از ديدگاه اسلام اشاره نموده وسفارش ائمه (عليهم السلام) در اين باره را مورد تاكيد قرار دهند.

ساری :شعبان وفائی نژاد