دوشنبه 15 آذر 1400-18:5 کد خبر:48407

ارائه صورت حساب الکترونیکی خرید در فروشگاه‌های مازندران الزامی می‌شود


انعکاس شمال: حسینقلی قوانلو گفت: ۷۰ درصد از مجموع ۱۸۶ هزار واحد صنفی در مازندران مجهز به صورت حساب الکترونیکی نیستند ولی موظف هستند حداکثر تا سه ماه آینده به سامانه‌های به‌روز فروش کالا مجهز شوند.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که فروشگاه‌های مازندران بعد از زمان تعیین شده به فاکتورهای الکترونیکی مجهز نشوند، بازرسان می‌توانند این مغازه‌ها را به دلیل اجرا نکردن دستورالعمل‌های بازرسی و ارایه ندادن فاکتور به مشتری پلمپ کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت : تحقق این طرح، مرحله اول اجرای نظارت هوشمند و الکترونیک بر بازار عرضه و تقاضا خواهد بود و در سال ۱۴۰۰ بخشی از بازرسی ها در بازار استان از تولید یا واردات تا فروش کالا به صورت برخط خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۳۲ هزار و ۵۲۰  فروشگاه مواد غذایی در مازندران وجود دارد، افزود : اکنون حدود ۶۰ درصد این فروشگاه‌ها در استان در زمان فروش کالا، صورت حساب الکترونیکی به مشتریان ارایه نمی دهند که این موضوع یک ضعف اساسی در افزایش گرانی کالاهای اساسی است.

قوانلو تصریح کرد: یکی از اهدافی که برای الزام نصب سامانه صدور صورت حساب‌های الکترونیکی در فروشگاه مواد غذایی و دیگر فروشگاه ها مازندران دنبال می‌کنیم آن است که مردم به صورت مستقیم قیمت کالاها را رصد کنند تا با مدرکی که در اختیار دارند در صورت مواجهه با گران فروشی، تخلف را به بازرسان اصناف و تعزیرات با مستندات اطلاع دهند تا برخورد قاطع تر با متخلفان انجام شود چراکه در زمان حاضر بسیاری از شهروندانی که در رابطه با گران‌فروشی گلایه دارند، مدرکی در ارتباط با احراز تخلف فروشنده در دست ندارند.

 

*پلمپ ۵۸ واحد گران‌فروش در یک هفته

وی افزود : در روزهای گذشته در قالب طرح کمیته اقدام مشترک با همکاری جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعزیرات حکومتی، بازرسی‌ها از اصناف استان تشدید شد که نتیجه بازرسی‌های ۶۰۰ نیروی بازرسی در قالب بسیج اصناف و بازرسان صمت در یک هفته گذشته از سه هزار و ۸۰۰ واحد صنفی استان، به پلمپ ۵۸ واحد صنفی به دلیل احراز گران‌فروشی و احتکار کالا ختم شد.

قوانلو خاطر نشان کرد: تا اجرای دقیق طرح نظارت هوشمند بر بازار عرضه و تقاضای مازندران، بازرسی‌های روزانه از اصناف به صورت مستمر ادامه خواهد یافت و قرار است در روزهای آینده یک‌هزار و ۲۰۰ نفر دیگر از افراد بسیج اصناف، برای تشدید نظارت‌ها به بازرسان اصناف استان اضافه شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: قبل از اجرای طرح بازرسی‌ها از بازار عرضه و تقاضا در استان، شاهد نوسان و افزایش قیمت اقلام غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ منجمد و گرم و تخم مرغ در بازار بودیم که در زمان حاضر قیمت این اقلام غذایی ثابت و متعادل شده است.

 استاندار مازندران اخیرا آغاز عملیات اجرایی نظارت بر بازار استان را با رمز «یا امیرالمومنین» اعلام کرد و به گران فروشان و واسطه‌ها در این باره هشدار داد.

سید محمود حسینی‌پور همزمان با صدور دستور اجرای این طرح، گفت که عملیات اجرایی نظارت بر بازار استان به منظور برخورد قاطعانه با گران‌فروشی با همکاری مشترک بسیج، دستگاه قضا و تعزیرات حکومتی آغاز شده است.