شنبه 13 آذر 1400-14:7 کد خبر:48393

فاطمه سیفی

توقف خاکسپاری تجربه!

آقای استاندار! ما برای توسعه استان یک پیشنهاد خوب داریم.


دولت ها که تغییر می کنند، والی های هر استان نیز بلافاصله جای خود را به نفرات جدید می دهند. جدای از اینکه چه شیوه ای برای این تغییرات مد نظر دولت مردان قرار می گیرد و نمایندگان عالی دولت در استان ها با چه سبک و سیاقی گزینش می شوند، یک اتفاق عجیب فصل مشترک در همه مدیران ارشد جدید است. آنان به هیچ عنوان عملکرد مدیران قبلی از خود را مفید به فایده برای حوزه مسئولیتی خود نمی دانند و برخی ها پا را فراتر گذاشته و اعلام می کنند که ویرانه ای را از نفر قبل تحویل گرفته اند و باید با شیوه های مدیریتی منحصر به فرد خود این ویرانه را بازسازی کنند!

 طی کمتر از 15 سال گذشته  حسینی پور نوری هفتمین استاندار منصوب شده برای دیار علویان است. در این مدت طی صدارت دولت های نهم و دهم  سه استاندار و در دوران دولت های یازدهم و دوازدهم نیز سه والی برای مازندران انتخاب شده بودند. هر چند که دوره حضور استاندار دولت سیزدهم هنوز برای قضاوت درباره شیوه های کاری او کافی به نظر نمی رسد اما رسالت روزنامه نگاری حکم می کرد تا موضوعی بس مهم را که در گذشته نیز از سوی تنها یک استاندار تجربه شده به جناب حسینی پور نوری یادآوری و پیشنهاد کنیم.

وقتی مهندس کریمی به جای ابوطالب شفقت استاندار مازندران شد، رویه ای را برای بهره گیری از تجربیات و توان مدیریتی استانداران اسلاف خود به کار گرفت که در نوع خود جای تامل داشت. او که خود از اهالی استان سمنان بود، در دو مرحله استانداران قبلی مازندران را در یک هم اندیشی دعوت کرد. در کنار این افراد، هر مازندرانی که در آن زمان  در استان های دیگر استاندار بود را نیز به این هم اندیشی و نشست دعوت کرد.

در این نشست هر یک از میهمانان به ارائه نقطه نظرات خود درباره کاستی ها و نقاط قوت استان پرداختند. تمامی این گفته ها به دقت از سوی استاندار جدید یادداشت و بعدا مورد واکاوی قرار گرفت. در آن نشست ها هر استانداری از زاویه دید مدیرتی خود پتانسیل ها، داشته ها و نیازهای مازندران را کالبد شکافی کرده بود. برنامه های مدیرتی خود برای استان را بر اساس همین یافته ها تنظیم کرده بود. تمام این یافته به عنوان اطلاعاتی ارزشمند حالا در اختیار استاندار جدید قرار گرفته بود. با این تفاصیل، استاندار جدید یافته هایی را در اختیار داشت که شاید برای رسیدن به آنها باید وقت و اعتبار هنگفتی را هزینه می کرد.

جناب حسینی پور نوری! استاندار محترم دولت سیزدهم در مازندران، انتظار نمی رود حضرتعالی تمام برنامه های استانداران قبلی را بی کم و کاست ادامه دهید چرا که می دانیم محور برنامه های شما براساس سیاست های دولت کرامت تدوین می شود .اما افکار عمومی این انتظار را دارند تا اگر برنامه و پروژه ای مفید در دوران گذشته طرح و برای اجرایی شدنش هزینه شده بود را به طور کامل از دور خارج نکنید!

طی تماس هایی که با استانداران 15 سال اخیر مازندران برقرار کردیم به نکات جالب و تاسف باری برخوردیم. از میان استانداران گذشته، ربیع فلاح ابتدا بعد از برکناری از سمت استانداری به عنوان مشاور در کارخانه آرین سینا مشغول به کار شد و حالا او که بیش از 4 سال نفر نخست اجرایی استان بوده، خانه نشین است. علی اکبر طاهایی که او نیز ابتدا بعد از رفتن از مازندران به عنوان معاون وزیر نفت مشغول به کار شده بود، حالا روزگارش را با افراد خانواده می گذراند. احمد حسین زادگان که آخرین استاندار دولت روحانی در مازندران بود و در گذشته سابقه فرمانداری مرکز استان را نیز در کارنامه کاری خود دارد، حالا خانه نشین شده است. البته ماجرا درباره دو استاندار دیگر کمی متفاوت است. ابوطالب شفقت معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور شده است ومحمد اسلامی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی مشغول به کار است. و سید محمد کریمی که از مناصب دولتی کنار رفت به عنوان بازنشسته بیمه مرکزی و به عنوان استاد دانشگاه مشغول به تدریس است.

هر یک از این استانداران در دوران صدارت خود برنامه های زیادی را مطرح کردند که برخی از آنها سنگ بزرگ به علامت نزدن بود. شفقت تاسیس پالایشگاه در مازندران را مطرح کرد که همان زمان نیز با مخالفت صریح محیط زیست مواجه شد اما در دوره او بود که موضوع ایجاد خط راه آهن غرب به شرق مازندران مطرح شد. موضوعی که در صورت اجرایی شدن، می تواند دوره ای جدید در ارتباط با توسعه گردشگری برای استان بگشاید.

مهندس محمد اسلامی نیز به ایجاد برنامه ریزی برای رسیدن به صادرات 3 میلیارد دلاری همت گمارد. طرحی که همان زمان استارت اجرایی شدنش خورد و اتاق بازرگانی نیز پای کار آمد اما با رفتن اسلامی این طرح نیز به بایگانی سپرده شد و از این دست طرح ها و پروژه ها در مازندران موارد متعددی وجود دارد که با تدابیر و درایتمندی شما و مدیران تحت امرتان قابلیت اجرایی شدن دارند.

حالا پیشنهاد ما برگزاری هم اندیشی با استانداران گذشته و شخصیت های مطلع و کاردان در استان است. هم اندیشی که خروجی آن می تواند تا مدت های طولانی دست حضرتعالی را برای نگه داشتن استان روی ریل توسعه باز بگذارد.

جناب استاندار محترم! اجاز ندهید سرمایه های انسانی استان که دوران طولانی برای بدست آوردن تجربه ای که اکنون در اختیار دارند از منابع مالی و ریالی استان برایشان هزینه شده است در پستوی خانه هایشان به فراموشی سپرده شوند. شما می توانید معمار دوران جدیدی برای شتاب بخشی به توسعه استان باشید. فقط کافی است نگاهتان بدور از مسائل جناحی وسیاسی و تنها برای آبادانی استان باشد. مردم به شما و ایده های خلاقانه تان ایمان دارند. اعتماد آنها پشتوانه شما در ادامه راه خواهد بود. این گوی و این میدان. بسم ا..../ یادداشت مدیر مسئول هارش خبر- فاطمه سیفی