چهارشنبه 19 خرداد 1400-6:47 کد خبر:48365

ضرورت شناخت متقابل حقوقی شهروندی و مدیریت شهری

مهندس خلردی با بیان وجود برخی از شکایت‌های مردمی‌ مربوط به موضوعات خدمات شهری به‌ویژه سد معبر و رهاسازی زباله‌ها، تصریح کرد: باید توجه داشت که طبق قانون، پیاده‌رو ملک عمومی ‌است و قطعاً برای شهرداری راحت نیست که به‌ صورت شبانه‌روزی برای برخورد و جمع‌آوری سد معبر یا زباله از سطح معابر نیرو بگذارد.


به گزارش انعکاس شمال، عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در اداره امور شهرامروزه مشارکت یکی از مفاهیم عمده و اصلی توسعه پایدار به شمار می رود. مدیران و برنامه ریزان شهری همواره سعی کرده اند تا با جلب مشارکت های مردمی به اهداف خود در زمینه اجرای طرح ها و برنامه ها به بهترین نحو ممکن نائل آیند.


مهندس رضا خلردی یکی از کارشناسان صاحب نظر در امور شهری در جمع تعدادی از فعالان حقوق مدنی شهر ساری گفت: عده‌ای از شهروندان با دیدن صحنه‌های رها شدن زباله‌ها و نخاله در سطح شهر در برداشت نخست می‌گویند شهرداری ساری کجاست که به این امور رسیدگی و مشکلات شهر را حل کند؟ درحالی‌که می‌توان برداشت دیگری نیز از این جریان داشت و آن، اینکه شهرداری را تقصیرکار ندانست، بلکه گفت چه کسی باعث ایجاد سد معبر شده و یا نخاله و زباله را در نقطه‌ای از شهر تخلیه کردهاست؟


جایگاه رفیع بازار در ایجاد رفاه عمومی مردم ساری


وی افزود: در بروز مشکلاتی از قبیل انتشار بوی نامطبوع در برخی معابر به دلیل رهاسازی فاضلاب، سد معبر، وجود خاک و نخاله یا تجمع زباله در برخی از نقاط شهر، نباید صرفاً شهرداری را مقصر دانست، زیرا تا زمانی که شهروندان ساروی همکاری لازم را با نیروهای این نهاد در حفظ و نگهداری شهر نداشته باشند، مشکلات همچنان پابرجاست.


مهندس خلردی با بیان وجود برخی از شکایت‌های مردمی‌ مربوط به موضوعات خدمات شهری به‌ویژه سد معبر و رهاسازی زباله‌ها، تصریح کرد: باید توجه داشت که طبق قانون، پیاده‌رو ملک عمومی ‌است و قطعاً برای شهرداری راحت نیست که به‌ صورت شبانه‌روزی برای برخورد و جمع‌آوری سد معبر یا زباله از سطح معابر نیرو بگذارد.


این کارشناس صاحب نظر مدعی شد: اگر بتوانیم با راه اندازی کارخانه زباله سوز هزینه های میلیاردی سالانه جمع‌آوری زباله شهر را کاهش دهیم، شهرداری می‌تواند آن را در سایر پروژه‌های عمرانی همچون احداث پارک، تکمیل تقاطع‌ها و بهبود فضای شهری صَرف کند و باعث رشد و آبادانی شهر شود، نه اینکه هرسال بر این هزینه‌ها افزوده شود و شهرداری ساری برای پاسخ‌گویی به نیازهای شهروندان ناچار شود آن را از عوارضی که از آنها در بخش‌های مختلف چون صدور پروانه و غیره دریافت می‌شود، تأمین کند.


خلردی خاطر نشان کرد: اعتماد مردم به مدیریت شهری سرمایه اجتماعی واقعی شهرداری بوده و انشالله با رویکردهای سازنده حقوق متقابل شهروندان و مدیریت شهری مورد توجه قرار بگیرد تا مسیر توسعه و تعالی سازندگی شهرها هموارتر از گذشته باشد.