پنجشنبه 13 خرداد 1400-10:25 کد خبر:48355

توسعه صنعت گردشگری، رویکردی سازنده در توسعه پایدار شهر ساری

دکتر علوی تصریح کرد:  مسیرهای ارتباطی مطلوب، زیباسازی منظر شهری، زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی و رستوران، بازارهای خرید، مراکز ارائه محصولات فرهنگی،گسترش فضای سبز، ارتقاء فرهنگ شهروندی، توجه کافی به مناطق کمتر برخوردار، تسریع در روند اجرایی دو پروژه بزرگ فاز دوم بوستان ملل و پروژه بزرگ پل تا پل از سوی شهرداری می تواند تحولات جالب توجهی را در توسعه ساختاری شهر ساری ایجاد نماید.


به گزارش انعکاس شمال، با گسترش شهرها و تکمیل زیرساخت‌ها برای رفع نیازهای اولیه در بسیاری از شهرهای بزرگ، توجه و فعالیت مدیران و مسئولان شهری روی امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متمرکز شده وگردشگری شهری که ذاتاً امری اجتماعی و بخشی از فرهنگ جوامع شناخته می‌شود امروزه به مؤلفه‌ای بسیار مهم در توسعه پایدار محلی و شهری تبدیل شده است.

 

دکتر سید جمال علوی سنگ چشمه یکی از کارشناسان مسائل شهری در جمع تعدادی از صاحب نظران امور اجتماعی و کارشناسان صنعت گردشگری شهر ساری گفت: توجه بیشتر به گردشگری شهری با توسعه یکپارچه اقتصادی زندگی تمام شهروندان ساروی را تحت تأثیر قرار خواهد داد، علاوه بر آن تدوین پیوست فرهنگی مراکز گردشگری و در نظر گرفتن بُعد فرهنگی و اجتماعی در توسعه گردشگری با حفظ فرهنگ و سلامت روانی جامعه تا حد زیادی در بهبود سطح زندگی مردم این شهر اثرگذار خواهد بود.

 

 دکتر سید جمال علوی سنگ چشمه: توسعه زیرساخت های ورزشی در شهر ساری الزامی است  | فانوس پرس

 

 

وی با بیان اینکه ساری در سال 2022 پایتخت گردشگری اکو خواهد بود، اظهار داشت: وقتی‌که توسعه گردشگری و فرهنگی در شهر ساری محقق شود، برخورداری از خدمات پزشکی، دیدار اقوام و آشنایان، بازدید آثار تاریخی و ... دیگر فضای گردشگری حاکم بر شهر ساری، گردشگر را وارد چرخه‌ای می‌کند که می‌تواند شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد. فعالیت‌هایی چون رفتن به تئاتر و سینما، دیدن مناظر شهری، فروشگاه و مراکز خرید، رستوران‌ها و مراکز اقامتی و ... به‌طورکلی گردشگر با تمام کسب‌وکارها و مراکزی که جزئی از روح شهر شده‌اند در تعامل خواهد بود که این امر می‌تواند کمک بسیاری به توسعه پایدار اقتصاد شهری در مرکز استان کند.

 

دکتر علوی تصریح کرد: البته رسیدن به این آرمان گرایی مستلزم ایجاد زیرساخت های لازم برای جذب گردشگران است؛ باید توجه داشته باشیم که استاندارد سازی عمران و آبادانی شهر ساری و مهندسی استفاده از منابع طبیعی این شهر باید در دستور کار مسئولان امر قرار بگیرد؛ مسیرهای ارتباطی مطلوب، زیباسازی منظر شهری، زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی و رستوران، بازارهای خرید، مراکز ارائه محصولات فرهنگی،گسترش فضای سبز، ارتقاء فرهنگ شهروندی، توجه کافی به مناطق کمتر برخوردار، تسریع در روند اجرایی دو پروژه بزرگ فاز دوم بوستان ملل و پروژه بزرگ پل تا پل از سوی شهرداری می تواند تحولات جالب توجهی را در توسعه ساختاری شهر ساری ایجاد نماید.

 

این کارشناس مسائل شهری خاطر نشان کرد: گردشگری و فرهنگ باید به‌نحوی مورد توجه مدیران شهری ساری قرار گیرد که تمامی ساخت‌وسازها، تصمیمات کلانِ‌شهری، اقدامات ترافیکی، بهره‌برداری از فضاهای سبز و ... همه و همه در راستای رشد ظرفیت‌های گردشگری و جذب گردشگر و توسعه این حوزه متمرکز باشد و طرح و برنامه‌ها به‌صورت منطقه‌ای و با در نظر گرفتن پتانسیل بخش‌های مختلف پیاده‌سازی شود که نقش شهرداری‌ ساری و شوراهای اسلامی دوره ششم این شهر به‌عنوان دو بازوی خدمت رسانی به مردم بی بدیل خواهد بود.