پنجشنبه 22 اسفند 1398-16:38 کد خبر:41161

جدی بگیرید اما نترسید

دانستنی های ویروس کورنا

انعکاس شمال - روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای اطلاع‌رسانی و ارتقاء سطح آگاهی مردم دیار همیشه‌سبز مازندران نسبت به میزان سلامتی خود و حفظ این گوهر ارزشمند دست به امری مهم زده و با ترویج فرهنگ خود مراقبتی سعی بر بالا بردن سطح سلامت مردم مازندران دارد. در گزارشی که می‌خوانید راه های پیشگیری از ابتلا ویروس کورنا را مورد بررسی قرار گرفته است.


انعکاس شمال: دکتر "حامد روحانی زاده" ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ویروس کرونا موجب پیدایش بیماری هایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می گردند، گفت: هفتمین رده جدید این ویروس در شهر "ووهان چین" پیدا شده که سبب بیماری حاد تنفسی می گردد و به دلیل انتقال و انتشار سریع، این ویروس بسیار مسری است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت سرایت و انتقال از یک فرد به فرد دیگر در این ویروس بسیار زیاد است، افزود: میران مرگ ومیرناشی از ویروس  کرونا نسبت به انواع آنفولانزاهای دیگر پایین و حدود 2% است، یعنی از هر 100 نفری که به این بیماری مبتلا می شوند، 2 نفر جان خود را از دست می دهند که با بیماری زمینه ایی در فرد ارتباط مستقیم دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دوره نهفتگی این ویروس را حدود 2 تا 14 روز دانست و ادامه داد: این دوره ویروس در بدن فرد وجود دارد ولی علائم بیماری مشاهده نمی شود اما در این دوره ویروس می تواند از فرد آلوده ی بدون علامت به فرد سالم منتقل شده و آن فرد را نیز آلوده کند.

دکتر روحانی زاده علائم شای این نوع ویروس را تب، سرفه، گلودرد، کوتاهی تنفس و علائم گوارشی واسهال عنوان کرده و گفت: درموارد شدید عفونت ریه(پنومونی) سندرم حاد تنفس و نارسایی کلیه بروز می کند .

وی راه های انتقال ویروس  را انتشار از طریق هوا ، ترشحات آلوده فرد مبتلا(مثل ذرات عطسه وسرفه و...)، دست زدن به وسایل اطراف بیمار وآلوده، تماس با حیوانات (چون برخی از حیوانات میزبان این ویروس هستند)، تماس بیمارستانی با بیمار، همکار یا هم کلاس بودن با فرد مبتلا یا هر تماس شغلی با بیمار مبتلا در فضای بسته و مشترک و همسفر بودن با یک وسیله نقلیه مشترک دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به برخی مباحث  مبنی بر اینکه برخی داروهای گیاهی از ابتلا به بیماری جلوگیری می کنند، تاکید کرد: هموطنان برای مقابله با این بیماری موارد بهداشتی را رعایت کنند و مقاومت بدن خود را افزایش دهند.

وی به انتشار فیلمی که نشان می دهد دست دادن با پشت دست سبب انتقال بیماری نمی شود، افزود: ویدیویی در فضای مجازی بازنشر داده می شود که در آن تاکید شده که سازمان جهانی بهداشت دست دادن با پشت دست را تایید کرده و مردم با دست دادن پشت دست به بیماری کرونا مبتلا نمی شوند درحالی که این سازمان دست دادن را یکی از عوامل اصلی انتشار بیماری عنوان کرده است.

دکتر روحانی زاده سالمندان، افرادی که بیماری زمینه ای مثل دیابت-بیماری قلبی وآسم و بیماریهای تنفسی دارند ویا تحت شیمی درمانی یا داروی تضعیف کننده ایمنی هستندو زنان بارداروکودکان را در معرض خطر بیماری دانست و افزود: فرد مشکوک به "کرونا" فردی است که به دلیل تب ، سرفه و تنگی نفس نیازمند بستری در بیمارستان بوده، سابقه سفر به کشور چین و برخی مناطق درگیراین ویروس درکشورمان داشته و  در عرض 14 روز قبل از شروع علائم بیماری، تماس نزدیک با بیمار قطعی و علامت دار برقرار نموده است.

 وی با بیان اینکه روش تشخیص و تست آزمایشگاهی برای تشخیص این بیماری از روشی مرسوم به PCR استفاده می شود که قطعات DNA ویروس را مورد بررسی قرار می دهد، ادامه داد: برخی از سودجویان با استفاده از ترس مردم وعده تست کرونا را می دهند درحالی که این کاردر آزمایشگاه پاستور تهران  انجام می شود بنابراین هموطنان در صورت مشاهده هرگونه تخلفی آن را گزارش دهند.

رئیس مرکز بهداشت استان مازندران تاکید کرد: تاکنون درمان دارویی قطعی  ضد ویروس برای درمان این بیماری معرفی نشده است و درمان حمایتی و مراقبتی برای کاهش علائم و عوارض بیماری توصیه می گردد.

دکتر روحانی زاده  به راه های پیشگیری از بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: از نزدیک شدن به افرادی که سرفه یا عطسه می کنند بپرهیزید،از دست دادن و روبوسی کردن با افرادی که علائم سرفه و عطسه دارند خودداری کنید،فاصله حداقل یک و نیم متری را از بیمار رعایت کنید، شستشوی مرتب دست ها با اب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه یا ضد عفونی کننده های الکلی، دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه ترجیحا با دستمال و یا قسمت بالای آستین بپوشانید، دستمال های استفاده شده خود را در یک نایلون در بسته یا سطل زباله درب دار قرار دهید، از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان بپرهیزید، از تماس با حیوانات اهلی یا وحشی خود داری کنید، مایعات گرم و موادی که موجب تقویت سیستم ایمنی می شوند را مصرف کنید، استفاده از ماسک در صورت مراقبت از بیمار یا قرار گرفتن در محیط های شلوغ، از خوردن مواد غذایی نیم پز خودداری کنید، تخته گوشت و چاقوی مورد استفاده برای مواد غذایی خام جداگانه باشد، دست های خود را در فواصل آماده سازی غذای خام بشویید، از انداختن آب دهان در مکان های عمومی بپرهیزید.

وی بر محدود کردن ارتباطات غیر ضروری (اداری –دور همی –سفر و .....)، عدم استعمال دخانیات در سفره خانه، عدم استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی، وسایل ورزشی مشترک، عدم استفاده مکرر از عابر بانک، عدم لمس وسایل مثل دکمه آسانسور، عدم استفاده از متروها و خطوط مسیر های شلوغ، عدم استفاده از غذاهای رستورانی، عدم دست دادن و رو بوسی در زمان شیوع بیماری و عدم استفاده از گوشی های مشترک در ادارات تاکید کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: بدلیل اینکه ویروس بر روی سطوح از چند ساعت تا چند روز باقی می ماند، بنابراین مردم دست های خود را به طور مرتب بشویند.

 

توصیه های کلی

توصیه های کلی استاندارد سازمان بهداشت جهانی  (WHO) برای عموم مردم به منظور کاهش درمعرض قرار گرفتن با عوامل میکربی بیماری زا و جلوگیری از انتقال طیف وسیعی از بیماریها به شرح زیر است که شامل بهداشت دست، تنفس و بهداشت مواد غذایی می باشد:

1. مرتباً دستهای خود را با آب و صابون بشویید  و یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ضدعفونی نمایید.

2. هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بگیرید و بلافاصله دستمال را دور انداخته و دست های خود را بشویید.

3. از تماس نزدیک با هر کسی که تب و سرفه دارد، خودداری کنید.

4. اگر تب، سرفه و یا هرگونه مشکلی در تنفس دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید و سابقه سفر قبلی خود را به پزشک اطلاع دهید.

5.هنگام بازدید از بازارهای زنده در مناطقی که در حال حاضر موارد ابتلا به کروناویروس گزارش شده است، از تماس مستقیم محافظت نشده با حیوانات زنده و سطوح در تماس با حیوانات خودداری کنید.

 

راه های پیشگیری ازابتلاء به کرونا ویروس

- درهنگام سرفه وعطسه، دهان وبینی خود را با استفاده ازدستمال کاغذی یا قسمت داخلی آستین لباستان بپوشانید ودست هایتان را بشویید.

- دستمال استفاده شده را بعد ازمصرف درسطل درب داربیندازید.

- ازدست زدن به چشم ها، بینی ودهان خود داری کنید.

- ازروبوسی ودست دادن با افرادی که دچارعلایمی شبیه سرماخوردگی وآنفلوانزا(تب وسرفه) هستند، خود داری کنید.

- به طور مرتب دست خود را با آب وصابون بشویید ویا با استفاده ازضد عفونی کننده های حاوی الکل تمیز کنید.

- درصورتی که ازماسک استفاده می کنید، مطمئن شوید که دهان وبینی کاملاً پوشانده شود تا زمانی که ازماسک استفاده می کنید، به آن دست نزنید وبعد ازهرباراستفاده ازماسک فوراً آن را دوربیندازید ودست هایتان را بعد ازبرداشتن ماسک بشویید.

- ازانداختن آب دهان دراماکن عمومی خود داری کنید.

- اگردچارتب یا سرفه هستید وبه سختی نفس می کشید دراسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

-درهنگام مراجعه جهت دریافت خدمات بهداشتی ودرمانی، سابقه مسافرت خود را به مراقبین سلامت یا کارشناسان بهداشتی، اطلاع دهید.

 

آموزش مراقبت های بیماران مبتلا به کرونا ویروس و همراهان درمنزل

بیماران دارای علایم خفیف( تب خفیف، سرفه، ضعف ، آبریزش بینی، گلو درد، سردرد یا درد عضلانی) درصورت داشتن آگاهی می توانند با رعایت بهداشت، درمنزل تحت مراقبت ودرمان قرارگیرند، به شرطی که شرایط زیر را نداشته باشند:

- تنگی نفس یا مشکل درتنفس

-  افزایش ترشح( خلط یا خونریزی)

- نشانه های شوک، کم آبی

- علایم گوارشی مانند تهوع، استفراغ ویا اسهال

- تغییر دروضعیت روانی ( گیجی وبی حالی)

- شرایط مزمن (مانند بیماری های ریه یا قلب، نارسایی کلیوی ویا شرایط نقص ایمنی بدن)

- بیمار را دریک اتاق جداگانه وبا تهویه مناسب قراردهید.

- ارتباط وتماس بیماربا افراد دیگررا محدود کنید، ترجیحاً یک نفرکه ازنظرسلامتی دروضعیت خوبی است مثلاً سالمند یا بیمار نیست، ازبیمارمراقبت کند.

- اعضای خانواده ازرفت و آمد به اتاق بیمار خود داری کنند ودرصورت ضرورت به استفاده ازفضاهای مشترک ، بیمارباید بهداشت تنفسی را رعایت کرده واز افراد خانوارحداقل یک مترفاصله را حفظ کند(مثلاً درتختی جداگانه بخوابد)

- با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادرونقش ناچیز شیر مادر درانتقال ویروس های تنفسی، مادر شیرده درصورت بیماری می تواند به شیر دهی ادامه دهد. اما درکنارکودک ازماسک استفاده نماید وقبل ازتماس با کودک ، بهداشت دست را به طور دقیق رعایت کند.

-تردد وجابجایی بیمار باید محدود باشد وفضاهای مشترک مثل آشپزخانه و حمام باید با بازکردن پنجره ها به خوبی تهویه شوند.

- فرد مراقبت کننده از بیمار باید ازماسک معمولی استفاده نماید. ماسکی که صورت را کاملاً بپوشاند،لمس یا دستکاری نشود واگر به ترشحات تنفسی وسرفه بیمار آلوده شد، فوراً تعویض شود. این ماسک بعد ازاستفاده باید بلافاصله دریک سطل زباله درب دار انداخته شود.

- رعایت بهداشت فردی ضروری است وبایستی ازاستفاده ازظروف غذایی، حوله وملحفه مشترک خود داری شود.

- استفاده ازقلیان یا سیگارمشترک به علت آلودگی با ترشحات دهانی بیمار می تواند باعث انتقال بیماری شود.

- ظروف غذای بیمارباید با آب ومایع ظرفشویی به خوبی شسته شوند.

- سطوح مورد تماس توسط بیمار، توالت وروشویی، روزانه با محلول ضد عفونی وایتکس رقیق شده با آب (1 درصد) گند زدایی شود.

- لباس ، حوله وملحفه های بیمار با ماشین لباسشویی درآب 60 تا 90 درجه شسته شوند.

- به دلیل احتمال ایجاد ذرات ریز آلوده کننده از تکاندن لباس ها وملحفه های بیمار خود داری شود.

- خود مراقبتی درتماس یافتگان با بیمار تا 14 روز از زمان تماس ادامه یابد.

- افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک ندارند وفقط افرادی که دارای سرفه وعطسه هستند یا ازیک دارای علایم تنفسی مراقبت می کنند، باید ماسک بزنند.

 

شیوه صحیح استفاده ازیک ماسک تنفسی

- قبل از پوشیدن یک ماسک، دست ها را با آب وصابون یا شوینده های دست حاوی الکل تمیز کنید

- دهان وبینی را با ماسک بپوشانید ومطمئن شوید که هیچ فاصله ای بین صورت وماسک وجود ندارد

- تا زمانی که از ماسک استفاده می کنید، ازدست زدن به آن خود داری کنید

- اگربه ماسک دست زدید، دست هایتان را با آب وصابون یا شوینده های دست حاوی الکل تمیز کنید

- به محض مرطوب شدن ماسک، آن را با یک ماسک جدید عوض کنید وازیک ماسک یکبارمصرف ، چند بار استفاده نکنید

- برای برداشتن ماسک، آن را ازپشت گوشتان بردارید( جلوی ماسک را لمس نکنید) فوراً آن را دریک سطل زباله درب دار بیندازید ودست هایتان را با آب وصابون یا شوینده های دست حاوی الکل تمیز کنید.