يکشنبه 20 بهمن 1398-8:38 کد خبر:41129

به بهانه درگذشت عالم مردم‌دار مازندران؛ چهل سال سابقه مبارزاتی و انقلابی آیت الله طبرسی

آیت الله نورالله طبرسی در فروردین 1319 شمسی در روستای سوچلما بخش هزار جریب مازندران از توابع شهرستان نکا متولد شد. این عالم وارسته در بیت علم و فقاهت و روحانیت نشو و نما یافته و پدر ایشان مرحوم آیت الله حاج شیخ حسن طبرسی سوچلمائی از علمای برجسته و طراز اول مازندران و منطقه هزار جریب بوده است.


مردم استان علوی تبار مازندران در فقدان عالمی بنام و دوست داشتنی برای مردم مازندران غرق در ماتم و اندوه هستند.

نتیجه تصویری برای طبرسی ساری

به گزارش انعکاس شمال، عصر روز 19 بهمن 98 ناگهان فعالیت رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌های استان مازندران دوچندان شده و خبری را مخابره کرده که مردم مازندران با شنیدن این خبر ناگهانی، اندوهگین و غرق در ماتم و اندوه شدند.

خبر مربوط به فوت عالم عامل، فقید متعلم، انسانی وارسته، روحانی مبارز، یار امام و رهبری، رهرو ولایت، عاشق مردم و ساده زیست به نام آیت الله نورالله طبرسی نماینده فقید ولی فقیه در مازندران و نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری بوده است.

فوت این مرد مبارز و انقلابی در ایام فجر انقلاب و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز بهار انقلاب را در سال 98 دوچندان شعور و شور انقلابی کرده است.

آیت الله نورالله طبرسی در فروردین 1319 شمسی در روستای سوچلما بخش هزار جریب مازندران از توابع شهرستان نکا متولد شد. این عالم وارسته در بیت علم و فقاهت و روحانیت نشو و نما یافته و پدر ایشان مرحوم آیت الله حاج شیخ حسن طبرسی سوچلمائی از علمای برجسته و طراز اول مازندران و منطقه هزار جریب بوده است.

وی پس از تحصیلات در حوزه علمیه مشهد مقدس و نجف اشرف به مازندران مراجعت و در آن منطقه مشغول انجام وظیفه دینی و مذهبی و در اواخر عمر در شهرستان ساری مقیم شده بودند و در مسجد (شاه غازی) سابق سجاد فعلی مشغول امامت و ارشاد بودند و جد بزرگوار ایشان مرحوم آخوند ملا یدالله از علمای سرشناس هزار جریب بودند.

تا سن حدود دوازده سالگی و در روستای خود سوچلماء در مکتب خانه قرآن خواندن و نوشتن را فرا گرفته و پس از آن در حوزه علمیه کوهستان و در خدمت مرحوم آیت الله کوهستانی و در آن مدرسه با برکت قسمت اعظم جامع المقدمات صرف و نحو را فرا گرفته و به مدت دو سال در آن حوزه نورانی حضور داشتند.

پس از دو سال تحصیل در کوهستان راهی حوزه علمیه قم صانهاالله عن الحوادث شده و در آنجا حدود بیست سال مشغول تحصیل علوم دینی سطحاً و خارجاً و فقهاً و اصولاً معقولاً و منقوذاً بودند سطوح مقدماتی و عالیه را در نزذ اساتید و بزرگان و مدرسین عظام آیات مکرم اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی مکاسب و کفایه را در خدمت مرحومین آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و آیت الله مشکینی و آیت الله سلطانی طباطبایی وبروجردی و اساتید معقول،  آیت الله جوادی آملی ، آیت الله حسن زاده آملی  و دیگران رحمت الله تعالی علیهم خواندند.

آیت الله طبرسی اوایل درس خارج را در خدمت امام راحل شروع کردند و پس از مدت کوتاهی که امام را دستگیر کردند و آن گاه به درس خارج فقه و اصول حضرت آیت الله العظمی حاج میرزا هام آملی رحمه الله تعالی علیه مدت قریب به  11 سال شرکت کرده و یک دوره کامل اصول را نزد آن مرحوم دیده و کتاب طهاره بخش اعظم آن را در خدمت آن مرحوم شاگردی نمودند. کتاب حج را خدمت حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه خوانده و حدود یک سال در اصول حضرت آیت الله العظمی اراکی حضور یافتند.

از سال 42  که اام راحل علم پرچم مبارزه علیه طاغوت را برافراشتند یکی از سربازارن آن بزرگوار حضرت آیت الله طبرسی بوده و در تظاهرات قم و پخش اطلاعیه و در قضیه و فاجعه مدرسه فیضیه و مراجعت امام راحل به قم و در جشن عظیم مدرسه فیضیه برای ورود امام و نیز در تهران و مناطق تبلیغی گاهی اسباب دردسر می‌شد حضور داشتند و علیه نظام ستم شاهی فعالیت می کردند و مزاحمت طاغوت و شکایت مردم -که ایشان شاه را دعا نمی کند سبب گرفتاری شده بود.

به دلیل کسالت مرحوم والدشان ناگزیر از قم که مورد علاقه ایشان بود مهاجرت کردند و به سال 52 شمسی در ساری مقیم شدند و در شهرستان ساری مشغول منبر و امامت جماعت تا اوایل پیروزی انقلاب و با سرپرستی مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی صدوقی کمیته انقلاب اسلامی در ساری تشکیل دادند که اداره امور شهری را به عهده داشتند و در نهایت از سوی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه و نماینده ایشان در مرکز استان مازندران شهرستان ساری منصوب شده و در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده مردم ولایتمدار مازندران در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.