پنجشنبه 25 مهر 1398-11:26 کد خبر:37912

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی:

۵ هزار دانشجو در کشور نابینا هستند

انعکاس شمال - مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی گفت: حدود ۵ هزار نفر دانشجو از نابینایان هستند و تا زمانی که افراد خود را باور نداشته باشند نمی‌توان شاهد پیشرفت بود، اگر می‌بینم که بسیاری از روشندلان و معلولان به پیشرفت‌های خوبی رسیدند، نتیجه خودباوری است.


به گزارش انعکاس شمال، فریبا بریمانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید که از سوی اداره کل بهزیستی و کانون نابینایان مازندران با حضور مسئولان کشوری، استانی و جمعی از نابینایان و کم بینایان استان در مجتمع پذیرایی میزبان برگزار شد، ضمن تبریک روز جهانی عصای سفید به روشندلان اظهار کرد: همه ما وظیفه داریم به انتظارات روشندلان توجه کنیم.

وی تصریح کرد: درحال حاضر حدود ۱۸۹ هزار نفر از اختلالات ذهنی رنج می‌برند که تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی بوده و برنامه‌های مختلفی درحال اجرا است تا از توانمندی‌های این افراد استفاده شود.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی گفت: تلاش‌های خوبی صورت گرفت تا قانون حمایت از معلولان اجرایی شود و امیدواریم تا پایان سال اعتباراتی برای استان‌ها تخصیص پیدا کند و به نابینایان خدماتی بهتری ارائه شود.

بریمانی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های تخصیص منابع، نیاز سنجی است و درحال طراحی سامانه‌ای هستیم که این منابع دقیق‌تر اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه کانون نابینایان مازندران برنامه‌های خوبی را اجرا کرده و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند، افزود: تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا خدمات با کیفیت‌تری به تمام معلولان به ویژه در این استان ارائه شود.

۶ هزار نابینا مرد و زن در مازندران هستند

جمال باقری نسامی سرپرست اداره کل بهزیستی مازندران نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: در مازندران حدود ۶ هزار نابینا وجود دارد که از این میزان ۴ هزار نفر مرد و ۲ هزار خانم هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از روشندلان مستمری بگیر سازمان بهزیستی هستند که خدمات کمک‌ آموزشی، توانبخشی و خدمات تحصیلی را دریافت می‌کنند.

سرپرست اداره کل بهزیستی مازندران تصریح کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان قانون جامعی است که در مجلس شورای اسلامی در حمایت از نابینایان تصویب شد و درخواست ما از مسئولان اجرای قانون بوده و انتظاری فراتر نداریم.

باقری بر ارتباط درست و مداوم روسای ادارات بهزیستی در شهرستان‌ها با مدیران شهری و مسئولان شهرستانی برای اجرای قانون تاکید کرد و گفت: لازم است تا مسئولان ادارات بهزیستی شهرستان‌ها به صورت پیگیر و مداوم به‌دنبال اجرای درست قوانین مربوط به مناسب سازی اماکن و معابر عمومی برای دسترسی کامل معلولین به خدمات و ایجاد جامعه بانشاط باشند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از رضا رمضانی، امین علی‌محمدی، پریا انگورج، علی حبیب‌پور، مهدی جوادیان، حسین غلامی، مهدی یوسفیان، علی نصرالله‌زاده، محمدرضا خیرالله‌زاده، علی محمودی، سید یاسر سادات و علیرضا امیری که در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی معلولان و نابینایان صاحب عنوان شدند، تجلیل به‌عمل آمد./ایسنا