چهارشنبه 10 مهر 1398-11:27 کد خبر:37904

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خبر داد

10 پروژه کتابخانه‌ای در محیط شهری و 28 پروژه در محیط روستایی

انعکاس شمال -  مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: 10 پروژه کتابخانه‌ای در محیط شهری و 28 پروژه در محیط روستایی در استان در دست اقدام است.

 


به گزارش انعکاس شمال، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان میاندورود با حضور آرزو ولیپور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، سرپرست فرمانداری میاندورود، شهردار سورک، اعضای شورای اسلامی شهر، روسای ادارات، اعضای حقیقی و حقوقی انجمن و هیات مدیره خیرین کتابخانه ساز برگزار شد.

آرزو ولیپور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در این جلسه اظهار کرد: هم اکنون 115 کتابخانه عمومی فعال در استان داریم که 86 کتابخانه عمومی نهادی و 29 کتابخانه مشارکتی هستند که از این تعداد، 83 کتابخانه در محیط شهری و 33 کتابخانه هم روستایی هستند.

ولیپور همچنین با اشاره به وجود 38 پروژه کتابخانه سازی در استان، گفت: 10 پروژه در محیط شهری و 28 پروژه هم در محیط روستایی است که یکی از این پروژه‌ها که با مشارکت بنیاد علمی و آموزشی قلم چی مراحل پایانی احداث را می‌گذراند و به زودی افتتاح می‌شود، در روستای دارابکلای شهرستان میاندورود واقع است.

وی در خصوص برنامه‌های تشویقی اداره کل کتابخانه‌های عمومی برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی خاطرنشان کرد: به لحاظ برنامه‌های فرهنگی همواره سعی کرده‌ایم برنامه‌های مبتکرانه، فراگیر، هدفمند و موثر داشته باشیم تا ترویج فرهنگ کتابخوانی بطور دقیق برای همه اقشار جامعه به‌طوری که مورد پذیرش قرار گیرد، برگزارکنیم.

ولیپور با تاکید بر اهمیت جشنواره کتابخوانی رضوی که هر ساله از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود و موفقیت مازندران در همراه ساختن مردم با این جشنواره، تصریح کرد: برنامه‌هایی مانند «مطالعه با طعم تابستان» و «کتاب آباد» که با رویکرد عدالت مطالعاتی در اقصی نقاط استان به‌ویژه روستاها برگزار می‌شوند و همچنین برگزاری سیرهای مطالعاتی و برنامه‌هایی مانند «چند دقیقه خلوت با کتاب»، «برپایی کافه کتاب»، «مسابقات کتابخوانی»، «رونمایی از کتاب» و ویژه برنامه‌های کودکان که در بخش کودک کتابخانه‌ها انجام می‌شوند، از برنامه‌های مهم ابتکاری ما در استان برای توسعه کتابخوانی می‌باشند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری ادارات و گسترش همکاری آنها با کتابخانه عمومی شهر سورک و کتابخانه روستای اسرم، کتابخوانی به یک هنجار اجتماعی در میاندورود تبدیل شود و نتایج ارزنده آن را در میان اقشار مختلف از جمله جوانان، کودکان و نوجوانان و به‌طور ویژه در میان مادران و زنان خانه‌دار شاهد باشیم.

حسین منفردی سرپرست فرمانداری میاندورود نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی و اثرگذاری مشهود این نهاد در میان مردم، اظهار کرد: ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که جامعه مخاطب کتابخانه‌ها را بیشتر کنیم، در آن صورت می‌توانیم امیدوار باشیم برای ترویج کتابخوانی در جامعه موفق عمل کرده‌ایم؛ برای افزایش عضو کتابخانه ها هم همه دستگاه‌ها مسئول هستند و باید دقت داشته باشیم که برای اعضا باید برنامه دقیق داشته باشیم تا هر یک از آنها به‌عنوان سفیر کتابخانه به ترویج مطالعه مفید بپردازند.

منفردی افزود: راز مبارزه با معضلات اجتماعی و فجایعی مانند اعتیاد و گسترش خصائص پسندیده، عادت به کتابخوانی است و اگر بتوانیم جوان‌ها را به کتاب‌های مفید و سازنده سوق دهیم، نه تنها از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌مانیم بلکه راه تعالی را راحت‌تر طی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر لزوم پرداخت حق قانونی کتابخانه‌های عمومی از سوی شهرداری‌ها و تشکر از شهرداری سورک که در حد توان، سهم نیم درصد درآمدی خود را پرداخت می‌کند، گفت: نباید طوری شهرها را مدیریت کنیم که فرهنگ، حلقه مفقوده آن باشد، گاهی اوقات برای همه کارها وقت و سرمایه داریم و از هزینه‌های فرهنگ می‌کاهیم، در صورتی که بزرگ‌ترین خسارت را با این کار به شهروندانمان وارد می‌کنیم./بلاغ