دوشنبه 8 مهر 1398-20:25 کد خبر:37891

اقامتگاه‌هایی که قلب گردشگری را نشانه گرفته‌اند

انعکاس شمال - ایجاد و ساخت اقامتگاه‌های دولتی تهدیدی برای گردشگری است و اقامتگاه‌های دولتی رقیبی برای هتل‌های شده‌اند. این‌ها تأکیداتی بود که از سوی علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری در سفر خود به استان مازندران و در شهرستان رامسر مطرح شد.


انعکاس شمال، سرویس اجتماعی: ایجاد و ساخت اقامتگاه‌های دولتی تهدیدی برای گردشگری است و اقامتگاه‌های دولتی رقیبی برای هتل‌های شده‌اند. این‌ها تأکیداتی بود که از سوی علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری در سفر خود به استان مازندران و در شهرستان رامسر مطرح شد.

دستگاه‌های دولتی زیادی در مناطق ساحلی استان مازندران با عنوان مراکز و مجتمع‌های آموزشی اقدام به ساخت اقامتگاه‌هایی کرده‌اند. این در حالی است که عالی‌ترین مقام گردشگری و میراث فرهنگی کشور ساخت اقامتگاه‌های دولتی را ممنوع دانسته و گفت که این کار تهدیدی برای گردشگری محسوب می‌شود.

طی چند روز گذشته دراین‌ارتباط مکاتباتی میان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری برای حل این مشکل انجام‌گرفته است تا زمینه‌های ورود دستگاه‌های نظارتی برای این مهم فراهم شود.

 توانمند کردن این اقتصاد نوظهور ضرورتی است انکارناپذیر که برای رسیدن به ایدئال‌ها باید زمینه‌های ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را فراهم کرد. با این نوع تمهیدات است که امکان رشد و توسعه در بخش گردشگری فراهم می‌شود. طبق آمارهای اعلام‌شده طی سال گذشته نزدیک به 9 میلیون گردشگر خارجی وارد کشورمان شده‌اند که این تعداد در مقایسه با آمار سال 96 تقریباً دو برابر شده است. در کنار آن انجام سفرهای داخلی نیز با افزایش چشم‌گیری روبرو شده است که به‌عنوان‌مثال می‌توان به حضور بیش از 2 میلیون گردشگر در ایان تعطیلات نوروز امسال در مازندران اشاره کرد. در چنین شرایطی ایجاد هتل‌هایی با امکانات مناسب می‌تواند باعث رونق بیشتر این صنعت شود. اتفاقی که در سراسر کشور در حال انجام است و به گفته مونسان 1900 پروژه در حال احداث است. اما به نظر می‌رسد ساخت 6 هتل طی 6 سال اخیر برای استان مازندران که قطب گردشگری کشور است رقم ناچیزی است و لزوم توجه و پرداخت بیشتر به آن انتظار می‌رود. شاید یکی از دلایل ایجاد و رونق خانه مسافرها دراستان مازندران و بخصوص غرب این استان ناشی از همین کمبود هتل‌های خوب و مناسب به میزان کافی باشد. موضوعی که بارها از سوی مسئولان امر بدان پرداخته‌شده و درباره سامان‌دهی آن سخن به میان آمده و در عمل شاهد اتفاقات عملیاتی درباره‌اش نبوده‌ایم. حال اینکه اگر در این راستا اقدامات عاجل و عملی صورت می‌گرفت، امروزه شاهد خیل عظیم تابلو به دستان در ورودی‌ها و خیابان‌های غرب مازندران نمی‌بودیم.

شاید به خاطر همین کمبودها بود که از چند سال قبل توجه جدی‌تری به اقامت گاه‌های بوم گردی دراستان های جزو اولویت مسئولان قرار گرفت. ظرفیتی که درگذشته مغفول مانده و چندان موردتوجه قرار نمی‌گرفت. حالا به نظر می‌رسد با شناسایی ظرفیت‌های گردشگری استان، تعریف‌های جدیدی از گردشگری مطرح‌شده است.

تا جائیکه به گفته احمد حسین زادگان استاندار مازندران، برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری باید پیوست گردشگری در پروژه‌های استان تعریف و جدی گرفته شود.

وی بوم گردی را یکی از ظرفیت مهم روستاهای مازندران دانست و خواستار توجه جدی‌تر به گردشگری مذهبی شد و تأکید داشت که گردشگری دریایی باید اولویت استان در این حوزه باشد هرچند که ایجاد اسکله برای استفاده از ظرفیت‌های بالقوه آب دریا برای رونق گردشگری، تخریب دریا نیست، بلکه توجه به دریا است.

استاندار مازندران با اشاره به آزادسازی حریم ۶۰ متری ساحل دریا گفت: حریم ۶۰ متری دریا باید آزاد شود کسانی که به این حریم تجاوز کرده‌اند اعم از حقیقی و حقوقی تخلف کردند و باید هر چه زودتر نسبت به عقب‌نشینی حریم اقدام کنند. با آزادسازی حریم دریاها مردم به‌راحتی می‌توانند به آب دریا دسترسی داشته باشند چراکه این حق طبیعی همه مردم در بهره‌مندی از سواحل است.

حسین زادگان در ادامه تأسیس آزادراه دریایی در منطقه را ضروری دانست و گفت: تأسیس حمل‌ونقل دریایی باعث می‌شود تا حجم زیادی از مسافرت‌ها از جاده‌ها به‌سوی دریا هدایت شود که هم ماهیت گردشگری دارد و هم باعث کاهش ترافیک در جاده‌های منطقه می‌شود.