يکشنبه 27 مرداد 1398-13:38 کد خبر:37843

نمایندگان شمال و محیط‌زیست، دوئل سختی را درباره پسماند شروع کرده‌اند

زیر دو خم کلانتری از نمایندگان شمالی!

انعکاس شمال: ماجرای پسماند استان‌های شمالی مثنوی هفتاد من کاغذ شده است. تقریباً همه مسئولان استان از شهرداران گرفته تا استاندار و نماینده‌های مجلس مدعی هستند که اولویت کاری‌شان رفع این مشکل خواهد بود؛ اما آنچه...


به گزارش انعکاس شمال: ماجرای پسماند استان‌های شمالی مثنوی هفتاد من کاغذ شده است. تقریباً همه مسئولان استان از شهرداران گرفته تا استاندار و نماینده‌های مجلس مدعی هستند که اولویت کاری‌شان رفع این مشکل خواهد بود؛ اما آنچه در عمل برای مردم و ساکنان این سه استان برجای‌مانده است، سواحلی پر از زباله و جنگل‌هایی که از شیرابه‌های زباله‌ها نفس‌هایش به شماره افتاده است. تولید روزانه بیش از سه هزار تن زباله در روزهای عادی و افزایش دو تا سه برابری در روزهای تعطیل و نداشتن برنامه مدون برای ساماندهی زباله و پسماندی که بیش از 70 درصد آن شیرابه است، به چالش جدی دراستان تبدیل‌شده است. طرح‌های ناکارآمد پسماند و از همه آزاردهنده‌تر مصوبات و پروژه‌های به زمین‌مانده دراستان مشاهده می‌شود که به بحران زباله در استان‌های شمالی دامن زده است. در این اوضاع‌واحوال بود که عیسی کلانتری در دهمین اجلاس ملی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی به نمایندگان استان‌های شمالی تاخت و با این ادبیات که نمایندگان استان‌های شمالی فقط هارت‌وپورت می‌کنند از عدم همراهی آن‌ها با محیط‌زیست برای دریافت اعتبارات پسماند صحبت به میان آورد. کلانتری با اعلام اینکه دولت یک و سه‌دهم میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی پسماند اختصاص داده اما یک نفر از نمایندگان مجلس دراین‌ارتباط و برای دفاع از این طرح اقدام نکردند از اختصاص این بودجه به بخش‌های دیگر خبر داد.اما این طرح این اظهارات از سوی کلانتری با واکنش‌ از سوی نمایندگان مجلس دراستان های مازندران، گیلان روبرو شد. آنان که از گفته‌های رئیس سازمان محیط‌زیست کاملاً عصبانی شده بودند دراین‌باره واکنش نشان دادند.

علی‌اصغر یوسف نژاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی یکی از این نمایندگان بود که از عملکرد رئیس سازمان محیط‌زیست به‌شدت انتقاد کرد و گفت: کلانتری برای توجیه عملکرد ضعیف خویش به نمایندگان می‌تازد. وی اعتقاد دارد که طرح ساماندهی پسماند در استان‌های شمالی کشور به‌ویژه دراستان مازندران وارد مرحله جدی‌تری شده است.

وی با اعلام اینکه دولت یک لایحه در مورد پسماند با عنوان لایه ساماندهی پسماند عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلان‌شهرها به مجلس فرستاد که لاهوتی نمایند مردم گیلان و بنده با عنوان موافق درباره آن صحبت کردیم که درنهایت با 145 رأی به تصویب رسیده است.

محمد دامادی نیز به سخنان اخیر عیسی کلانتری واکنش نشان داد و اظهار کرد: متأسفم از این ادبیات رئیس سازمان محیط‌زیست، رئیس‌جمهور اختیار عزل دارد و باید حتماً برخورد کند. وی افزود: این ادبیات خوبی نبوده و درواقع ادبیات لمپنیسم بوده است؛ انتظار چنین حرفی از دولت نداشتیم، دولتی که دایه تدبیر دارد البته اولین بار نیست چنین برخوردها و حرف‌هایی می‌زند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه کلانتری باید ادبیات خود را اصلاح کند، خاطرنشان کرد: ما نمایندگان نوکر دولت نیستیم و نوکر مردم هستیم؛ اجیرشده دولت هم نیستیم که بخواهند با ما این‌طور صحبت کنند.

دامادی با اشاره به اینکه در بحث پسماند وزیر صمت می‌داند که نمایندگان مازندران چه کردند، افزود: موضوع حل پسماند وظیفه دولت است، وظیفه نمایندگان قانون‌گذاری است؛ سازمان محیط‌زیست برای ساماندهی پسماند مازندران چه کرده است؟ ما به خاطر پسماند کشته دادیم، شما که اهل هارت‌وپورت نیستید برای پسماند چه‌کاری کردید؟ دولت کم‌کاری خود را بر گردن نمایندگان مجلس نیندازد.

وی بیان کرد: چرا برای بعضی از پروژه‌های کم‌اهمیت اعتبار اختصاص می‌دهید اما برای پسماند شمال کشور اعتبار اختصاص نمی‌دهید؟ قانونی که اگر بد نوشته شود مقصرش ما نمایندگان هستیم اما کارهای اجرایی که درست انجام نمی‌دهید خودتان مقصر هستید.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه با دولت و رئیس سازمان محیط‌زیست با ادبیات منطقی و قانونی در مجلس صحبت خواهیم کرد، گفت: گره کور پسماند کشور تخصیص اعتبار است نه نمایندگان مجلس.

دامادی تصریح کرد: پیمانکار ساماندهی پسماند را نمایندگان مجلس انتخاب می‌کنند یا دستگاه اجرایی؟ نمایندگان باید پیمانکار ساماندهی زباله انتخاب کنند؟ پس خود شما چه‌کاره هستید؟ برای زباله سازمان محیط‌زیست اعتبار تخصیص نمی‌دهد ما نمایندگان مقصریم؟

علی‌محمد شاعری نماینده شرق مازندران نیز در واکنش به اظهارات کلانتری گفت: مجلس در قوانین بودجه سال 97 و 98 تبصره‌ای را پیش‌بینی کرد که بر اساس آن نیم درصد از محل واردات کالاهایی که آلاینده محیط‌زیست هستند یعنی 1000 میلیارد تومان عوارض ورودی اخذ و صرف مدیریت پسماند با اولویت استان‌های شمالی شود اما متأسفانه محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط طی دو سال اخیر به وظیفه خود عمل نکردند و حتی توان تصویب آیین‌نامه اجرایی این مصوبه را نداشته‌اند.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران افزود: سازمان محیط‌زیست و وزارت کشور مکلف هستند نسبت به عملیاتی شدن و پیگیری این مصوبه مهم مجلس اقدام کنند و به‌طورقطع اگر دولت تاکنون نسبت به اجرای این مصوبه اقدام می‌کرد بخش زیادی از مشکلات پسماند در کشور حل می‌شد.

وی یادآور شد: از سویی در لایحه بودجه 97 مقرر شد حدود 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای مدیریت پسماند اختصاص یابد که به دلیل اینکه مجوزهای لازم برای اختصاص بودجه از مراجع ذی‌صلاح اخذ نشده بود بنابراین در صحن علنی مجلس رأی نیاورد و مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر دولت واقعاً به فکر کنترل و مدیریت پسماند استان‌های شمالی بود بهتر بود مراحل قانونی را طی می‌کرد نه اینکه بدون طی مراحل قانونی مبلغی را برای مدیریت پسماند پیش‌بینی کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه نمایندگان استان‌های شمالی به‌طور مداوم موضوع اختصاص بودجه برای کنترل و مدیریت پسماند را پیگیری می‌کنند، تصریح کرد: دولت باید در بودجه سالانه منابعی را برای موضوع مدیریت پسماند پیش‌بینی کند که قابلیت تصویب در مجلس را داشته باشد.

شاعری از کلانتری خواست به‌جای پرداختن به حواشی به وظیفه اصلی خود بپردازد و گفت: متأسفانه سازمان حفاظت محیط‌زیست طی سه سال اخیر قدمی در جهت مدیریت پسماند برنداشته است در این رابطه نمایندگان استان‌های شمالی به وظیفه خود عمل کردند اما سازمان حفاظت محیط‌زیست در انجام‌وظیفه خود کوتاهی و قصور کرده است.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر اینکه ما نمایندگان استان‌های شمالی به‌طورقطع موضوع برکناری کلانتری را از رئیس‌جمهور پیگیری خواهیم کرد، گفت: آقای کلانتری برای فرار به جلو و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت به نمایندگان اتهام می‌زند در این رابطه به‌طورقطع نمایندگان استان‌های شمالی ورودی جدی خواهند داشت و از رئیس‌جمهور سؤال خواهیم کرد و در برابر چنین اظهارات غیرواقعی کوتاه نخواهیم آمد.

وی با انتقاد از اینکه وضعیت محیط‌زیست کشور بحرانی است، ادامه داد: وضعیت تالاب‌ها و حیات‌وحش کشور بحرانی و نسل پرندگان و آبزیان در معرض انقراض است و کلانتری همچنان به فرافکنی ادامه می‌دهد و هیچ گام مثبتی در جهت سیاست‌های دولت برنداشته و بزرگ‌ترین هنرش این است که محیط‌زیست را تبدیل به دستگاهی منفور در افکار عمومی کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس محل قانون‌گذاری است و مسئله پسماند را دولت باید پیگیری کند؛ ما تاکنون هر لایحه‌ای که دولت در رابطه با محیط‌زیست و پسماند ارائه کرده تصویب و همکاری مناسبی را در تصویب لوایح مربوط به محیط‌زیست داشتیم؛ کلانتری بگوید که کدام لایحه را به مجلس آورده و ما تصویب نکردیم و همچنین طی چند سال فعالیت خود برای مدیریت پسماند شمال کشور چه اقدامی انجام داده است.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی یادآور شد: نیاز است آقای کلانتری مستندات خود را ارائه کند البته ما هم مقصر هستیم که تاکنون در برابر اظهارات غیرواقعی ایشان کوتاه آمده‌ایم.

اما آنچه در این میان مشخص است، وضعیت نابسامانی است که این سه استان در ارتباط با زباله‌ها دارند. حالا اینکه برای این مهم نماینده‌ها کم‌کاری کرده‌اند یا مدیران و دست‌اندرکاران نتوانسته‌اند به وظایف خود به‌درستی عمل کنند، موضوعی است که این روزها افکار عمومی را به خود مشغول کرده است. مردم از نماینده‌ها و مسئولان انتظار دارند تا بجای چالش آفرینی به دنبال کار و تلاش برای رفع مشکل باشندهارش/.