پنجشنبه 17 مرداد 1398-16:50 کد خبر:37819

فاطمه سیفی

خانه از پای بست ویران است!

انعکاس شمال - اگر این خانه نباشد کجای کار رسانه‌های استان ما می‌لنگد. در طول سال این تشکل غیرانتفاعی اصحاب رسانه برای رفع کدام مشکل اعضایش قدمی پیش گذاشته است. در کدام اتفاق سیاسی و یا تشکلی بیانیه‌ای صادر کرده و یا از خود جنمی نشان داده است. هیات مدیره خانه مطبوعات ما بیشتر از...


اصلاً اگر این خانه نباشد کجای کار رسانه‌های استان ما می‌لنگد. در طول سال این تشکل غیرانتفاعی اصحاب رسانه برای رفع کدام مشکل اعضایش قدمی پیش گذاشته است. در کدام اتفاق سیاسی و یا تشکلی بیانیه‌ای صادر کرده و یا از خود جنمی نشان داده است. هیات مدیره خانه مطبوعات ما بیشتر از آنکه تأثیرگذار باشند و رهنما، مثل اقیانوس آرام برای اعضاء هستند و خروشان و طوفانی برای خودشان. آن‌ها فقط مصاحبه‌های توخالی می‌کنند و خروجی گفته‌هایشان برای اهالی رسانه در حد صفر است. خانه مطبوعات ما مثال همان ضرب‌المثل معروف آفتابه و لگن هفت دست شام و ناهار هیچی است.

مدیر خانه فقط ژست‌های عوام‌فریبانه می‌گیرد و سر هرماه حقوق میلیونی‌اش را دریافت می‌کند. راستی در یک تشکل صنفی که هیچ تلاشی برای رفع مشکلات اعضایش صورت نمی‌گیرد، وجود خانه‌ای بی‌بو و بی‌خاصیت چه توجیهی دارد؟

بازهم روز خبرنگار از راه رسید. سیل تبریکات و تعریف‌ها از این روز فضای مجازی را پرکرده است، برخی از مسئولین دستگاه‌های اجرایی به‌پاس یک سال همراهی رسانه‌ها برای انتشار اخبار و گزارش‌های آنان، تعدادی از فعالان این عرصه را دعوت می‌کنند و بازهم گزارش عملکرد می‌دهند. میهمانان خود را جان به لب می‌کنند تا درنهایت کارت هدیه‌ای 100 هزارتومانی بدهند. هیات مدیره خانه مطبوعات هم که در این مراسمات در صدر مجلس می‌نشینند و هدایای خود را می‌گیرند. هنوز آنان بر این موضوع آگاهی پیدا نکرده‌اند که در چنین ایامی باید میزبان باشند نه میهمان. باید مدیران به دیدارشان بروند نه اینکه به خاطر یک کارت هدیه به میهمانی ناخوانده قدم بگذارند.

خانه مطبوعات موسسه‌ای غیرتجاری است که اعضای هیات مدیره‌اش، به لطف وجودش، می‌توانند همه‌ساله دیداری با بالاترین مقامات سیاسی و اقتصادی استان داشته و همچون سال گذشته بر مواردی همچون لزوم ساماندهی وضعیت بیمه‌ای خبرنگاران، حفظ منزلت شغلی و ... تأکید کنند. تأکیداتی که انتقال هرساله‌اش از سال قبل به امسال و امسال به سال بعد نشان می‌دهد پیگیری‌ها حداقل درزمینهٔ تحققشان ضعیف است و توانایی‌ها برای شکل‌گیری‌شان ناکافی!

اگرچه تأکید بر حل مشکلات اقتصادی، بخش اعظمی از اظهارات اعضای خانه مطبوعات را تشکیل می‌دهد اما بعضاً مسئولین این موسسه غیرتجاری، گریزی بر لزوم رعایت اخلاقیات هم زده و به انتقاد از رسانه‌هایی می‌پردازند که به‌زعم آنان، بابی اخلاقی به عملکرد برخی مدیران می‌تازند!

خانه تا زمانی که اسیر مافیای باندبازی‌ها و رفاقت بازی‌ها باشد به‌جایی نخواهد رسید. هیات مدیره خانه باید به افرادی سپرده شود که وقت و توان برای کار داشته باشند. اعضای کنونی تنها افتخارشان این است که از هر فرصتی نمدی برای خود بسازند و راه رسیدن به خواسته‌های فردی را هموار کنند.

راستی هیچ‌وقت از خود پرسیده‌اید که چرا در خانه مطبوعات هیچ گزارش عملکرد ماهانه و یا فصلی ارائه نمی‌شود؟ چرا در مباحث مالی هیچ شفافیتی دیده نمی‌شود؟ چرا سکون و کرختی سرتاپای خانه را فراگرفته است؟ وقتی خبرنگاری مورد تهدید و شکایت قرار می‌گیرد، هیات مدیره خانه چرا نباید حتی احوالی از عضو خود جویا شوند؟ در شرایطی که خبرنگاران به علت وضعیت بد اقتصادی، از به‌کارگیری یک وکیل در احقاق حقوق خود نا توانند و در عوض، طرفین مقابل با بهره‌مندی از پول و قدرت، بهترین وکلا را برای محکومیت یک خبرنگار به کار می‌گیرند، خانه مطبوعات به‌عنوان تشکلی حامی خبرنگاران دقیقاً در کجای میدان ایستاده است؟!

از این چراها زیاد است و اما در یک جمله وقتی اعضای خانه از طریق مهندسی انتخابات برگزیده می‌شوند. وقتی درباره اتفاقات پشت پرده هیات مدیره خانه، هیچ‌کس خود را پاسخ‌گو نمی‌داند، وقتی اغلب اعضای خانه منفعلانه تنها ناظر مهندسی انتخابات هستند، وضعیت بهتر از این نمی‌شود./ یادداشت مدیر مسئول هارش خبرکه در شماره 124 این نشریه به چاپ رسیده است.