چهارشنبه 28 فروردين 1398-8:6 کد خبر:37610

قاچاق شبانه ضایعات کشتارگاهی

انعکاس شمال - کارخانه داران تولید خوراک دام از ضایعات بر این اعتقادند که درصد بالایی از ضایعات تولید شده به‌صورت پنهانی به مزارع پرورش ماهی انتقال داده شده و خوراک ماهی‌ها می‌شود. با این حساب، کشتارگاه‌های مرغ...


به گزارش انعکاس شمال، مازندران به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید و تأمین گوشت سفید در کشور محسوب می‌شود؛ از مجموع  2 میلیون تن گوشت سفید تولیدی در کشور 242 هزار تن آن در این استان انجام می‌گیرد.
براساس آمارهای ارائه شده ازسوی مسئولان مرتبط با بازار مرغ، تقریباً نیمی از این میزان در کشتارگاه‌های داخل مازندران صورت می‌گیرد و مابقی به‌صورت مرغ زنده راهی استان‌های دیگر می‌شود تا در آن مکان‌ها عملیات کشتار و فروش انجام شود. در جریان عملیات کشتار مرغ درصدی از احشا و پر حیوان به‌عنوان ضایعات محسوب می‌شود؛ میزان تولید ضایعات در کشتارگاه‌های مازندران حدود 111 تن است. در گذشته تقریباً بیش از 80 درصد این ضایعات برای تبدیل به خوراک دام و تولیدات صنعتی راهی کارخانه‌هایی در مناطق مرکزی استان می‌شد، اما این روزها اوضاع فرق کرده و کشتارگاه‌ها بازار چرب تری برای ضایعات تولیدی خود پیدا کرده‌اند. کارخانه داران تولید خوراک دام از ضایعات بر این اعتقادند که درصد بالایی از ضایعات تولید شده به‌صورت پنهانی به مزارع پرورش ماهی انتقال داده شده و خوراک ماهی‌ها می‌شود. با این حساب، کشتارگاه‌های مرغ ضایعات تولید شده را به‌صورت غیرقانونی به جاهایی غیر از مکان‌هایی که باید بفرستند، ارسال می‌کنند که این اتفاق باعث بروز مشکلاتی برای سلامت و بهداشت مردم می‌شود.
کارخانه داران تولید خوراک دام ازضایعات بر این اعتقادند که متولیان دامپزشکی براساس وظایفی که قانون برایشان تعریف کرده، باید با آن برخورد کنند. هر چند که مقامات این نهاد ناظر تأکید دارند که بلافاصله بعد از دریافت گزارش‌هایی از این تخلفات با متخلفان برخورد کرده‌اند، اما گویا این نوع نظارت‌ها و برخورد‌ها کافی نبوده و ضرورت شدت بخشیدن به این نوع تخلفات احساس می‌شود.
کشتارگاه‌های فاقد واحد تبدیل ضایعات
«علیرضا عطایی نژاد» معاون بهبود تولید دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این خصوص می‌گوید: درصدد هستیم مرغ تولیدی، در داخل استان کشتار و آماده پخت به استان‌های دیگر فرستاده شود، در حالی که با توجه به شرایط کشتارگاه‌های استان تقریباً حدود 120هزار تن از تولید گوشت سفید در استان کشتار می‌شود.
«عبدالرضا حسین زاده» معاون سلامت اداره دامپزشکی مازندران نیز اعتقاد دارد که 20 کشتارگاه فعال در استان وجود دارد که 11 واحد از آن دارای بخش‌های تبدیل ضایعات است. کشتارگاه‌های فاقد واحد تبدیل ضایعات باید آنها را با وسایط نقلیه به واحدهای تبدیل ضایعات بیاورند. در حال حاضر 2 واحد تبدیل ضایعات فعال در استان داریم که یک واحد در قائمشهر و دیگری در غرب استان است.
آلودگی محیط زیست
«حمزه آقاپور کاظمی» مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی مازندران نیز می‌گوید: در غرب استان حجم کشتار نسبت به شرق آن خیلی پایین است. در شرق مازندران دو واحد تبدیلی در بهشهر و جویبارداریم.
وی ادامه داد: بسیاری از آب بندان‌ها در روستاها فاقد پروانه کسب است که دامپزشکی اطلاعی ندارد. یکی دیگر از معضلات ارائه مجوز به مشاغل خانگی در روستاهاست که واحدها شروع به فعالیت می‌کنند. ضایعات نباید به سمت آب بندان‌ها و مراکز پرورش ماهی نشر داده شود، چون باعث آلودگی محیط زیست و طیور می‌شود. همه دستگاه‌ها اعم از بخشداری‌های روستاها، اداره محیط زیست، جهاد کشاورزی، استانداری و راهنمایی رانندگی... باید در این خصوص همکاری کنند.
مدیرعامل یک کارخانه تولید خوراک دام از ضایعات کشتارگاه‌ها هم می‌گوید: استان ما منطقه‌ای گردشگرپذیر است و آلودگی بر اثر انتقال ضایعات مرغ به برخی اماکن غیرمجاز می‌تواند باعث مشکلات زیادی برای نام و شهرت استان شود.
«سید محمد حسینی» رئیس اداره دامپزشکی قائمشهر نیز با تأکید بر اینکه حمل ضایعات کشتارگاهی بدون دریافت مجوز بهداشتی حمل از دامپزشکی ممنوع است، می‌گوید: بازرسان بهداشتی دامپزشکی این شهرستان سال گذشته خودرویی را که با محموله 3 هزار و 500 تنی ضایعات کشتارگاهی بدون گواهی حمل بهداشتی در حال تردد بود ، توقیف کردند. این خودرو محموله را از مبدأ کشتارگاه طیوری در استان تهران تحویل و قرار بود در یک واحد پرورش ماهی تخلیه کند که با هوشیاری بازرسان دامپزشکی و همکاری نیروی انتظامی این محموله کشف و با متخلف بهداشتی برخورد قانونی شد./هارش