سه شنبه 7 اسفند 1397-10:18 کد خبر:37476

یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در کل کشور سیل‌گیر است


به گزارش انعکاس شمال، ابوالقاسم حسین‌پور در گردهمایی معاونین آبخیزداری منطقه ۳ که در مرکز آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران واقع در کلارآباد برگزار شد با اشاره به اینکه سیلابی که امسال آمد اهمیت آبخیزداری کشور را بیش از پیش نشان داده است، اظهار کرد: با وجود محدودیت در کشور به این موضوع خوب توجه شد و اجرای مدل جدید آبخیزداری امسال در سازمان‌های جنگل‌ها رخ داده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات موتور محرکه سازمان از محل صندوق ملی بوده است، افزود: هم جایگاه سازمان ارتقاء یافت و هم بخش‌ها فعال شدند و در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز در قالب سند آبخیزداری شدند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها گفت: تحولات خوبی در ابعاد مختلف مردمی و اطلاع‌رسانی آن پررنگ شد و اگر اعتبارات سال ۹۷ و ۹۸ افزایش چشمگیری پیدا کند بخش خوبی از عملکرد و انعکاس مناسب این فعالیت‌ها بوده است.

این مسؤول مشارکت مؤثر مردم در عرصه‌های منابع طبیعی را از دیگر اتفاقات خوب دانست و عنوان کرد: کارهای خوبی با کمک تسهیلگران تسری پیدا کرده در بخش آبخیزداری و آبخوان‌داری بوده و کشور هم سیل‌خیز و کم آب بوده است و حلقه آبخیزداری و آبخوان‌داری نیاز است تا فرصت سیلاب را برای آبخیزداری و آبخوان‌داری بهره‌برداری کند.

حسین‌پور تصریح کرد: خسارت‌های سیل مهرماه نشان می‌دهد اگر یک ریال برای آبخیزداری هزینه شود چقدر اثربخشی دارد که می‌تواند در جلوگیری از خسارت‌ها اثربخش باشد و آن مکان‌هایی که شبکه سرشاخه گیر بوده میزان خسارت‌های سیل به حدود ۵۰ درصد رسید در حالی که در جاهای دیگر 100درصد بوده است.

وی اظهار کرد: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در کل کشور سیل‌گیر است و آنچه به واسطه آبخیزداری و آبخوان‌داری کنترل شد حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب یعنی حدود ۲۰ درصد است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها افزود: بیش از نیمی از دشت‌های کشور دشت‌هایی هستند که از ۶۰۹ دشت ۳۷۰ دشت ممنوع و ۷۸ دشت ممنوعه فرونشست زمین است و بنابراین اهمیت پرداختن به مباحث آبخوان‌داری در کشور روز به‌روز بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه منابع سیلابی و بارانی در دل زمین باید حفظ شود، بیان کرد: باید با همکاری دولت و عنایت رهبری که توجه دارد مسؤولیت این سازمان را بیشتر کرده است.

حسین‌پور با اشاره به اینکه سالانه ۵ درصد خدمت کشور به آبخیزداری در قانون برنامه ششم توسعه است، بیان کرد: تنها منابع آن قنات است و حدود ۴۰ هزار و ۸۰۰ قنات دارد که بیش از ۳۲ هزار رشته آن دایر و مورد بهره برداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه باید اثربخشی این کارها توجه بیشتری شود، گفت: در بخش مستند سازی و اثربخشی خیلی جای کار داریم و انسجام سازمان در سال‌های جاری به آن رسیده است تا بتوانیم تقویت کنیم نقاط مثبت در سال آینده داشته باشیم./فارس