سه شنبه 16 بهمن 1397-11:24 کد خبر:37406

بهره برداری از ۱۰ طرح کشاورزی در ۶ شهر مازندران


به گزارش انعکاس شمال،محمد هادی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار از بهره برداری یک واحد سورتینگ میوه با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در روستای ازباران این شهرستان در دهه فجر خبر داد و گفت: این اعتبار از محل خط تسهیلات سامانه کارا اختصاص یافت.

وی افزود: با بهره برداری این طرح، برای سه نفر از روستائیان ایجاد اشتغال شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار گفت: طرح گلخانه سطوح کوچک در روستای سوته این شهرستان با تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی بهره برداری شد.

هادی زاده از آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی با لوله کم فشار به ۷۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ۷۰ هکتار از اراضی شالیزاری روستا‌های زاهدکلا و طوله سرا این شهرستان که در طرح تجهیز و نوسازی قرار دارند از مشکل کم آبی رهایی خواهند یافت.

وی ادامه داد: این طرح از طرح‌های نوین آبیاری است با هزینه چهار میلیارد ریال اجرایی شد که برای رهایی بهره برداران از شرایط سخت کم آبی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

هادی زاده گفت: طرح کم فشار از طرح‌های نوین آبیاری است که با این اجرای آن توزیع آب به شکل بهینه اجرا شده و از هدر رفت آب و یا توزیع نامناسب و غیرعادلانه جلوگیری می‌کند.

وی افزود: اولین روستا‌های مورد اجرا در این طرح روستا‌های زاهدکلا و طوله سرا بوده که مدتهاست از شرایط سخت تهیه و توزیع آب در بخشی از اراضی رنج می‌برند.

غلامرضا قنبری مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه نیز از افتتاح دو طرح شن ریزی جاده بین مزارع روستای مهدیرجه و محلول پاشی مزارع کلزا روستای تیله نو شهرستان گلوگاه با استفاده از پهباد خبر داد.

وی با اشاره به افتتاح هفت طرح تولیدی، زیربنایی و خدماتی بخش کشاورزی دهه فجر امسال، گفت: کارخانه بسته بندی حبوبات و غلات، آبیاری کم فشار در روستا‌های ریحان آباد، ولمازو، تیله نو و تیرتاش، لایروبی و بهسازی آببندان عمرانلو، شن ریزی جاده بین مزارع روستا‌های مهدیرجه، تیرتاش، قلعه پایان، سنکیابسر، تپه و نظام محله، کانال انتقال آب روستا‌های تیرتاش، لمراسک و مزرعه کلباد، احداث استخر تیرتاش و انتقال آب با لوله تیرتاش در این دهه به بهره برداری می‌رسد.

مجید جعفری مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر گفت: ۴ طرح عمرانی و زیربنایی با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال در این شهرستان افتتاح شد.

وی افزود: این طرح‌ها شامل، ۲ بخش طرح احداث پل بین مزارع در روستا‌های بالاافراکتی و سیدابوصالح و طرح مرمت و بهسازی آببندان‌ها ذیلت و اوجی تالار است.

جعفری گفت: طرح احداث پل بین مزارع واقع با حجم یک دهنه و با اعتبار ۳۵۰ میلیون ریال با ۸۷ بهره بردار در در روستای بالاافراکتی، طرح احداث پل بین مزارع با حجم یک دهنه و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال و ۹۳ بهره بردار در روستای سیدابوصالح این شهرستان افتتاح شد.

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر افزود: طرح مرمت و بهسازی آببندان در ۱۳ هکتار با اعتبار یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون رالو و ۱۵۰ بهره بردار در روستای ذیلت، طرح مرمت و بهسازی آببندان در ۱۲/۷ هکتار با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون رالا با ۱۰۰ بهره بردار روستای اوجی تالار قائم شهر مورد افتتاح قرار گرفت.

علی طاهری امیری مدیر جهاد کشاورزی نکا گفت: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یک طرح پرورش گوسفند داشتی به ظرفیت ۵۰۰ راس و تولید سالانه ۱۰ تن گوشت با حضور فرماندار و جمعی از مسوولین شهرستانی در روستای نوذرآباد این شهرستان بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: این طرح با اعتبار هشت میلیارد ریال مورد افتتاح و به بهره برداری رسید که ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون رالو آن تسهیلات بانکی بوده است.

طاهری امیری افزود: با افتتاح و بهره برداری از این طرح برای سه نفر اشتغالزایی شد.

حسن پورمقدم مدیر جهاد کشاورزی نوشهر از افتتاح اولین آزمایشگاه خاکشناسی در این شهرستان خبر داد و گفت: این مرکز توسط بخش خصوصی و با هدف کار‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی بر روی عناصر کم مصرف و پرمصرف خاک، آب و گیاه و توصیه‌های فنی شامل تعیین pH و EC، آنالیز تخصصی خاک، آب و گیاه، راهنمایی کوددهی، مشاوره احداث باغ و مصرف انواع کود‌های شیمیایی در این بخش راه اندازی شد.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر با بیان اینکه این مرکز در یک واحد اجاره‌ای توسط بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: برای بهره برداری از این آزمایشگاه حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال از محل تسهیلات اشتغال روستایی تامین و هزینه شده است.
حسن پورمقدم افزود: این طرح برای سه نفر بطور مستقیم و سه نفر غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

فرزاد نوائیان مدیر جهاد کشاورزی رامسر گفت: به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، یک واحد گلخانه تولید و پرورش گل و گیاه زینتی با اعتبار هشت میلیارد ریال در روستای شاهمرادمحله شهرستان رامسر افتتاح شد.

وی افزود: این طرح در زمینی به مساحت ۶ هزار متر و زیر بنای سه هزار و ۵۰۰ متر احداث و در دو فاز پیش بینی شده که در فاز اول برای پنج نفر بطور مستقیم و ۱۰ نفر بطور غیرمستقیم اشتغال زایی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رامسر گفت: احداث این گلخانه مجهز یکی از طرح‌های شاخص این شهرستان است که توسط جوان با انگیزه و فعال در راستای توسعه پایدار روستا و ایجاد اشتغال و کارآفرینی در این روستا به بهره برداری رسیده است./باشگاه خبرنگاران