سه شنبه 16 بهمن 1397-11:19 کد خبر:37405

۱۲ جلد کتاب «نقش مردم مازندران در انقلاب» رونمایی می‌شود


به گزارش انعکاس شمال،به‌مناسبت ایام‌الله دهه فجر صبح امروز طی آیینی در بوستان ولایت با حضور سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، از ۱۲ جلد کتاب در حوزه نقش مردم مازندران در انقلاب اسلامی به روایت اسناد که با همت اداره‌کل اطلاعات مازندران تدوین شده، رونمایی می‌شود.

این کتاب‌ها حاوی ۵ هزار سند اسناد دوران انقلاب اسلامی است؛ کتاب روزشمار انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک ویژه شهرستان ساری طی دو جلد در گذشته رونمایی شده است.

این کتاب ۱۲ جلد مجموعه بیش از ۵ هزار برگ سند از بایگانی ساواک راجع به انقلاب اسلامی در استان مازندران جمع‌آوری شده است.

محمد باقر نوذری مدرس و پژوهشگر تاریخ که در جمع‌آوری این کتاب همکاری داشته است، در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اسناد این کتاب از ۱۳۴۲ تا بهمن ۱۳۵۷ است.

وی اضافه کرد: کتاب شامل ۱۲ مقدمه که در متن اسناد نیز با پاورقی‌ها و توضیحاتی برای ابهام‌زدایی همراه شده است.

این مدرس و پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ نفر طی ۴ سال گونه‌های مختلف سندی اعم از گزارش‌های درون‌سازمانی، اعلامیه‌ها گزارش‌های مکاتبه‌ای ساواک با شهربانی، ژاندارمری و نخست وزیری را جمع‌آوری کردند.

وی ادامه داد: اسناد به‌دلیل اینکه برای بقای رژیم و راهبردسازی و کارکردی تألیف شده، از اعتبار ویژه‌ای برای بررسی تاریخ برخوردار است، چرا که این اسناد برای تاریخ‌نگاری تهیه نشده است.

نوذری اضافه کرد: این‌ها منبع بسیار مهمی برای بازسازی فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی استان مازندران می‌تواند باشد.

بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار فارس، تدوین و جمع‌آوری کتاب روزشمار انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک ویژه شهرستان بابل هم در دستور کار قرار دارد.

افتتاح موزه عبرت شهرستان ساری و سخنرانی در مسجد علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) از دیگر برنامه‌های علوی در استان مازندران است./فارس