پنجشنبه 27 دی 1397-11:30 کد خبر:37348

استاندار مازندران مطرح کرد:

پسماند شمال کشور همچنان در بلاتکلیفی

انعکاس شمال - استاندار مازندران گفت: تشکیل سازمان پسماند در برخی از استان های کشور به نتیجه رسیده است ولی در این خطه شمال کشور همچنان در بلاتکلیفی است.


به گزارش انعکاس شمال، احمد حسین زادگان در شورای راهبردی مدیریت پسماند مازندران که با شرکت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور در ساری برگزار شد، افزود: به نظر می رسد با توجه به مشکلاتی که در حوزه پسماند در مازندران وجود دارد ما برای ساماندهی فعالیت ها نیاز به تشکیل سازمان پسماند داریم.

وی خواهان تعیین تکلیف سازمان پسماند در استان مازندران شده است.

استاندار مازندران گفت: مدیریت پسماند در این خطه شمال کشور نیازمند همکاری همگانی اعم از مسوولان، مردم و تشکل های مردمی دارد.
حسین زادگان افزود : اگر اتحاد و مشارکت همگانی برای مدیریت پسماند و مشکلات زیست محیطی در این خطه شمال کشور ایجاد نشود، این معضل همچنان باقی است و در هیچ دولتی قابلیت حل شدن نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: مشارکت همگانی در این حوزه و حمایت های دولتی می تواند راهبرد اصلی برای گره گشایی بر مشکلات زیست محیطی باشد و انتظار رفع این مشکل از بیرون بیراه رفتن است.
نماینده عالی دولت در استان مازندران باز کردن گره کور پسماند را از الویت اول کاری خود در کسوت استانداری این خطه شمال کشور بیان کرد و گفت: اگر ما نتوانیم آگاه رسانی مناسبی از معضل پسماند بر محیط زیست در جامعه داشته باشیم هیچ کاری حتی با بودجه کلان نیز به نتیجه نخواهد رسید.
استاندار مازندران گفت: ما برای مدیریت پسماند نمی توانیم منتظر بودجه های محدود دولتی باشیم و با شرایط فعلی اقتصادی حاکم بر کشور و تنگناهای مالی دولتی اجرای این طرح ها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
حسین زادگان اظهار داشت: باید محیط زیست بستری را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه مدیریت پسماند ایجاد کند به طوری که با صرفا اقتصادی کردن سرمایه گذاری در این حوزه می توان با جذب سرمایه های بخش خصوصی این مشکل چندین ساله را رفع کرد.
وی اضافه کرد: مازندران بستر مناسب را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه مدیریت پسماند دارد و مسوولان دولتی نیز حمایت های لازم را از سرمایه گذاری خواهان داشت.
استاندار مازندران گفت: رفع مشکل زباله در این استان با احداث زیرساخت ها برای فراوری از قبیل نیروگاه زباله سوز و سایر تجهیزات به حدود 15 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
حسین زادگان افزود: در شرایط فعلی به نظر می رسد تامین چنین اعتباری با محدودیت های مالی دولت امکانپذیر نبوده و امیدواریم که بستر برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود.
وی کمک به شهرداران استان مازندران در حوزه پسماند را از مطالبات اصلی دانست و از رسانه ها نیز خواست تا در رفع گره پسماند و آگاه سازی جامعه در این حوزه کمک کار محیط زیست باشند.