يکشنبه 27 آبان 1397-18:31 کد خبر:37299

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران برگزارشد

اجتماع بی نظیر مسئولین و فرهیختگان برای قدردانی از مقام کتابدار و پاسداشت جایگاه کتاب درساری

انعکاس شمال - آیین گرامیداشت روز کتاب، کتاب خوان و کتابدار استان مازندران با حضور مسئولین استان، کتابداران و جهانگیری مدیر کل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد در ساری برگزار شد.


به گزارش انعکاس شمال، آئین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان، در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، جمعی از مدیران اجرایی، فرمانداران، اعضای انجمن کتابخانه های عمومی و اصحاب کتاب و کتابداران استان برگزار شد.

آرزو ولیپور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در این مراسم اظهار داشت: این اجتماع بی نظیر از مسئولین و فرهیختگان برای قدردانی از مقام کتابدار و پاسداشت جایگاه کتاب نشان دهنده عزمی است که می خواهد کتاب و کتابخوانی را به جایگاه واقعی آن در جامعه برساند.

وی با بیان اینکه این مراسم مصادف است با سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج)، بیان داشت: کتابدار می تواند نقش مهمی را در فرهنگ انتظار داشته باشد و این موضوع را برای خود یک وظیفه می داند که در عصر غیبت و با سلاح کتاب، برای تحقق آن وعده الهی ایفای نقش داشته باشد.

ولیپور با تکید بر اینکه کتابدار پل مستحکم بین کتاب و کتابخوان است، اذعان داشت: کتابداری که اندیشه ورز و اهل مطالعه است، این مناسبت ها را قدر می داند و تعهد و عزم جدی خود را برای ترویج فرهنگ انتظار بیشتر هم می کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران افزود: برخی ها گمان می کنند دامنه اثرگذاری کتابداران به چند فعالیت فرهنگی کتاب محور محدود می شود اما اینطور نیست، بلکه کتابداران با هدفمند ساختن ترویج مطالعه به دنبال آگاهی افزایی در جامعه و فرهنگ سازی در مسائل مهم روز از جمله فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، فرهنگ ایثار و شهادت و استکبار ستیزی و مقابله با تحریم ها هستند.

ولیپور کسب رتبه برتر انجمن های استانی و شهرستانی کتابخانه های عمومی مازندران را افتخاری شایسته برای مردم و مسئولین استان دانست و گفت: تبلیغات منفی علیه میزان کتابخوانی آنچنان با آمارهای ما در مازندران تطابق ندارد چراکه در فراخوان هایی مانند جشنواره کتابخوانی رضوی، استقبال حدود 54 هزار نفری را شاهد بودیم؛ همچنین افزایش 17 هزار عضو جدید نسبت به سال گذشته و رشد 20 هزاری امانت کتاب را هم باید لحاظ کرد که شایسته ستایش است.

در ادامه، امیر جهانگیری، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز با قدردانی از فعالیت های اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران، پیام سپاسگزاری دبیرکل نهاد را به کتابداران استان ابلاغ کرد که توانستند در طول یکسال گذشته افتخار آفرینی داشته باشند.

وی افزود: ترویج کتابخوانی با ابتکارات مختلف در رسانه ها و فضای مجازی، اقدامی ضروری در عصر ارتباطات است که در این حوزه، استان مازندران بسیار خوب عمل کرده است و نتیجه آن را هم در افتخاراتی که کسب می کند می شود ملاحظه کرد.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از دغدغه های همیشگی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، مسئله رفاه و معیشت کتابداران استان بوده که شایسته تقدیر است، اظهار داشت: وقتی مجموعه روسا و اعضای انجمن کتابخانه های عمومی استان و شهرستان ها طوری عمل می کنند که رتبه برتر ملی را بدست می آورند، وحدت رویه و انسجام خود را در استان به گوش همه می رسانند که نویدبخش اتفاقات بهتر در حوزه کتابخوانی و کتابداری در مازندران است.

همچنین حسن خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در سخنانی در این مراسم، گفت: در گذشته صاحبان زر و زور بودند که قدرت را در دست خود می گرفتند اما در عصر حاضر، این صاحبان علم و دانایی هستند که کنترل صاحبان زر و زور را در اختیار دارند.

وی با اشاره به اینکه لازمه اداره امور، حکمت و دانش است، بیان داشت: ظرفیت های متنوعی برای توسعه و پیشرفت در استان وجود دارد و موضوعات کتاب هم متنوع است و این موضوع می طلبد صاحبان اندیشه و خرد، کتاب هایی را بنویسند تا پژوهش ها از حوزه نظری به سمت کاربردی و اجرایی شدن پیش رود.

خیریانپور در ادامه چند موضوع را مورد تاکید خود قرار داد و گفت: تشکیل مستمر جلسات انجمن کتابخانه های عمومی باید ادامه داشته باشد و این موفقیت ها تداوم یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری افزود: شوراهای فرهنگ عمومی استان و شهرستان ها باید نسبت به مسئله کتاب و کتابخانه های عمومی اهتمام داشته باشند و نهضت مطالعه مفید را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ کتابخانه سازی، اذعان داشت: فرمانداران در شهرستان ها باید با انسجام خیرین، به دنبال ایجاد کتابخانه ها در نقطه مقطه استان باشند و موضوع کتابخوانی در روستاها را جدی بگیرند تا با ترویج کتابخوانی و دانایی، آرامش اجتماعی و توسعه و تعالی در همه ابعاد محقق شود.

خیریانپور با اشاره به سهم قانونی و الزام آوری که شهرداری ها باید به کتابخانه های عمومی پرداخت کنند، گفت: عدم اجرای این قانون، تخلف محرزی است و باید با آنهایی که از این موضوع تبعیت نمی کنند برخورد جدی شود.

گفتنی است در این مراسم از فرمانداران 22 گانه استان بعنوان رئیس انجمن کتابخانه های عمومی هر شهرستان و اعضای این انجمن ها که مفتخر به برگزیده ملی شدند و همچنین کتابداران و کتابخوانان برتر استان تقدیر شد.