يکشنبه 24 تير 1397-12:47 کد خبر:37131

تیمور داداشی آبکسری:

نظارت مردم بر حکومت ،قوی ترین اهرم حفظ حکومت اسلامی


وقتی به خواسته‌های انسان می‌نگریم در او میل به پیشرفت و توسعه روز افزون  و داشتن فردایی بهتر از امروز هست که پرچم داری می‌کند. جمع خواسته‌های این یکان‌ها در اجتماع آمال و آرزوها یک ملت می‌گردد. اساس فلسفه به وجود آمدن حکومت‌ها و دولت‌های محلی تامین خواسته‌ها و نیاز‌های یک ملت در درون مرز جغرافیایی و حفظ و حراست و توسعه  آرمان‌ها و سرمایه‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است که انسان‌ها به تنهایی یا با نگاه قشر بندی و قبیله محوری قادر به تامین آمال هایش نیست.

 

امروز همه کشور‌ها و ملت‌های جهان به سوی آینده‌ای بهتر و پایدارتر در حرکت هستند. در این مسیر داشتن طرح و استراتژی هدفمند، انسجام و وحدت ملی، تحرک از وضع موجود و اقدام و عمل به برنامه‌ها و قوانین، داشتن نظارت مستمر و موثر است که کشور را به سمت ثبات و توسعه پیش می‌برد. تنها وجود یک حکومت یا دولت نیست که اهمیت دارد، بلکه وجود دولت و نظام حاکم موثر و کارا در کسب توفیقات جامعه از اهمیت برخوردار هست. نظام‌های حاکم با منابع در اختیار و سیاست‌های که بر گرفته و رشد یافته، از بطن فرهنگ آن جامعه برای توسعه از طریق برنامه‌ریزی و سازماندهی، بسیج منابع و امکانات به هدایت و نظارت می‌پردازند تا به اهداف و آرمان‌های یک ملت دست پیدا کنند.

 

همه وظایف مدیران و مسئولان در اداره و پیشرفت کشور و حفظ و ایمن داشتن از خطرات ناشی از کینه توزی‌های خارجی و داخلی و سهل‌انگاری‌ها مهم هستند اما بعضی از وظایف نقش استراتژیک و تعیین کننده دارند که یکی از آنها نظارت و کنترل است. هر سیستمی و نظامی اگر نظارت نشود یا در اعمال نظارت  قصوری صورت گیرد دیر یا زود متلاشی می شود. سر نوشت هر سیستم و حکومت و سازمانی بستگی به اجرای درست  نظارت دارد. نظارت تضمین لازم برای صحت و دقت عملیات و اجرای صحیح برنامه هاست .نظارت بدون برنامه معنی و مفهومی پیدا نمی‌کند. پویایی نقش نظارت از آن جهت است که بر اساس آن تشخیص و تحلیل  انحراف، انجام  اقدامات اصلاحی و تطابق و سنجش عملکردها با معیارها و اهداف، مشاهده و کسب اطلاعات، برسی وضع موجود و پیشرفت کارها در مقایسه با وضع مطلوب و در مرحله‌ بعد به باز گرداندن سیستم مورد نظر به شکل درست و مطلوب می‌پردازد. مکانیسم نظارت موجب بر قراری خود کنترلی و ایجاد نظم همگانی در جامعه و زیر بنای حرکت به سوی نظم و پویایی و هدف مداری یک ملت می‌شود. کنترل و نظارت موثرترین عامل حفظ و صیانت و هدایت یک حاکمیت است. در حقیقت انجام تمام امور کارگزاران کشور به نحو مطلوب تابع نظارت موثر و به موقع است که می تواند در راستای اهداف یک نظام تمامی نواقص و انحراف صورت گرفته در سایر قسمت های جامعه را شناسایی و بر طرف کند.

 

اگر نظامی سیستم نظارتی موثر نداشته باشد پاسخگوی نیاز ها و خواسته های سیاسی اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و مطالبات به حق مردم نبوده و رفته رفته مشروعیت خود را ازدست می دهد. نظارت امری اساسی و حیاتی برای هر جامعه و ملتی هست اگر نظارت نباشد جامعه دچار تزلزل و هرج و مرج و نا بسامانی می‌گردد و آسایش و رفاه و امنیت ازآن جامعه رخت بر می بندد  نظارت به هر شکلی که هست باید اهداف و اعتماد عمومی جامعه را تامین نماید نظارت از طریق قانون و عمل به آن  اساس نظم جامعه است و نظارت همگانی و عمومی کم با جهت گیری های سیاسی و قبیله ای عامل تزلزل و فروپاشی در اقتصاد و جامعه است. در نظام اسلامی قوی ترین اهرم حفظ نظام نظارت مردم بر حکومت و نظام است که همه نسبت به سرنوشت یکدیگر مسئول هستند. نظارت به دولت و نظام این توانایی را می‌بخشد که به صورت مداوم سطح آگاهی و کارایی، قدرت کنترل را بالا ببرد که قدرت اداری به فساد کشیده نشود.  بر اساس اصل هشتم قانون اساسی به مسئولان توصیه می کنم نظارت را جدی گرفته و سطح آنرا ارتقاء ببخشند که  از بعضی از کاستی ها و ضعف بر نامه های اقتصادی و فرهنگی گله مند هستیم  امروز در عرصه اقتصادی و معیشت مردم نظارت دقیق تر و فعال تر و قاطع تری  صورت گیرد چرا که کانون جنگ استکبار با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  در عرصه اقتصادی  و فرهنگی می‌باشد. باید دست مفسدان و اخلال گران اقتصادی از منابع بیت المال  قطع و برخوردی قاطع صورت گیرد تا مفسدان اقتصادی خواب زعامتشان را از بر افروختن شعله بی ثباتی و جنگ در جبهه اقتصادی را نبینند. اقتصاد ریشه تحولات و توسعه یا در مقابل افول و درماندگی هست. به امید روزی که یکایک ما ناظر بر اعمال و تصمیمات خود و پاسخگوی عملکرد مان باشیم

 

تیمور داداشی آبکسری