سه شنبه 26 دی 1396-13:4 کد خبر:29583

دانستنی های ترافیکی


لزوم بازنگری تعطیلات کشور

حوادث ترافیکی یکی از مهم‌ترین حوادث غیر عمدی در جهان محسوب می‌شود. به طوری که سالیانه حدود یک میلیون و دویست هزار نفر در سراسر جهان در اثر این حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

راهزن بی‌امان حوادث ترافیکی در کشور ما بیداد می‌کند و شمار قربانیان تیغ بی دریغش از 15 هزار و پانصد نفر و مجروحین آن از 333 هزار نفر در سال فراتر رفته است ، آمار وحشتناکی که آن را می‌توان تنها با زلزله‌ها‌ی بزرگ و جنگها مقایسه نمود.

این قبیل حوادث ناگوار تیشه‌ به ریشه نیروی کار کشور می‌زنند و بنابر آمارهای موجود بالغ بر 50درصد کشته‌ها‌ی تصادفات بین سنین 20 تا 50 ساله هستند که در میان آنان جوانانی که می‌توانند سرمایه‌ها‌ی بزرگ و به عنوان نیروی کار برای کشور باشند به کام مرگ کشیده می‌شوند که می‌تواند سرنوشت کشور را به مخاطره اندازد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری از نظر اقتصادی و اجتماعی درپی داشته باشد.از سوی دیگر حدود یک سوم قربانیان حوادث ترافیکی در کشور ما متاهل هستند، یعنی سالانه تعداد زیادی زن بی‌سرپرست و چندین هزار کودک یتیم می‌شوند.

آیا وقت آن نرسیده در خصوص این اعداد تامل نماییم؟

با اندکی تامل به این موضوع می‌بینیم امروزه حوادث رانندگی در کشور به صورت یک اپیدمی در آمده و کمتر روزی شاهدیم که خبری از تصادفات به گوش مردم نرسد. یکی از موضوعات حائز اهمیت در خصوص وقوع این تصادفات، عدم‌توزیع و پراکندگی تعطیلات در کشور است. بارها از طریق رسانه‌ها‌ و جراید شنیده و خوانده‌ایم که تصادفات و تلفات رانندگی زیادی در ایام نوروز، تابستان و سایر تعطیلات در کشور رخ داده است. این در حالی است که مردم باید درخصوص تعطیلات حق انتخاب داشته باشند و مسلم است همه شهروندان نمی‌خواهند چند روز پشت سر هم تعطیل باشند و باید تعطیلات در طول سال تقسیم شود تا افراد بتوانند برای ایام تعطیل خود برنامه‌ریزی داشته باشند.

کشور ما تنها کشوری است که تعطیلات خود را بر اساس 2 تقویم تنظیم کرده است.

با توجه به تغییرات تقویم قمری و چرخش آن، در مواردی تعطیلات مذهبی با تعطیلات ملی یا آخر هفته کشور همراه و این موضوع موجب افزایش روزهای تعطیل در کشور می‌شود.

از سویی باید به این موضوع اشاره نمود که قطعا تعطیلات زیاد، تبعاتی به همراه دارد که تبعات اقتصادی آن پررنگ تر و قابل تامل تر است به طوریکه هرچه تعطیلات افزایش پیدا کند در عمل با کاهش روزهای کاری در کشور مواجه می‌شویم و به تبع آن میزان تولید داخلی نیز کاهش یافته و موجب کاهش ارزش افزوده در عرصه ملی می‌شود.

از سوی دیگر تعطیلات بلند مدت و عدم توزیع سفرها موجب افزایش ترافیک و تصادفات رانندگی شده که این امر نیز با توجه به هزینه‌ها‌ی اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی که حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی است هزینه بالایی بر دوش دولت قرار می‌دهد.

لذا ضروری است مراکز تصمیم گیری کشور ساماندهی تعطیلات کشور با هدف نظم‌بخشی را به صورت ویژه در دستور کارخود قرار دهند تا به واسطه این توزیع زمانی، علاوه بر امکان مدیریت سفر توسط شهروندان، در سازمان‌ها و نهادهای متولی سفر نیز امکان برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق‌تر به وجود آید و سفری ایمن و شیرین برای هموطنان رقم زده شود.

 

ستوانیکم مرتضی ابراهیمی.کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران