چهارشنبه 25 مرداد 1396-13:19 کد خبر:28066

علیرضا یونسی عنوان کرد

44درصد زنان سرپرست خانوار مازندران تحت پوشش ارگانهای حمایتی نیستند

 انعکاس شمال- معاون سیاسی، امنیتی استانداری مازندران بر تشکیل بانک اطلاعاتی جهت شناسایی 44 درصد از زنان سرپرست خانوار مازندران که تحت پوشش ارگان های حمایتی نیستند تاکید کرد.


 

به گزارش انعکاس شمال ،علیرضا یونسی در سومین جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان مازندران اظهارکرد: 12.1 درصد از زنان کشور سرپرست خانوار هستند که این رقم در استان مازندران 10.8 درصد است و این در حالی است که 46 درصد از زنان سرپرست خانوار کشور تحت پوشش چترهای حمایتی هستند که این رقم در استان مازندران 56 درصد است.

وی بر تشکیل بانک اطلاعاتی جهت شناسایی 44 درصد باقیمانده زنان سرپرست خانوار تاکیدکرد و افزود: با هم افزایی ارگان های حمایتی مرتبط و تشکل ها و نهادهای دولتی و غیردولتی می توان از رشد آسیب های اجتماعی در ابعاد مختلف جلوگیری کرد.

یونسی گفت: دولت روحانی اولین دولتی بود که هدفمند و عقلانی با رعایت همه مولفه های علمی برای تمام حوزه های آسیب های اجتماعی استراتژی کشوری و منطقه ای و برنامه مدون تهیه کرد.

وی اعتبار تخصیص یافته در این دولت جهت رسیدگی و کاهش آسیب های اجتماعی در استان مازندران را 56 میلیارد ریال عنوان و تاکید کرد: اقدامات انجام شده در زمینه کاهش اعتیاد، طلاق، محلات آلوده و حاشیه نشین موجب شد جلوی رشد فزاینده برخی مقوله ها گرفته شود.

یونسی تاکید کرد: استان مازندران جزو 11 استان کشور بود که با رشد فزاینده طلاق مواجه بود اما از سال 95 جلوی این رشد گرفته شد و در نیمه نخست سال جاری نیز تاکنون شیب ها به سمت کاهش است.

وی گفت: یک نوع بی حسی یا کم حسی فرهنگی پیرامون کمک به دردمندان در جامعه وجود دارد که باید تبدیل به هشیاری فرهنگی شود.

یونسی همچنین با اشاره به جایگاه و نقش کودکان نیز برای جامعه در آینده و یعنی تربیت نسل جدید و اداره امور اجتماعی در ابعاد مختلف گفت: در استان مازندران کارهای پراکنده ای در حوزه کودکان توسط ارگان های مختلف انجام شده است.

وی تاکید کرد: براساس دستور العمل ابلاغی وزارت دادگستری در حوزه کنفوانسیون حقوق کودکان و پایش و ارزیابی اقدامات اعضای تعیین شده برای این کنوانسیون شایسته تر است ظرف 10 روز آینده برنامه ها و پیشنهادات دستگاه های مرتبط مطرح و ارائه شود.

وی گفت: به منظور نظم بیشتر در انجام فعالیت ها برای کودکان بهتر است با توجه به نیاز و ضرورت ها به 3 دسته سنی توسط دست اندرکاران تقسیم شوند و بر اساس ظرفیت های حمایتی و پیشنهادات، بسته کارآمد فرهنگی و اجتماعی کودکان تدوین شودو بر اساس ابزار و امکانات آموزشی از جمله فیلم و کارگاه های آموزشی به تناسب سن در اختیار آنها قرار گیرد.

120 هزار کودک زیر 6 سال مازندران غایبان مهدکودک ها

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران نیز در این نشست اظهارکرد: در سطح این استان 850 مهدکودک پذیرای کودکان زیر 6 سال هستند که سالانه تنها 30 هزار کودک در این مهدها آموزش های لازم را فرا می گیرندو این درحالی است که 150 هزار کودک زیر 6 سال در استان مازندران وجود دارند.

دکتر فاطمه پورفاطمی با اشاره به تعداد زیاد صندلی های خالی مهدکودک های استان افزود: باید کودکان غایب مهدکودک ها شناسایی شوند و با آگاهی سازی خانواده این مشکل حل شود تا با حضور کودکان در مهدها از پتانسیل های موجود برای آموزش نیازهای تکاملی کودکان استفاده شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران همچنین در زمینه زنان سرپرست خانوار گفت: استان مازندران با وجود 100 هزار و 343 زن سرپرست خانوار از این نظر رتبه هشتم کشوری را داراست که از این تعداد بیش از 14 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود 50 هزار نفر نیز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شامل زنان با همسران فوتی ویا معلول و معتاد، مطلقه و هرگز ازدواج نکرده می شود که بیشتر این زنان نیز در سنین میانسالی قرار دارند، 43 درصد در دهک پایین، 26 درصد باسواد، 60 درصد دچار مشکلات جسمی و روانی هستند و 47.5 درصد از آنها به صورت انفرادی زندگی می کنند.

دکتر پورفاطمی تاکید کرد: 42 درصد از زنان تحت پوشش حمایتی بهزیستی و کمیته امداد مطلقه هستند و حدود 4 درصد از زنان سرپرست خانوار مازندران نیز که تحت پوشش چتر حمایتی بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند هرگز ازدواج نکرده اند.

وی توانمندسازی زنان، جلوگیری از افزایش این قشر، برخورداری از بیمه های اجتماعی، کاهش آسیب و بهبود و ارائه خدمات حمایتی را از جمله اقدامات انجام شده توسط ارگان های حامی در حوزه زنان سرپرست خانوار برشمرد.

رشد روز افزون کودکان متکدی در مازندران و حضور کمرنگ شهرداری

مدیر پژوهشی دانشگاه مازندران نیز با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در کشور های پیشرفته و فرهنگ سازی کودکان برای ایفای نقش های اجتماعی افزود: لازم است در کشور ما نیز برای آماده سازی کودکان جهت حضور مفید در اجتماع آموزش از زمان کودکی نهادینه شود و در این میان نقش آموزش و پرورش نباید تنها به مواقع بحران خلاصه شود.

دکتر قدسیه رضوانیان افزود: بنابراین وقتی صحبت از کنوانسیون حقوق کودک در جامعه می شود باید همه جانبه به این امر نگریست و از کودکان کار و متکدی نیز غافل نشد که این روزها در مازندران و بویژه حاشیه جاده ها زیادتر از همیشه دیده می شوند و حضور شهرداری هم در حل این مقوله برعکس دیگر استانها چون تهران حس نمی شود.

وی تاکید کرد: رفتارها و اقدامات صوری و مقطعی پاسخگوی نیاز ما در زمینه کودکان نیست بلکه نیاز به بهره مندی عمیق دستگاه ها از طریق همگرایی با تدوین چشم انداز روشن با اهداف بلند مدت است.

دکتر رضوانیان افزود: باید در برنامه های درسی و فوق برنامه مدارس آموزش کودکان گنجانده شود./ایرنا