يکشنبه 22 مرداد 1396-10:50 کد خبر:28062

فاطمه سیفی

خبرنگار یا سفارش نگار


بعضی از ایام خاص در تقویم کشور شاید متعلق به یک قشر و یا صنف خاص باشد ولی به لحاظ در برگیری واهمیت آن صنف از جایگاه ارزشمندی برخوردارند و با توجه به تاثیرگذاری این قشر معمولا با همه اصناف ، اقشار و گروهها درگیر می باشند.

یکی از همین شغل ها ، شغل خبرنگاری است که ۱۷ مرداد به نام روز خبرنگار رقم خورده است ، روزی که به پاس گرامیداشت نام شهید صارمی در تقویم کشور جای گرفت.

 شغل خبرنگار و فعالیت در حوزه خبر و رسانه را جزو فعالیت های سخت و زیان آور به حساب آورده اند و به لحاظ استرس زا بودن  این شغل و همچنین گرفتاری بیش از حد آن معمولا تلاشگران این حوزه به صورت مستمر در استرس و فشار به سر می برند.

خبرنگاران رسالت خطیری بر دوش دارند و برای ایفای نقش خود مشکلاتی را به جان می خرند و با نامهربانی ها و بدخلقی هایی که در حق آنها می شود همواره سعی در انعکاس مشکلات و ضعفها و در برخی موارد به دنبال ارزش دادن به خدمات دولت و مسئولان به مردم هستند.

در این ارتباط اعتقاد بر این است مسئولان باید در برابر بیان واقعیت ها از زبان و قلم خبرنگاران صبور باشند و بپذیرند که در برخی برنامه های کاری خود دچار ضعف  نیز هستند و انعکاس مشکلات مردم میسر نخواهد بود مگر با قلم این زحمتکشان، زیرا آنها باید بتوانند در فضایی مناسب مشکلات مردم را به گوش مسئولین رسانده  و از آنها حق مردم را طلب کنند

نگارنده معتقد است نقش خبرنگاران در شفاف سازی فساد مالی و اخلاقی برخی مسئولان در سال ۹۵ را می توان نقطه عطفی در تاریخ خبر عنوان کرد و بدون شک اگر آنها نبودند شاید هیچ کس نمی توانست به خیانت کسانی که در لباس خدمت قصد غارت اموال بیت المال را داشتند پی ببرد ؛ آنها همان مدیرانی بودند که مردم در نگاه اول و با اقدامات تبلیغاتی شان در ذهن، منجیان خدمت پرورانده بودند و حال که آن روی پلیدشان نمایان شد قضاوت درست تری نسبت به عملکردشان می شود .

انتظار نداریم روزی را ببینیم که قلم و فکر خبرنگار خلاف آنچه که مد نظر او و افکار عمومی است بکار گرفته شود، رسالتی که در قرآن به قلم سوگند یاد شده و کار و فعالیت خبرنگاری را هم همپای رسالت  پیامبران دانسته اند   و ما حساب معدود خبرنگارنماهایی که برای دیناری قلم فروشی می کنند و با تحریرهای خلاف واقعه ، اذهان مردم را از عملکرد سیاه مسئولین دور می کنند ، از خبرنگاران واقعی جدا می کنیم .

خبرنگار واقعی دوست و آشنا در مسیر رسالت و مسوولیتش را یکی می داند، بر ای همه دل می سوزاند ولی خودش می سوزد و برای بیان واقعیت ها ، در بند بسیاری از محکومیت ها قرار میگرد؛ وی بسیاری از کم لطفی های مسئولین را به جان می خرد اما از آرمان خویش دست نمی کشد و تنها خداوند متعال ، حق مردم و وجدان بیدارش را قاضی خود ببیند و بس.

  این خبرنگاران همه کسانی هستند که با کمترین حقوق و مزایا در این مسیر فعالیت می کنند؛ شاید احتیاجات حداقلی آنها نیز فراهم نباشد ولی دست نیاز به سوی هیچ کس دراز نمی کنند! گله و شکایت همه را برای همه مسوولان می نویسند ولی دریغ از درج یک کلمه از درد خودشان.

شاید در تقویم فقط یک روز به نام خبرنگار ثبت شده باشد ولی بدون شک همه ایام سال از آن خبرنگار است . این خبرنگار است که شب و روز نمی شناسد ، زمان و مکان ندارد ، با خواب و استراحت بیگانه است  و یادآوری این ایام شاید تلنگری برای مسئولینی باشد که همواره دوست دارند خبرنگاران به گام آنها قلم به رشته تحریر در آورند و بس ...


فاطمه سیفی مدیرمسئول پایگاه خبری انعکاس شمال