يکشنبه 27 فروردين 1396-17:48 کد خبر:27775

نکاتی قابل تامل و آموزنده قبل از آغاز رانندگی


🔹همیشه قبل از حرکت و سفر ، خودرویتان را پُر از بنزین کنید. به امید پمپ بنزین بعدی راه نیفتید. گاهی پمپ بنزین های بین راهی دچار مشکل می شوند.

هرسال چندین نفر هنگام تعویض لاستیک پنچرشان ، در اثر برخورد خودروهای عبوری کُشته می شوند. اگر خودرویتان دچار نقص فنی شد یا به هر دلیلی توقف کردید کاملا" از جاده خارج شوید.

🔹کسی که از ما در خیابان و جاده سبقت می گیرد ، قاتل ما نیست. او را تعقیب نکنیم و برای تلافی کردن سبقت نگیریم.

🔹سبقت غیرمجاز، لایی کشیدن و رفتارهایی از این دست نشان دهنده رانندگی خوب نیست. همواره این موضوع را در ذهنتان به یاد داشته باشید که به کسی بابت این کارها "فرمان طلایی" نمی دهند اما آمار کُشته ها را حتما" اعلام می کنند!

🔹در سفرهای طولانی با خودتان نقشه به روز شده داشته باشید . به اینترنت و گوگل اعتماد نکنید، درست در حساس ترین لحظه ها اینترنت جواب نمی دهد.

🔹"من پُشت فرمون امکان نداره خوابم ببره"! خیلی از کسانی که این جمله را گفته اند الان در سینه قبرستان خوابیده اند. اگر خوابتان می آید ، لطفا" رانندگی نکنید.

🔹هنگام رانندگی میزان تحصیلات ما، ادبیات گفتاری پاکیزه، قلم باشکوه، شخصیت اجتماعی، مقام و منصب و لباس های برندی که پوشیده ایم ،هیچکدام مشخص نیست. مردم ما را از نوع رانندگی مان قضاوت می کنند. درست رانندگی کنیم تا مردم ما را #بیشعور ندانند.

🔹به هیچ وجه در جاده های محلی که نمی شناسید شبانه رانندگی نکنید. در بسیاری از این جاده ها حتی موبایل آنتن نمی دهد.

🔹توصیه های پلیس راهنمایی و رانندگی را جدی بگیرید. آنها به شما حسودی نمی کنند. تذکراتشان ریشه در تجربیاتشان دارد.

🔹اگر فکر می کنید نسل کسانی که زباله های داخل ماشین را در پلاستیک می ریزند، گره می زنند و با دقت به بیرون پرتاب می کنند منقرض شده، اشتباه می کنید. به طبیعت احترام بگذاریم. کارگران شهرداری در معابر و جاده ها برای جمع کردن زباله های تولیدی، ما را دنبال نمی کنند.

🔹همیشه در صندوق عقب خودرویتان یک بطری آب معدنی داشته باشید. به کار خودتان یا دیگران می آید.

🔹وقتی با چند خودرو حرکت می کنید خیابان را قرق نکنید. لزومی ندارد حتما" سپر به سپر هم حرکت کنید. مراقبت از همدیگر نباید موجب ایجاد مشکل برای رانندگان دیگر شود.

🔹اگر خودروی جلویی شما در جاده آرام می راند با چراغ زدن متوالی یا نزدیک شدن بیش از حد به او استرس وارد نکنید. ممکن است نو راننده باشد .

🔹اگر نو راننده هستید در لاین کُندرو برانید و برای دیگر راننده ها مشکل ایجاد نکنید.

🔹لطفا" راهنما بزنید. لطفا" راهنما بزنید. ما که پشت سر شما رانندگی می کنیم نمی توانیم فکر شما را بخوانیم. لطفا" راهنما بزنید.

🔹در نزدیکی روستاها به شدت مراقب عبور سگ و دام از عرض جاده باشید. هر ساله چندین نفر به همین سادگی کشته می شوند.

🔹همیشه در خودرویتان مقداری خوراکی همراه داشته باشید. در جاده های بین شهری تا ده ها کیلومتر هیچ فروشگاهی وجود ندارد. امکان خراب شدن خودرو همیشه وجود دارد‌. حتی شما شاسی بلند عزیز!

🔹پراید یا بنز هنگامی که پارک شده اند خطرناک نیستند. درست از لحظه ای که ما سوییچ را می چرخانیم می توانند به یک وسیله برای کُشتن تبدیل شوند. در جاده ها و معابر این خودرو ها نیستند که ما را می کُشند، روش و سبک رانندگی ماست. لطفا" همدیگر را نکُشیم.  

ستواندوم مرتضی ابراهیمی.کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران