پنجشنبه 13 اسفند 1394-19:29 کد خبر:18072

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری:

کاهش برداشت چوب از جنگل های شمال کشور

انعکاس شمال - مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری از کاهش برداشت از جنگل های شمال کشور خبر داد.


به گزارش انعکاس شمال ، ستار بابایی  در نست خبری با خبرنگاران استان به‌مناسبت هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: مازندران 2 میلیون و 114 هکتار اراضی در سطح دارد و از طرفی مازندران 1.5 درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه یک‌میلیون و 691 هزار هکتار از اراضی مازندران جنگلی است، افزود: بخش اعظمی در منطقه ساری و بقیه در حوزه پوششی منابع طبیعی منطقه نوشهر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در ادامه به فرسایش خاک در استان اشاره کرد و یادآور شد: فرسایش ویژه در استان 15.5 تن در هکتار در سال و رسوب ویژه نیز 5.5 تن در هکتار در سال است.

این مسئول اضافه کرد: 76 درصد عرصه‌های استان، 10 درصد شیب داشته و از این سطح 59 درصد بالای 10 درصد شیب دارد.

بابایی در ارتباط با تخریب اراضی منابع طبیعی در زمان اجرای پروژه‌های عمرانی، بیان کرد: فعالیت عمرانی در کشور باید انجام شود، ما مانع اجرای پروژه‌های عمرانی نیستیم ولی حافظ منافع مردم در منابع طبیعی هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران اضافه کرد: اعتقاد به تعامل با دستگاه‌های اجرایی داریم، برای قطع درختان جهت اجرای پروژه‌های عمرانی قوانین خاص و ویژه داریم، قطع درخت به همین سادگی نیست، دارای مراحل قانونی خاصی است که قبل از اجرای پروژه باید این موارد به‌خوبی بررسی و دیده شود.

وی در ارتباط با حذف پارک جنگلی و بحث واگذاری آن، بیان کرد: اعتبارات استانی نگهداری از پارک‌های جنگلی حذف شد ولی ما نمی‌توانیم این اراضی را رها کنیم، برای حفظ پارک‌های جنگلی طرح واگذاری آن به بخش خصوصی در برنامه کاری قرار دارد و این واگذاری بر اساس قانون منابع طبیعی انجام می‌شود.

بابایی درباره لزوم ایجاد پارک‌های جنگلی و نیز اقداماتی که در این پارک‌ها برای حفظ جنگل انجام شد، گفت: اگر برخی از عرصه‌های جنگلی در قالب پارک‌ها، تحت پوشش قرار نمی‌گرفتند، شاهد از بین رفتن بسیاری از انواع چوب‌های جنگلی نایاب بودیم.

وی اضافه کرد: در جنگل نور بیش از 3 هزار و 600 هکتار جنگل تحت پوشش این پارک قرار دارد که انواع مرغوب و کم‌یاب در این منطقه تحت حفاظت قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبیخزداری مازندران منطقه ساری در ادامه به اقدامات انجام‎شده برای ساماندهی پارک جنگلی قائم‎شهر نیز اشاره کرد و افزود: شهرداری این شهر متقاضی بهره‌برداری از پارک جنگلی این شهر است که طرح شهرداری قائم‎شهر در دست بررسی قرار دارد.

وی به اقدامات انجام‎شده برای حفظ اراضی منابع طبیعی در مازندران اشاره کرد و گفت: در سال 93 در این سازمان 259 فقره پرونده برای 161 هکتار، پرونده‌سازی انجام شد.

بابایی درباره اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از تخریب اراضی منابع طبیعی در سال 94، اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون 222 فقره پرونده برای 115 هکتار عرصه تشکیل و تقدیم مقامات قضائی شد.

وی درباره کشفیات منابع طبیعی مازندران نیز تأکید کرد: 359 مورد کشفیات در این حوزه داشتیم که 289 مورد چوب و هیزم بود، 596 استر هیزم و نیز 8 تن زغال از افراد تخریب‌کننده منابع طبیعی کشف شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران درباره کاهش میزان برداشت از جنگل توسط شرکت‌های بهره‌بردار، خاطرنشان کرد: نیاز صنایع چوبی مازندران به چوب بیش از 2.5 میلیون مترمکعب است که تنها 16 درصد این نیاز از اراضی جنگلی استان که زیر 300 هزار مترمکعب است، تأمین می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: صنایع استان نیازمندی‌ به چوب را از اراضی و باغات، بخشی خارج از استان، بخشی از واردات و نیز بخشی از نیازمندی‌ها از خارج از طرح‌های جنگل‌داری تأمین می‌شود.

بابایی میزان برداشت چوب جنگل توسط روستائیان را 3.5 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این مقدار برداشت از چوب به‌دلیل کمبود امکانات در روستاها انجام می‎شود.