دوشنبه 30 آذر 1394-14:26 کد خبر:15924

مدیرکل راه آهن شمال :

ایران در خط ریلی نسبت به کشورهای دیگر عقب است

انعکاس شمال - مدیرکل راه‌آهن شمال گفت : کشورایران  در خط ریلی نسبت به کشورهای دیگر عقب است.


به گزارش انعکاس شمال، یوسف گران‌پاشا به مناسبت هفته حمل و نقل در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه قبل از انقلاب حدود 5 هزار کیلومتر خط ریلی و بعد از انقلاب این مسیر به 11 هزار کیلومتر در کشور رسید، اظهار کرد: کشور در خط ریلی نسبت به کشورهای دیگر عقب است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از 10 درصد جابه‌جایی بار و مسافر از طریق راه آهن انجام می‌شود، افزود: خط آهن از لحاظ آلایندگی یک‌بیستم را نسبت به راه‌های حمل و نقل جاده‌ای به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال با بیان اینکه حدود 7 تا 10 درصد نسبت به راه جاده‌ای راه ریلی سوخت مصرف می‌کند، اضافه کرد: راه ریلی از لحاظ میزان تصادفات یک‌بیستم نسبت به راه‌های حمل‌ونقل دیگر است که به حمل و نقل سبز معروف شده است.

این مسئول با بیان اینکه در دولت یازدهم راه ریلی به رقابت با سایر حمل و نقل قرار گرفت و در بخش زیرساختی اعتبار خوبی برای این مسیر در نظر گرفته شد، گفت: در بخش مسافری واگن‌های خوبی وارد چرخه ریلی شد و راه‌آهن در نظر دارد با حمایت دولت و 20 درصد اعتبار صرفه‌جویی از سوخت، را ریلی را افزایش و کارهای زیربنایی و بخش توسعه را تقویت کند.

گران‌پاشا با اعلام اینکه راه‌آهن برای جابه‌جایی حمل بار و مسافر نرخ شناور دارد، افزود: راه‌آهن در جابه‌جایی بار به صورت ترکیبی با حمل و نقل جاده‌ای مشارکت دارد.

وی به فعالیت بخش خصوصی در راه‌آهن اشاره کرد و گفت: راه‌آهن در احداث خط جدید، ساخت لوکوموتیو با شرکت‌های خصوصی همکاری دارد.

مدیرکل راه‌آهن شمال با بیان اینکه امسال با تعهدات انجام شده در بخش جابه‌جایی حمل بار جاده‌ای نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش داشتیم، تصریح کرد: در جابه‌جایی حمل بار از طریق راه ریلی با سه درصد رشد مواجه بودیم.

این مسئول از افزایش ریل‌باس در چرخه راه ریلی محلی خبر داد و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شد از پل‌سفید تا گرگان را که با دو قطار ریل‌باس پوشش داده می‌شد دو قطار دیگر هم اضافه شود.

گران‌پاشا با اعلام اینکه در راه‌ ریلی گارانتی و تاریخ مصرف معنا ندارد، ادامه داد: پل ورسک هر چهار سال بازسازی و شست‌وشوی سنگ انجام می‌شود و گارانتی داشتن این پل صحت ندارد.

وی با اظهار کرد: برای مقاوم‌سازی راه‌آهن شمال 150 میلیارد ریال قرارداد منعقد شد و تست روی پل ورسک هم انجام و ظرفیت بار محلی 20 تن بر روی آن طراحی شد که با سنسورهای نصب شده از نظر ضربات دینامیکی کنترل می‌شود.

مدیرکل راه آهن شمال با بیان اینکه بیشترین ظرفیت حمل بار از راه ریلی 2 میلیون تن است، گفت: در سال 92 ـ 93 یک‌میلیون و 750 تن بار از راه ریلی حمل شد.

وی با اشاره به اینکه راه ریلی شمال دارای 24 ایستگاه، 27 کیلومتر تونا و یک‌هزار و 600 پل آبرو است، افزود: نگهداری راه‌آهن شمال به لحاظ شیب و فراز، قوس، بناهای ویژه و ریز کوه و بهمن به عنوان راه خاص محسوب می‌شود.

 گران‌پاشا به خط ریلی 900 کیلومتری اینچه‌برون با سه کشور قزاقستان، تزکمنستان و ایران اشاره کرد و گفت: 100 کیلومتر از این مسیر در کشور ما احداث شده است.

وی اضافه کرد: در حال حضر حدود 300 واگن جابه‌جایی حمل بار  به سمت بندرعباس ترانزیت شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال از برقی کردن مسیر ریلی گرمسار تا اینچه‌برون که 470 کیلومتر است خبر داد و اظهار کرد: برای اجرای این طرح با روسیه پروتکل اولیه امضا شد که حدود یک‌میلیارد و 200 میلیون یورو برآورد هزینه شده است.

وی با بیان اینکه 85 هزار کیلومتر راه ریلی روسیه  است که 55 هزار کیلومتر آن برقی شده است، تصریح کرد: سهم ایران 11 هزار کیلومتر است.

گران‌پاشا با اعلام اینکه در اجرای برقی کردن راه ریلی گرمسار تا اینچه‌برون کارهای زیربنایی و ساخت دیزل در کشور انجام می‌شود و حدود 5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: قرارداد اولیه برای اجرای این طرح سه سال پیش‌بینی شده است که زمان بیشتری برای آن باید در نظر گرفته شود.

مدیرکل راه آهن شمال با بیان اینکه با اجرای برقی شدن راه ریلی گرمسار تا اینچه‌برون تحول زیادی در داخل استان رخ می‌دهد، افزود: اشتغال و جابه‌جایی حمل بار در استان توسعه می‌یابد.

وی ظرفیت کنونی خط ریلی شمال را 2/5 تا 3 میلیون تن دانست و خاطرنشان کرد: با توسعه راه ریلی، سه تا پنج سال آینده ظرفیت خط برای جابه‌جایی بار به 7/5 میلیون تن افزایش می‎یابد.

مدیرکل راه آهن شمال با بیان اینکه 98 درصد قطار بخش مسافر همه روزه به مشهد تکمیل است، گفت: 65 درصد سرویس‌ها همه روزه برای سایر مسیرهای اشباع است.