تازه ها

دوشنبه 28 ارديبهشت 1394-16:0 کد خبر:9131

مديركل فرهنگ و ارشاداسلامي مازندران:

كانون هاي مساجد با زبان هنر دين را به جامعه معرفي كنند

انعکاس شمال - مديركل فرهنگ و ارشاداسلامي مازندران گفت: كانون هاي مساجد با زبان هنر دين را به جامعه معرفي كنند.


احدجاودانی در نشست صميمي با كاركنان ستادهماهنگي و نظارت بركانون هاي مساجد و معاونين فرهنگ و ارشاد استان ضمن تبريك بعثت رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) اظهار داشت: مبعث حضرت محمد(صلي الله عليه وآله وسلم) موجب رهايي بشريت از بند جاهليت شده است.

وي با بيان اينكه محدودكردن فضاي جاهليت به عربستان و زمان و مكان بعثت رسول خدا عقلاني نيست، تصريح كرد: بسط فضاي جاهليت و بربريت جهان فقط به حوزه جغرافياي عربستان ظلم است و نگاه كلي به تاريخ زمان پيامبراسلام نشان از جهل و ناداني فراگير در سراسر دنيا دارد.

جاوداني ادامه داد: ايران مهد تمدن نيز تا قبل از بعثت رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) در اوج تبعيض و فساد به سرمي برد و مردم با گرفتاري و بدبختي زندگي مي كردند كه تاريخ مصر و چين نيز گواه همين است و مردم دنيا به نوعي در قحطي انديشه و تفكر به سر مي بردند.

وي با بيان اينكه بعثت رسول خدا دنيا را از جهالت نجات داد، خاطرنشان كرد: امروز با توجه به هجمه هاي ضد دين اسلام در هر زمان و مكاني كه پيام محبت آميز پيامبراسلام به دنيا مخابره مي شود در جان ها نفوذ مي كند.

جاوداني با بيان اينكه جامعه بشري امروز تشنه تفكرات رسول مهرباني ها است، گفت: امروز با توجه به تحركات القاعده، تكفيري ها و گروهك داعش كه در صدد معرفي نادرست دستورات دين اسلام هستند، مي بايست با تفكيك مشي زندگي  حضرت محمد(صلي الله عليه وآله وسلم) و نگاه آن حضرت به همسايه، مسلمانان و غير مسلمانان و... براي بشريت خوراك ذهني و عقيدتي فراهم كنيم.

وي با تاكيد اينكه بايد اسلام به عنوان يك دين جهاني به دنيا معرفي شود، افزود: مسلمانان باید زیبائی های دين اسلام را بشناسند چراكه هرکس به زيبايي کلام خداوند پی ببرد از آن پیروی می کند.

جاوداني بر ضرورت معرفي قرآن معجزه رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) به شيوه درست به مردم و انتقال مفاهيم صحيح آيات اين كتاب آسماني به جامعه بشري تاكيد كرد و گفت: بايد نگاه قرآن به بشريت و اينكه چه سبك زندگي را براي انسانها درنظر گرفته، به مردم معرفي شود.

وي با بيان اينكه بايد به عنوان امربه معروف و مقيد به خوبي ها، دستورات قرآن كريم را استخراج و به جامعه معرفي كنيم، اظهار داشت:  قبل از انقلاب اسلامي علاقه مندان به قرآن با توجه به نياز فردي خويش به اين كتاب آسماني مي پرداختند و امروز با تشكيل حكومت اسلامي وظيفه همگاني شدن دستورات قرآن بر عهده حكومت است.

جاوداني اضافه كرد: در گذشته مردم متدين بخشي ازخيرات و خمس خود را براي فعاليت هاي قرآني اختصاص مي داد و امروزه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران حكومت بودجه را به اين مهم اختصاص داده است.

وي بر ضرورت انجام پژوهش هاي قرآني قابل فهم همگان تاكيد كرد و گفت: با توجه به اينكه در مساجد مخاطب عامه مردم هستند از اينرو مي طلبد مسايل قرآني را همه فهم كنيم و در اختيار علاقه مندان قرار دهيم.جاوداني ادامه داد: آموزه هاي ديني را بايد با زبان همه فهم براي مردم مطرح كنيم تا تحصيل كرده و غير آن به اندازه نياز از آن بهره مند شوند.

وي با اشاره به تكسر سياست هاي فرهنگي و تعدد مركز فرهنگي در كشور، گفت: متاسفانه هنوز نتوانستيم مراكز فرهنگي را متمركز و با اختيارات مشخص گردهم آوريم تا كارشناسان مربوطه با يك رديف بودجه خاص به فعاليت هاي فرهنگي بپردازند.

جاوداني با بيان اينكه علي رقم اينكه توسعه و تعميق ارزش هاي ديني جزء فعاليت هاي محوله فرهنگ و ارشاد اسلامي اما دستگاه هاي ديگر نيز به اين فعاليت مي پردازند، خاطرنشان كرد: بايد انديشيده شود تا همه دستگاه هاي موازي در حوزه فرهنگ كنار هم و با هم افزايي و هم انديشي براي توسعه ارزش هاي ديني گام برداريم.

وي با اشاره به تعامل بين دستگاه هاي فرهنگي و ديني در استان، گفت: فعاليت هاي اين حوزه در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به دو بخش معاونت قرآن و عترت و كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد محول شده  كه البته اين كانون ها كمك بسيار خوبي جهت توسعه ارزش هاي ديني براي ارشاد اسلامي هستند.

جاوداني با بيان اينكه وظيفه اصلي كانون هاي مساجد اينكه با زبان هنر دين و قرآن را به جامعه معرفي نمايند، افزود: در حقيقت اين كانون ها بايد زمينه حضور هنر و هنرمندان را به مساجد فراهم نمايند.

وي با بيان اينكه توسعه رسانه و تكنولوژي اگر با فرهنگ استفاده درست و بجا همراه باشد امري پسنديده است، گفت: پيشرفت رسانه و تكنولوژي اقتضاي زمان است و بايد نحوه استفاده درست و تطبيق آن با ارزش هاي ديني به مخاطب آموزش داده شود تا جامعه از آسيب مصون بماند.

به گفته جاوداني بايد فرهنگ مردم جهت شيوه بهره گيري از تكنولوژي اصلاح شود و پدرها و مادرها و فرزندانشان شيوه استفاده درست از فناوري و فضاي مجازي را آموزش ببينند تا زندگي ها به صورت امروزي بدل نگردد كه نجابت جاي خود را با برخي فرهنگ هاي بيگانه عوض كند.

وي با بيان اينكه مساجد بايد مطابق علايق نوجوانان و جوانان برنامه داشته باشند تا اين قشر احساس نياز كنند براي حضور در اين پايگاه هاي ديني، گفت: كانون هاي مساجد و موسسات قرآني بايد دين حقيقي را با ابزار هنر و با استفاده از تكنولوژي روز براي جامعه معرفي كنند.

جاوداني، اشاعه اطلاعات نادرست از دستورات دين اسلام توسط مداحان به جامعه را يكي از مشكلات قابل تامل دانست و اظهار داشت: خوراك ديني بايد از تريبون علما و بزرگان دين به مردم ارائه شود

وي در ادامه سخنانش با اشاره به تشكيل معاونت قرآن و عترت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران، گفت: با  توجه به هم انديشي با دبير ستاد عالي كانون هاي مساجد كشور، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و امور استان ها اين وزارتخانه حجت الاسلام محمد فوقي كارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامي و خارج فقه و اصول حوزوي با حفظ سمت مسئول ستاد هماهنگي و نظارت بر كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد مازندران، معاون قرآن و عترت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان شد

جاوداني خواستار تعامل كاركنان اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي با كاركنان ستاد هماهنگي و نظارت بر كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد مازندران شد و گفت: معاونين اين اداره كل در بازديدها و سركشي هاي خود از شهرستان هاي تابعه به كانون هاي مساجد نيز توجه داشته باشند.

وي همچنين باتوجه به فعاليت خبرگزاري شبستان در مازندران در حوزه دين، فرهنگ و انديشه خواستار لينك شدن اين خبرگزاري در سايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران شد و جانمايي اخبار ديني را در سايت اين اداره كل را به واحد روابط عمومي توصيه كرد

جاوداني خواستار تلاش مجددانه كاركنان ستاد هماهنگي و نظارت بر كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد مازندران جهت ايجاد كار ملي در حوزه مساجد شد.

وي ضمن تبريك به مناسبت روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي به كاركنان اين حوزه در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران و ستاد هماهنگي و نظارت بر كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان همچنين از زحمات خبرنگاران خبرگزاري شبستان در مازندران جهت انعكاس فعاليت هاي اين دو مجموعه ديني و فرهنگي و تعامل دوجانبه قدرداني كرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :