تازه ها

پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-14:31 کد خبر:8090

چک قرارداد هسته‌ای با ایران را متوقف کرد!


برخی منابع غربی مدعی شده‌اند که ایران تلاش کرده است، در سال جاری میلادی، یک فناوری حساس دو منظوره را از جمهوری چک خریداری کند که چک این قرارداد را متوقف کرده است.

کارشناسان سازمان ملل و منابع غربی مدعی شدند که جمهوری‌ چک تلاش ایران در سال جاری میلادی برای خرید محموله بزرگی از فناوری حساس قابل استفاده برای غنی‌سازی هسته‌ای را متوقف کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، برخی از جزئیات تلاش ایران برای خرید این فناوری در جدیدترین گزارش سالانه کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل توضیح داده شده است.

پنل مذکور در ماه ژانویه اعلام کرد که ایران تلاش داشته تا کمپرسورهای آمریکایی شرکت «کمپرسورهای سی کی دی هودن» آمریکا خریداری کند که هم کاربرد هسته‌ای و هم کاربرد غیرهسته‌ای دارد.

یکی از مقامات کشور چک و یک دیپلمات غربی به رویترز اعلام کردند که ایران تلاش داشته است تا محموله «سی کی دی هودن» را در جمهوری چک خریداری کند و مقامات چک این قرارداد را بلوکه کردند.

این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند که ارزش این قرارداد معادل 61 میلیون دلار بوده است.

این ادعاها در شرایطی مطرح شده است که ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین + آلمان) در تلاش هستند تا پایان مهلت 30 ژوئن در خصوص برنامه هسته ای ایران و متعاقب آن لغو تحریم‌های ایران به توافق جامع دست پیدا کنند.

در عین حال، کمپرسورهای مذکور کاربردهای غیرهسته‌ای در بخش صنعت نفت و گاز دارد اما این مقامات مدعی شدند که این کمپرسورها کاربردهای هسته‌ای دارد که شامل استفاده در آبشارهای سانتریفیوژ می‌شود.

گزارش‌های مختلف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و همچنین تولید اورانیوم با درصد غنای 20 درصد را متوقف کرده است.

تهران تاکنون اتهامات قدرتهای غربی و هم‌پیمانان آنها را رد کرده است که مدعی هستند که ایران به دنبال به دست آوردن قابلیت تولید سلاح‌های اتمی است و تهران تأکید می‌کند که برنامه هسته‌ای آن کاملاً صلح‌آمیز است و گزارش‌های متعدد آژانس بر این امر صحه می‌گذارد.

منبع: فارس
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :