تازه ها

پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-12:2 کد خبر:8078

دوپینگی که در پستوی آسیب دیدگی نهان بود


بسیاری از كشورها و فدراسیون‌های بین‌المللی برنامه‌های مختلفی در جهت مبارزه با دوپینگ  دارند، اما در مجموع نمونه گیری ها و آزمایش های كنترل دوپینگ زیر نظر آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(WADA) انجام می شود و  سازمان های مبارزه با دوپینگ ملی در حین تمرین، در اردوها، در زمان مسابقات و بازیها یا در هر زمانی از سال می توانند این نمونه گیری ها را انجام دهند.  این نمونه گیری ها را که نمونه گیری ادرار یا خون است، می توان اعلام شده یا اعلام نشده انجام داد. بنابراین در هر جا و هر زمانی كه امكان داشته باشد، آزمایش كنترل دوپینگ بدون اطلاع قبلی انجام خواهد شد. بدین معنی كه مأموران كنترل دوپینگ (DCOs) می‌توانند در هر زمان و هر مكانی در حین مسابقه و یا خارج از مسابقه در منزل ورزشكار و یا در محل تمرین نمونه‌گیری را انجام دهند. با وجود این، مأموران كنترل دوپینگ، تدابیر لازمه را برای جلوگیری از ناراحتی بی‌مورد ورزشكار به كار خواهند برد.

یک سال قبل و چند روز مانده به مسابقات قهرمانی بازی های آسیایی ، مسئولین ورزش کشورمان ادعا کردند که یکی از وزنه برداران و مدال آور جهانی مازندرانی ها به علت آسیب دیدگی نمی تواند تیم ملی را در مسابقات آسیایی همراهی کند ؛ اینک پس از گذشت یک سال مسئولین ورزش کشورمان مدعی شدند که ورزشکار مربوطه به علت استفاده از موارد نیروزای غیرمجاز و دوپینگ در مسابقات قهرمانی جهان ، دو سال از کلیه مسابقات محروم شده بود ؛ اصل واقعیت بحث دوپینگ قهرمان مدال آور جهانی بوده است که آقایان طی یک سال گذشته زیرپوشش ساختگی آسیب دیدگی با یک سال تأخیر مطرح کردند آیا اینگونه بازی های ضعف و ذلیل با افکار عمومی کار درستی و عقلانی است ؟ آیا نباید شک کنیم موضوع مطرح شدن آسیب دیدگی چند روز قبل از المپیک لندن که حسین رضازاده اینگونه مطرح کرده که دچار بیماری سختی شده و هر روز 5 کیلو از وزنش کاهش می یابد چرا که پس از گذشت این مدت حتی چند صد گرم از وزنش نیز کم نشده بود ولیکن برای همیشه به بهانه آسیب دیدگی با دنیای قهرمانی وداع کرد که انشالله هم اینگونه باشد.

البته ما در دنیای قهرمانی وزنه برداران و قهرمانان زیادی داشتیم که تاریخ مصرف قهرمانی آنها تنها یک دقیقه در مسابقه المپیک خلاصه شده بود که برای تصدیق این موضوع از مسابقات المپیک سیدنی یاد می کنیم که دارنده مدال طلا همان مسابقات تنها یک مدال بین المللی در طول تاریخ ورزشی اش و عمر قهرمانی خود به دست آورده بود و دیگر در هیچ مسابقاتی حتی در سطح کشوری نیز نتوانست عنوانی کسب کند .

مسئله قابل تأمل در این موضوع عدم بررسی و موشکافی علت دوپینگ در بین قهرمانان از سوی مسئولین است متأسفانه بسیاری از مسئولین خود نبردبان قهرمانان در طی کردن این مسیر سوء می شوند ؛ بازهم برای مثال به معرفی 5 ورزشکار نوجوان در رشته وزنه برداری از کشورمان اشاره می کنیم که مسئولین آنها را تشویق به استفاده از مواد نیروزای مجاز کردند و مشخص نشد عوامل این اقدام چه کسانی بودند. خلاصه کلام اینکه مسئولین ورزش کشورمان باید با جامعه ورزشی صادق باشند و واقعیت ها را به مردم بگویند باید با بداخلاقی ها مبارزه شود و در هنگام وقوع این پدیده شوم ورزشی به دنبال پوشش سازی برای نادیده گرفتن موضوع نباشیم.

صاحب قلم این موضوع را مورد اهمیت قرار می دهد و خاطر نشان می کند در جامعه کنونی ما که در آن همه عادات و رفتار و نحوه زندگی ، الگو پذیرفتن از نمونه های محبوب اجتماعی همچون ورزشکاران قهرمان و بازیگران محبوب و افراد ثروتمند می باشد. با توجه به نداشتن آگاهی از نحوه عملکرد آنها در جهت پیشرفت شان ،تنها  میخواهیم خود را از لحاظ ظاهری شبیه آنها کنیم تا اینکه در خود احساس رضایت کنیم درحالی که این رضایت از خود موقتی  است و در واقع این نوع الگو گرفتن نه تنها به ضرر ماست بلکه نوعی مرگ تدریجی زمان  است.  استفاده از مواد دوپینگی غیر مجاز به نوعی برای ورزشکارانی که تازه به باشگاه های بدنسازی وارد و یا در رشته هایی همچون وزنه برداری فعالیت می کنند تا اولین گامشان را در جهت شباهت با الگوی قهرمان ورزشی شان بردارند بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد مضرات مصرف و مکانیزم مصرف این داروها که آنها را با  مشکلات عدیده ای روبرو می کند  باعث می شود تا آنها از قهرمان خود برداشت منفی نمایند و به نوعی ورزش زده شوند و این نوعی آسیب به ارزش های اجتماعی ورزش است. با بالا بردن سطح نگرش جوانان نسبت به این مسائل و ایجاد روحیه قهرمان پروری و خود باوری در انها و رشد استعداد هایشان می توان زمینه را برای بالا بردن سطح قهرمانی ورزش ملی و سالم سازی ورزش از هرگونه آسیب اجتماعی  و نیز میتوان به نوعی در ورزش  زمینه را برای سرمایه گذاری هرچه بیشتر فراهم کرد .

شعبان وفائی نژاد

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :