تازه ها

چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394-9:33 کد خبر:8066

تلفات زلزله احتمالی پایتخت چقدراست؟


دکتر احمد صادقی در نشست اجرایی طرح مدرسه آماده که ظهر امروز در محل سالن کنفرانس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با اشاره به مخاطره زلزله در شهر تهران و ضرورت آمادگی شهروندان از یک سو و تمامی نهادهای دولتی و عمومی از سوی دیگر گفت: تجربه نشان داده است که دانش آموزان از آسیب پذیرترین افراد جامعه در هنگام وقوع زلزله به شمار می آیند و اگر زلزله در زمان فعالیت مدارس رخ دهد؛ در صورت آماده نبودن مدرسه معلمان و دانش آموزان، میزان تلفات و خسارات قابل توجه خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه دانش آموزان سرمایه ملی این مرز و بوم به شمار می آیند، گفت: هیچ وظیفه ای مهمتر از ایجاد یک محیط آموزشی امن برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد. ضمن آن که آموزش دانش آموزان به خانواده ها نیز منتقل می شود. امروزه تحقق مدرسه ایمن در ابعاد جهانی مطرح است و بر اساس قوانین بین المللی کودکان و نوجوانان باید حین آموزش از ایمنی و امنیت کافی برخوردار باشند و آموزش های آمادگی در برابر سوانح را فرا بگیرند.

 

وی افزود: از یک میلیارد و 200 میلیون دانش آموز در پایان سال 2014 در حدود 875 میلیون دانش آموز در مناطق دارای خطر لرزه خیزی زندگی می کنند.

 

صادقی عنوان کرد: دانش آموزان معمولا ۵۰ درصد از ساعت بیداریشان را در مکان‌های آموزشی قرار دارند و می توان گفت آمادگی لازم برای مقابله با خطرات را ندارند. باید برای دانش آموزان و معلمان مکان امن وجود داشته باشد تا بتوانیم سیاست‌های آموزشی را به راحتی اعمال کنیم.

 

وی اضافه کرد: در همین راستا اجرای مرحله نخست طرح مدرسه آماده با هدف ارتقای آمادگی مدارس شهر تهران در مواجهه با حوادث و به منظور افزایش ایمنی و توانمندسازی دانش آموزان، با مشارکت 420 مدرسه در تهران کلید خورد و قرار است تا پایان سال در یکهزار مدرسه شهر تهران اجرا شود.

 

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به کودکان باقی مانده از حوادث طبیعی پیشین، افزود: شاهد این امر هستیم که کودکان باقی مانده در حوادث پیشین تا پایان عمر از مشکلات جسمی رنج می‌برند و ما باید با طرح مدرسه آماده این خسارت‌ها را کاهش دهیم.

 

صادقی با تاکید بر اینکه باید استراتژی ملی به سمتی برویم که بتوان مدرسه ایمن تاب آور داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ایران در همایش تاب آوری و مقاوم سازی که در سال ۹۳ در سندای ژاپن برگزار شد خود را متعهد دانست که مدارس شهر تهران را ایمن سازی کند، ما باید بتوانیم درطرح مدرسه آماده شهر تهران پیشگام باشیم و این تجربیات را در سطح بین الملل به اشتراک بگذاریم.

 

وی افزود: ما در تلاش هستیم در کنار همکاری دولت مطالبات ایمنی را برای مدارس ایجاد کنیم، ضمن اینکه در کنار دولت و مردم حضور بخش‌های خصوصی در این امر بسیار لازم است.

 

طلایی: زلزله شدید در تهران تا یک میلیون نفر قربانی خواهد گرفت

 

مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اهمیت برنامه ریزی برای ایمنی مدارس گفت: تغییر سبک زندگی و برطرف ساختن مشکلات فرهنگی و اجتماعی باید بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گیرد.

 

وی افزود: باید با وسعت نظر و به دور از تنگ نظری حقایق و واقعیت های جامعه را ترسیم کنیم و بر اساس آن به مشکلاتی همچون نبود تمایل به فعالیت های جمعی، بی نظمی، قانون گریزی و ترجیح منافع فردی به منافع جمعی بر مشکلات غلبه کنیم.

 

وی گفت: به عنوان مثال بحران آب که امروز با آن مواجه ایم ریشه در غفلت های گذشته از جمله اتلاف انرژی و برنامه ریزی و مدیریت دارد.

 

وی با اشاره به آن که در حال حاضر نیمی از مدارس کشور از استانداردهای ساختمان مقاوم و ایمن برخوردار نیست، گفت: این در حالیست که با توجه به غلبه بافت فرسوده در شهر تهران وقوع یک زلزله شدید در تهران می تواند حتی تا یک میلیون کشته بر جای بگذارد.

 

به گفته طلایی اجرای طرحی همچون مدرسه آماده از آن رو دارای اهمیت است که می تواند با فراهم سازی شرایط آموزش و ارتقای توانایی و مهارت های معلمان و دانش آموزان پیامدها و بحران های طبیعی و زیست محیطی را کاهش دهیم.

 

تاکید سازمان ملل بر ضرورت نوسازی مدارس تهران

 

در ادامه این مراسم محمد اکدوغان معاون دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در تهران گفت: ایران در زمینه نوسازی مدارس دستاوردهای بزرگی داشته است و من هیچ کشوری را نمی‌شناسم که دو درصد از بودجه سالانه کشور را صرف بازسازی مدارس کند.

 

وی افزود: سازمان ملل در مورد مدارس دو مقوله را مد نظردارد. اول اینکه همه کودکان حق دسترسی به آموزش را دارند و دوم اینکه همه کودکان حق ایمنی و بقا را دارند.

 

اکدوغان با اشاره به لزوم نوسازی مدارس در تهران تصریح کرد: هم اکنون حدود ۱۴۰۰ مدرسه بالای ۴۰ سال در تهران وجود دارد. ما باور داریم این مدارس باید نوسازی شوند و برای آن‌ها برنامه تاب آوری تدوین شود.

 

نماینده دفتر سازمان ملل در تهران با اشاره به اینکه نوسازی مدارس تنها از وظایف دولت‌ها نیست، گفت: وقتی ما به این مقوله در جهان نگاه می‌کنیم، نوسازی مدارس فقط مسئولیت دولت‌ها نیست و همه شهروندان در این مسئله دخیل هستند و خیلی مهم است که هر کسی مسئولیت خودش را بشناسد.

 

وی گفت: کودکان و نوجوانان باید بدانند در زمان وقوع حوادث چه اقداماتی انجام دهند و مسئولیت این آموزش برای والدین بیشتر از مدارس است.

 

بر اساس اعلام سازمان مدیریت بحران پایتخت، همچنین در این نشست محمود جواهریان از کارشناسان سازمان به تشریح نحوه اجرای برنامه مدرسه شهر آماده در 420 مدرسه پرداخت و با ذکر این نکته که مدرسه آماده، مدرسه‌ای است که مخاطرات آن به حداقل رسیده، توان مقابله با حوادث را داشته، کمترین تلفات و خسارات را متحمل شده و در کوتاه‌ترین زمان کارآیی موثر خود را بازیابد، گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح ارتقای آمادگی، ایمنی و توانمندسازی مدارس شهر تهران در مقابله با حوادث است و کلیات آن شامل آموزش تمامی پرسنل مدرسه و تشکیل گروه مدیریت بحران، تهیه سند مخاطرات مدرسه و اقدام در جهت کاهش مخاطرات و آموزش دانش‌آموزان و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها می شود.

 

وی از آموزش نمایندگان مدیریت بحران مدارس، آموزش پرسنل مدرسه، تشکیل گروه مدیریت بحران، تهیه سند مخاطرات، اجرای اقدامات کاهش مخاطرات، مانور، آموزش دانش‌آموزان، تشکیل گروه دوام دانش‌آموزی، مشارکت دادن والدین در طرح، اردوی نیم‌روزه آموزشی، اردوی دو روزه دوام دانش‌آموزی و تجهیز مدرسه به عنوان 12 گام اجرای طرح مدرسه آماده نام برد.

منبع: ایسنا
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :