تازه ها

شنبه 12 ارديبهشت 1394-16:3 کد خبر:5926

قوانین جدید کشتی فرنگی اعلام شد


اتحادیه جهانی کشتی تغییراتی در قوانین کشتی فرنگی ایجاد کرده که این قوانین از مسابقات قهرمانی آسیا در قطر به اجرا در خواهد آمد.

تبدیل شدن باراندازهای یک امتیازی به دو امتیازی، دو امتیازی شدن اجرای فن بدون اینکه حریف به خطر بیفتد، تغییرات در سیستم اخطار و به حداقل رسیدن دیسکالیفه شدن به همراه پنج امتیاز برای فنون پرتابی با دامنه پرتاب بالا تغییراتی هستند که اتحادیه جهانی کشتی آنها را به اجرا گذاشته است.

عمده تغییرات ایجاد شده به ترتیب زیر است:

تمامی حرکات غیر قانونی با اخطار و دو امتیاز جریمه می‌شود. برخی از حرکات غیر قانونی عبارتند از: ضربه به سر، مشت زدن، استفاده از پا چه در حالت دفاعی و چه در حالت تهاجمی، گرفتن دوبنده، انگشت زدن به چشم، درست ننشستن در اجرای خاک (شامل مجری فن و کشتی‌گیر در خاک).

 فنون پرتابی با دامنه زیاد که مستقیما حریف را به پل می‌زند پنج امتیاز خواهد داشت.

 تمام فنون پرتابی در حالت ایستاده و همچنین فنونی که از خاک با لیفت کردن و به پل بردن حریف انجام می‌شود چهار امتیاز خواهد داشت. همچنین تمام فنون پرتابی ناقص در حالت ایستاده (اجرای فن بدون به پل رفتن حریف) و همچنین اجرای فن در خاک پس از لیفت کردن در حالتی که حریف روی پل نرود، دو امتیاز خواهد داشت. (پیش از این، اجرای فن ناقص یک امتیاز داشت.)

 هل دادن حریف به بیرون از تشک امتیازی نخواهد داشت. همچنین اگر یک پای کشتی‌گیر مهاجم در اجرای فن از تشک بیرون برود جریمه‌ای برای وی منظور نخواهد شد.

 کشتی‌گیر‌ی که خودش از تشک بیرون برود یک امتیاز از دست می‌دهد.

 در حالت خاک، کشتی‌گیری که در خاک نشسته است باید دست‌هایش را کاملا باز نگه دارد و حق ندارد آرنجش را به بدن یا پاهایش بچسباند تا مانع از اجرای فن توسط حریف شود. در صورتی که کشتی‌گیر مدافع این کار را انجام دهد پس از یک هشدار شفاهی، از سوی داور فورا دو امتیاز و یک اخطار جریمه می‌شود و کشتی مجددا در همان حالت خاک ادامه پیدا می‌کند. (این قانون تنها تا المپیک 2016 اعمال می‌شود و پس از المپیک، خاک از کشتی حذف خواهد شد.)

 اجرای فن بارانداز حتی اگر کشتی‌گیر مدافع روی یک دست بچرخد دو امتیاز خواهد داشت. در اجرای باراندازهای پیاپی نیز محدودیتی وجود ندارد.

 قوانین جریمه کم‌کاری و کاهش سه‌اخطاره شدن

- برای جلوگیری از تعداد زیاد دیسکالیفه، سه‌اخطاره شدن در این رشته تنها در اثر فرار از تشک، فرار از مبارزه و حرکات و فنون خطا در نظر گرفته می‌شود. از این پس کم‌کاری و دفاع کردن اخطار ندارد و کشتی‌گیر مدافع تنها جریمه می‌شود و امتیاز از دست می‌دهد که فرآیند آن در زیر آمده است.

* فرایند جریمه کم‌کاری تنها در رده  بز‌ر‌گسالان:

- اگر یک کشتی‌گیر دفاع می‌کند یا سرش را روی سینه حریف می‌گذارد یا انگشتانش را قفل می‌کند تا اجازه مبارزه در حالت ایستاده (سینه به سینه) را ندهد، داور او را به خاطر کم‌کاری جریمه می‌کند که فرایند آن به شرح زیر است:

- تخطی برای بار اول: تذکر جدی و شفاهی به کشتی‌گیر‌ بدون قطع کردن مبارزه.

- تخطی برای بار دوم: جریمه کم‌کاری برای کشتی‌گیر مدافع که در این شرایط کشتی‌گیر فعال‌تر حق انتخاب دارد تا کشتی در حالت خاک ادامه یابد یا در سر پا.

- تخطی برای بار سوم: جریمه کم‌کاری برای کشتی‌گیر کم‌کار و یک امتیاز به حریف. کشتی‌گیر فعال‌تر در این شرایط حق انتخاب دارد که کشتی در حالت سر پا ادامه پیدا کند یا در خاک.

- تخطی برای دفعات بعدی: جریمه کم‌کاری برای کشتی‌گیر کم‌کار و یک امتیاز به حریف. در این حالت کشتی‌گیر فعال‌تر حق دارد انتخاب کند که کشتی در خاک ادامه پیدا کند یا در حالت سر پا.

** نکته: دیگر مانند گذشته، کشتی‌گیران با سه بار جریمه کم‌کاری، دیسکالیفه نمی‌شوند. همچنین در حالتی که مبارزه صفر بر صفر است، هشدار و جریمه سوم باید قبل از زمان چهار دقیقه و 30 ثانیه داده شود.

* فرایند جریمه کم‌کاری برای رده‌های سنی به غیر از بز‌ر‌گسالان شامل زیر 23 سال، جوانان، نوجوانان و نونهالان:

- برای بار اول تذکر شفاهی به کشتی‌گیر کم‌کار با گفتن لفظ «UWW» داده می‌شود، بدون اینکه کشتی قطع شود.

- اگر برای دور دوم کشتی‌گیر باز کم‌کار بود، داور اولین اخطار کم‌کاری را بدون قطع کردن کشتی به او می‌دهد.

- اگر برای بار سوم باز همان کشتی‌گیر کم‌کار بود، داور دومین اخطار کم‌کاری و یک امتیاز فنی به حریفش می‌دهد، بدون اینکه مبارزه قطع شود.

- سایر اخطارهای کم‌کاری یک امتیاز فنی برای حریف در پی خواهد داشت اما کشتی قطع نخواهد شد.

 

منبع: طرفداری

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :