تازه ها

پنجشنبه 10 ارديبهشت 1394-22:23 کد خبر:5910

علت ریزش 80 درصدی اعضای سه دوره گذشته شوراهای شهرها چه بود؟


به دنبال یک اظهار نظر / یک سوأل از فرماندار چالوس:

علت ریزش 80 درصدی اعضای سه دوره گذشته شوراهای شهرها چه بود؟

 انعکاس شمال -  شعبان وفایی نژاد :بررسی عملکرد شوراهای کشور به ما نشان می دهد که بُعد نظارتی بر جنبه های کمی و کیفی فعالیت های آنان بسیار ضعیف بوده و دستگاههای نظارتی که می بایست برابر قانون بر کار آنها نظارت می داشتند دچار غفلت های غیرقابل انکاری شده اند.تجزیه و تحلیل کمی و کیفی فعالیت های شوراهای شهرها و روستاهای کشور اگر بر اساس ارزیابی ورودی ها و خروجی ها باشد بطور قطع و یقین اختلاف فاحشی میان این دو بخش تشخیص داده خواهد شد.میزان سرمایه گذاری های مادی و معنوی صورت گرفته در مسیر شکل گیری شوراها و روند فعالیت های آنان از یک طرف و نتایج بدست آمده از سوی دیگر می تواند ملاک قضاوت خوبی بر عملکرد شوراها باشد و ذهن ما را نسبت به میزان فایده مندی آنها روشن سازد.هر چند در مملکت ما رسم بر این است تا در سالروز تشکیل یک نهاد، خوبی های آن را بیش از موارد دیگر بیان کنیم اما به نظر می رسد که رسالت ما شکل دیگری را طلب می کند.

محمد ناصر زندی فرماندار شهرستان چالوس در اظهار نظری مدعی شده که شوراهای اسلامی شهرها کارنامه درخشانی طی مدت تشکیل این نهاد داشته اند اما صاحب قلم پیش از طرح سوأل از فرماندار چالوس ، به مدد تجربه 30 ساله در نهادهای مردمی و آشنایی کامل و شناخت بر وضعیت مدیریت این نهاد با صراحت اعلام می دارد تشکیل شوراهای اسلامی شهرها به هیچ عنوان تأمین کننده منافع شهرها ، شهرداری ها و شهروندان نبوده است ؛ اعتقاد براین است که شوراهای کنونی به هیچ عنوان به شرح وظایف خود آشنایی ندارند و به طور کلی می توانیم تشکیل شوراها را ناکارآمد ترین پروژه اجتماعی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برشماریم .

و اما در واکنش به ادعای فرماندار چالوس ، نگارنده از وی سوأل دارد که اگر شما مدعی کارنامه درخشان شوراها طی این مدت هستید چرا ما در پایان هر دوره از حضور شوراها در پارلمان شهری شاهد ریزش 80 الی 90 درصدی آراء شهروندان نسبت به اعضای شوراها بوده و هستیم و علت ناکامی 90 درصدی اعضای شوراها جهت جلب اعتماد مجدد مردم شهرشان جهت حضور در شوراهای شهرها را چگونه باید ارزیابی و جستجو کرد ؟ چرا مسئولین دولتی دولتی حاضر به همکاری و همراهی با اعضای شوراهای شهرها و شهرداران منتخب شوراها نیستند ؟ چگونه ممکن است بسیاری از اعضای شوراها برای جلب اعتماد مردم هزینه هایی بالغ بر 1 میلیاردی را نیز متقبل شوند در حالی که طی 4 سال حضور در شورا برابر قانون درآمدی کمتر از 5 میلیون تومان دارند ؟

صاحب قلم می افزاید فعاليت شوراهاي اسلا مي در يک دهه گذشته پرسش هاي متعددي را در خصوص نقاط قوت و ضعف وخواسته و دستاوردهاي اين نهادها موجب شده است اين که اساسا آيا جايگاه شوراها با توجه به دوره هاي گذشته و نظام عملکردي آنها نهادينه شده يا خير؟ و چه چالش ها و آسيب هايي در اين مسير وجود داشته و دارد و آيا شوراهاي اسلا مي شهر و روستا به عنوان پايه اي ترين شوراها چه نقشي درتحقق مديريت واحد شهري داشته اند و چرا تا کنون اين هدف مهم برآورده نشده و چه استفاده هايي از ظرفيت و توان بسيار بالا ي موجود درشوراي عالي استان ها در ارايه طرح به مجلس شوراي اسلا مي شده از راهبردي ترين سوالا ت است. يقينا رسيدن به پاسخ هاي قانع کننده براي هر يک از سوالا ت فوق مي تواند کمک شاياني به تدوين راهکارهاي حل مشکلا ت موجود بنمايد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :