تازه ها

چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394-1:14 کد خبر:5887

همایشی برای پیر قصه‌گوی ایران


مصطفی شاه‌نظری اظهار کرد: این همایش در دو بخش صبح و عصر روز پنج‌شنبه دهم اردیبهشت‌ماه در سالن بنیاد نخبگان استان یزد برگزار خواهد شد که در برنامه صبح و مراسم افتتاحیه، سخنرانی مصطفی رحماندوست و ارائه مقالات را داریم.

 

او افزود: در برنامه عصر نیز علاوه بر شعرخوانی، برنامه اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان انجام خواهد شد.

 

رییس این همایش از مشارکت مطلوب نهادها و سازمان‎‎های مختلف مرتبط استان در برگزاری این همایش خبر داد و درباره برنامه‎‎های جنبی همایش گفت: تازه‎‎ترین اثر استاد "هوشنگ مرادی کرمانی" با عنوان "ته خیار" عصر نهم اردیبهشت‌ماه توسط دکتر مجید پویان عضو هیات علمی دانشگاه یزد در نشستی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تالار فرهنگ یزد مورد نقد و بررسی قرار می‎‎گیرد.

 

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه عکس و آثار آذریزدی در محل برگزاری همایش به عنوان دیگر برنامه جنبی که با مساعدت دیگر نهادها و سازمان‎‎های استان برگزار می‎‎شود، خبر داد.

 

رییس بنیاد نخبگان استان یزد برگزاری این همایش را در راستای وظیفه تکریم و الگوسازی و افزایش تاثیر‎‎گذاری نخبگان در جامعه توسط بنیاد نخبگان خواند.

 

او با بیان این که بسیاری بر این باورند که نخبگی تنها مربوط به حوزه علوم فنی است، خاطرنشان کرد: در واقع نخبگی محدود به حوزه و رشته خاصی از علوم نیست بلکه تمام حوزه‎‎ها از جمله فرهنگ، هنر، ادبیات و حوزه‎‎های دینی و قرآنی را نیز دربر می‎‎گیرد و لذا امیدواریم برگزاری این همایش بنیاد نخبگان را در تحقق سایر وظایفش مانند جذب و شناسایی استعدادهای برتر و هدایت و توان‌افزایی آن‌ها کمک کند.

 

شاه‌نظری تاکید کرد: بنیاد نخبگان یزد، اولین بنیاد استانی در کشور است که در چنین سطحی، این‌چنین همایشی را در حوزه ادبیات برگزار می‎‎کند و در قالب این همایش تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و کشف و پرورش استعدادهای جوان را دنبال می‎‎کند.

 

 

غلامرضا محمدی مشاور استاندار یزد و دبیر کمیته علمی این همایش نیز در این نشست خاطرنشان کرد: این همایش در سه بخش مقاله، شعر و داستان کوتاه و برای گروه‏‏‌های سنی زیر 18 سال و 18 تا 35 سال برگزار شد و تا پایان مهلت مقرر برای ارسال آثار که تا 15 فروردین‌ماه امسال تمدید شده بود، در مجموع 220 اثر از سراسر کشور دریافت شد.

 

او آثار ارسالی را شامل 85 اثر در بخش شعر، 92 مقاله و 43 داستان عنوان کرد و گفت: از مجموع این آثار و پس از بررسی کمیته داوران، در مجموع 14 اثر برگزیده شناخته شد که در مراسم اختتامیه تجلیل خواهند شد.

 

وی محورهای این همایش را در حوزه شعر و داستان شامل موضوعات انقلاب و بیداری اسلامی، سبک زندگی و فرهنگ اسلامی، فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی، عدالت و پیشرفت و زندگی، شخصیت و اندیشه‌‏‏های آذریزدی بیان کرد.

 

محمدی این محورها را در بخش مقاله شامل موضوعاتی چون جلوه‏‏‌های قرآن و حدیث و ویژگی‌های بازنویسی و بازآفرینی متون کهن ادب فارسی در آثار آذریزدی، حکمت، اخلاق، تعلیم و تربیت و جلوه‌های طنز در آثار آذریزدی، زیبایی‎‎شناسی آثار منظوم آذریزدی، تاثیر کتاب و کتاب‌خوانی در رشد شخصیت آذریزدی و تاثیر آثار آذریزدی بر میزان مطالعه نوجوانان و جوانان برشمرد.

 

 

دبیر علمی همایش آذریزدی یکی از فلسفه‎‎های این همایش را رواج فرهنگ مطالعه خواند و گفت: متاسفانه هرچند بینش سیاسی و اجتماعی جامعه افزایش یافته ولی متاسفانه مطالعه در جامعه کاهش یافته و به دنبال آن نیز اندیشه‏‏‌های افراد جامعه سطحی شده است.

 

او با اشاره به شیوه‎‎های جنگ نرم دشمن از طریق هنر، راه‎‎های مقابله با این هجمه فرهنگی را شناخت مفاخر و اندیشه‎‎ها و سبک زندگی آن‌ها، اسوه قرار دادن این شیوه‎‎ها در زندگی، پاسداری از ارزش‎‎ها و فرهنگ غنی کشورمان، تشویق و ترغیب هنرمندان و رواج فرهنگ مطالعه ذکر کرد.

 

محمدی در بخش دیگری از سخنانش درباره پیر قصه‎‎گوی ایران اظهار کرد: مهدی آذریزدی هرچند به مدرسه نرفت، ولی عشق را به خوبی آموخت، وی کتاب‎‎شناس، کتاب‎‎خوان، داستان‌نویس، شاعر و پژوهشگری بود که توانست خلأ فرهنگی دوران خود را همان‌طور که مقام معظم رهبری می‎‎فرمایند به خوبی بشناسد و رسالت خود را به خوبی ادا کند.

 

او آذریزدی را پدر ادبیات نوین کودکان کشور توصیف کرد و افزود: آذریزدی در آن دوران که ادبیات کودکان برای کودکان و نوجوانان جامعه قابل فهم نبود، با بازنویسی خلاقانه و هنرمندانه متون سخت و کهن فارسی، آن‌ها را با زبانی ساده به ادبیات نوین کودکان تبدیل کرد.

 

دبیر کمیته علمی همایش ملی آذریزدی در پایان با اشاره به تالیف 30 کتاب و افتخارات فراوان پدر ادبیات نوین کودکان در عرصه‎‎های مختلف، متذکر شد: با این حال شعر و هنر شاعری آذریزدی همچنان مظلوم واقع شده به نحوی که مثنوی آذر از بسیاری از مثنویات سایر شاعران سرتر است و جا دارد که پژوهشی در این زمینه و برای معرفی هنر شاعری پیر قصه‎‌‎گوی ایران انجام شود.

منبع: ایسنا
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :