تازه ها

چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-17:34 کد خبر:5785

از تماس کری تا مذاکرات وین به روایت افخم


سخنگوی وزارت خارجه امروز با تأیید خبر رایزنی تلفنی کری با ظریف، آتش بس در یمن را اقدامی مثبت خواند و گفت: اگر کسانی ائتلاف برای جنگ را تشکیل می‌دهند ایران به دنبال ائتلاف برای صلح است.


مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران شهادت امام هادی (ع) را تسلیت گفت.

* رایزنی‌های هسته‌ای از امروز در وین

وی درباره مذاکرات امروز در وین در راستای نگارش برنامه جام اقدام مشترک (برجام) گفت: امروز تیم مذاکره کننده هسته‌ای در سطح معاونان و کارشناسان عازم وین شدند و مذاکرات تا روز جمعه پیش بینی شده و امروز و فردا مذاکره با معاون فدریکا موگرینی است و پس از آن مذاکرات در سطح 1+5 انجام می‌شود.

* تحریم‌ها در صدر مباحث امروز تیم ایرانی در وین

وی با بیان اینکه هیأت‌ها در خصوص نگارش متن کار می‌کنند، عنوان کرد: موضوعی که در کنار این بحث به عنوان موضوع جدی مطرح است بحث تحریم‌هاست که در صدر موضوعاتی است که قرار است راجع به آن صحبت شود. کار تیم از این پس کار فشرده و حساسی است هم در زمانبندی باقیمانده و هم به دلیل اهمیت موضوعات.

افخم با ذکر این نکته که جزییات و کلیات باید با هم در توافق لحاظ شود، خاطرنشان کرد: مذاکرات از این جهت از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: ما اعلام کرده‌ایم همزمان با روز اجرای توافق احتمالی، همه تحریم‌ها باید لغو شود و فکر می‌کنیم خوب است طرف‌های ما بدانند که تکرار یکسویه ادعاهایشان برایشان مشروعیت نمی‌آورد. باید در مذاکرات کاملا واقع بینانه و متناسب با روندی که گفت‌وگو می‌شود به توافقی رسیده شود و آن توافق ایران و 1+5 است و یک عضو و یا یک طرف نمی‌تواند نظر خود را به عنوان توافق به طرف مقابل القا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تیم ما از امروز کار فشرده‌ای را آغاز می‌کند.

وی درباره همکاری‌های ایران و آمریکا در موضوعات منطقه‌ای خاطرنشان کرد: ما بارها با شروع مذاکرات اعلام کرده‌ایم که این مذاکرات فقط پیرامون مباحث هسته‌ای است و اینکه در کنار این مذاکرات، متناسب با تحولاتی که در صحنه بین‌المللی و منطقه رخ می‌دهد، گفت‌وگویی انجام شود، بخشی از آن اجتناب ناپذیر است، ولی قطعاً به هیچ وجه به عنوان مذاکره برای همکاری تلقی نمی‌شود.

افخم تصریح کرد: مذاکرات ما با آمریکا فقط درباره بحث هسته‌ای است.

* انتشار فکت شیت ایرانی متناسب با روند مذاکرات خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا انتشار فکت شیت ایرانی از سوی مقام معظم رهبری یک دستور بوده و اگر چنین دستوری وجود داشته، چرا اجرایی نشده، گفت: اینکه بحث‌ها در سطح مسئولان عالی کشور چگونه بوده است جزئیات آن را ندارم، به طور قطع و یقین اعلام می‌کنم هیچگونه اقدامی خلاف دستورات صریح مسئولان عالی کشور صورت نگرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: بحث انتشار فکت شیت بحثی است که پیش از این نیز اعلام کردیم، متناسب با روند مذاکرات و براساس صلاحدید این کار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در عین حال فکر می‌کنم اگر به فکت شیت مطلوب طور دیگری نگاه کنیم مفاد فکت شیت و محورهایی که می‌تواند در این گزاره برگ مدنظر قرار گیرد به طور مکرر از سوی مسئولان مذاکره کننده و اعضای تیم اعلام شده است، لذا هیچگونه تردیدی در خطوط قرمز ما و توافقاتی که جمهوری اسلامی ایران خواهان آن است، ایجاد نشده است.

افخم اضافه کرد: دوستان به آنچه که مسئولان تیم مذاکره کننده، آقایان ظریف، صالحی، عراقچی و روانچی مطرح کرده‌اند، توجه داشته باشند. اینها محورهایی است که گزاره برگ ما را تشکیل می‌دهد، لذا اصرار بر انتشار فکت شیت باید متناسب با صلاحدید و روند مذاکرات باشد، ولی به هر حال مفاد آن تقریباً روشن و بدیهی است.

* نقش بارز ایران در حل بحران یمن

افخم همچنین در خصوص آتش‌بس در یمن و اظهارات روز گذشته حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه و پیش بینی این آتش بس و نقش ایران در حل این بحران نیز گفت: کسانی که اخبار منطقه و همچنین از روز اول اخبار حملات عربستان علیه مردم بی دفاع و زیربناهای یمن را دنبال می‌کردند که این اقدام طی 28 روز گذشته با کشتار انسان‌های بی‌گناه و خرابی تاسیسات و زیربناهای یمن همراه بود، این جمع بندی را داشتند و بخشی از این جمع بندی اجتناب ناپذیر بود.

وی ادامه داد: در عین حال جمهوری اسلامی ایران از همان ساعات اولیه شروع این حملات، تحرکات سیاسی و رایزنی‌های خود را با کشورهای دیگر در سطح دوجانبه و چندجانبه پیش برد. ما مخالف اقدام نظامی بودیم و راهکار یمن را گفت‌وگو می‌دانیم و لذا بر همین اساس گفت‌وگوها و رایزنی‌ها را با کشورهای مختلف شروع کردیم و طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس ارائه شد و این دیدگاه منطقی و معقولی که ایران برای حل این بحران ارائه داد، بخشی از آن متکی بر نگاه واقع بینانه به مسائل منطقه است و بخشی از اینکه ما به طور جدی مخالف راهکار نظامی هستیم و دیپلماسی و گفت‌وگو تنها راهی است که برای حل بحران‌های منطقه موثر است و پاسخ می‌دهد.

افخم ادامه داد: این مجموعه سبب شد پیش بینی‌ها نسبت به اینکه توقف حملات اجتناب ناپذیر است قوت بگیرد و بخشی از این اظهارنظرها نیز در همین چارچوب بود، گرچه رایزنی‌های منطقه‌ای نیز در جریان بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به هر حال توقف حملات و کشته شدن مردم بیگناه اقدام و گام مثبتی است که در بحران یمن شاهد آن هستیم و امیدواریم در اسرع وقت، امکان ارسال کمک‌های انسان دوستانه فراهم شود.

وی گفت: وزارت امور خارجه، هلال احمر و سازمان‌های مرتبط تلاش دارند که کمک کنند و راه‌های ارسال کمک‌ها را بررسی کنیم و کمک کنیم که شرایط ارسال کمک‌ها چه در سطح جمهوری اسلامی ایران و چه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم شود و این یک اقدام ضروری است.

افخم ادامه داد: مردم یمن امروز شدیداً نیازمند دریافت کمک‌ها هستند، شرایط انسانی در یمن بسیار وخیم است و نیازمند یک توجه جدی و فوری است. در عین حال در حوزه سیاسی نیز باید گفت‌وگوها انجام شود و گفت‌وگو بین گروه‌ها و احزاب یمنی باید از سر گرفته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: ما مخالف هرگونه دخالت خارجی هستیم و هر آنچه هست، سرنوشت مردم یمن باید به دست خود یمنی‌ها شکل بگیرد و دخالت خارجی نمی‌تواند عواقب خوبی برای مردم یمن داشته باشد. بر همین اساس گفت‌وگو بین احزاب و گروه‌های یمنی را دنبال و تشویق می‌کنیم و آماده هستیم در این مسیر کمک کنیم تا یک دولت فراگیر در یمن بر اوضاع مسلط شود و روال دولت و حکومت در یمن شکل طبیعی خود را پیدا کند.

* ادعای صهیونیست‌ها درباره تبعه ایرانی در حال بررسی است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره تبعه ایرانی که صهیونیست‌ها مدعی شده‌اند به جرم جاسوسی در سرزمین‌های اشغالی بازداشت کرده‌اند و به زندان محکوم شده گفت: این خبر را دیده‌ایم. به طور مکرر ثابت شده که ادعاهای منابع صهیونیستی بی اساس است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آنها در مقاطع مختلف بهره‌برداری‌های خود را دارند و چنین خبرسازی‌هایی را راجع به اتباع ایرانی مطرح می‌کنند.

افخم با بیان اینکه صهیونیست‌ها در منطقه منفعلانه عمل کردند، گفت: بخش‌های ذیربط، این خبر را پیگیری می‌کنند، ولی در اینکه ادعای رژیم صهیونیستی بی اساس و واهی است، تردیدی نکنید.

* تماس کری با ظریف درباره مذاکرات هسته‌ای و برخی موضوعات دیگر

افخم در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره ادعای روزنامه الاخبار چاپ لبنان مبنی تماس تلفنی روز سه‌شنبه جان کری با محمدجواد ظریف درباره یمن گفت: بخشی از این خبر درست است و این تماس تلفنی صورت گرفته است.

افخم در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره اینکه آیا درباره یمن گفت‌وگو صورت گرفته؟ گفت: اجازه دهید بیشتر باز نکنم. نه به این دلیل که بحث محرمانه‌ یا نکته‌ای داشته است؛ به هر حال در آستانه مذاکرات، بعضی موارد پیش آمده که بنابر ضرورت گفت‌وگویی صورت گرفته این هم در همان چارچوب بوده است. در دوره‌های قبلی دیده‌اید که در آستانه مذاکرات چنین گفت‌وگوهایی بوده و در همین چارچوب هم این گفت‌وگو صورت گرفته است.

خبرنگار دیگری نیز بار دیگر این سؤال را مطرح کرد که آیا فقط درباره یمن گفت‌وگو صورت گرفته که افخم با بیان اینکه در حوزه مذاکرات هسته‌ای هر از گاهی این تماس‌ها بوده، یادآور شد: گفت‌وگوی تلفنی درباره مذاکرات هسته‌ای بوده و اینکه در حاشیه گفت‌وگوها، درباره مسائل منطقه صحبت شده محتمل بوده، ولی اینکه صرفاً در خصوص یمن بوده است، خیر.

* نشست وزرای ایران و 1+5 در نیویورک

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در خصوص برگزاری نشست ایران و 1+5 در سطح وزرا در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده NPT در نیویورک با بیان اینکه ظریف بامداد یکشنبه عازم نیویورک است، گفت:‌ تیم مذاکره کننده ما و معاونان نیز ایشان را در این سفر همراهی می‌کنند و آقای ظریف یک سخنرانی خواهد داشت و در کمیته‌های ذیربط در اجلاس نیز کارشناسان ایرانی حضور دارند و بحث‌های فنی ادامه می‌یابد.

افخم ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به حضور وزرای خارجه سایر کشورها و وزرای خارجه 1+5، امکان برگزاری یک نشست و تداوم مذاکرات در نیویورک فراهم شود. البته هنوز زمان دقیقی مشخص نشده است.

وی درباره مذاکرات سه جانبه ایران، سوریه و سوئیس که روز سه شنبه در تهران و در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شد، عنوان کرد: این نشست درباره بحران سوریه و دیپلماسی چند جانبه در موضوع سوریه و به ویژه در بحث ارسال کمک‌های انسان دوستانه و شرایط ارسال کمک‌ها به سراسر سوریه برگزار شد.

افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در 4 سال گذشته که از بحران سوریه می‌گذرد، توجه به شرایط انسانی و لزوم ارسال کمک‌ها با همه نهادهای موثر منطقه‌ای و بین‌المللی را دنبال کرده است، عنوان کرد: در این زمینه مشورت‌ها و گفت‌وگوهای مستمر و دوره‌ای را با سوئیس داشتیم که این چندمین دور بود که در تهران برگزار شد. معتقدیم لازم است در کشاکش بحران سوریه، موضوع ارسال کمک‌های انسان دوستانه به ویژه به همه مناطق و سراسر سوریه صورت گیرد و دسترسی‌ها باید به همه مناطق باشد و سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی بتوانند به راحتی کمک‌های خود را به مردم سوریه و کسانی که در شرایط بسیار بدی قرار گرفتند و در مناطقی که تروریست‌های تکفیری محاصره کرده و دسترسی‌ها را محدود کرده‌اند، ارسال کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوهای سه جانبه معاونان وزیران خارجه ایران، سوریه و عراق که امروز در تهران برگزار شد، افزود: در حاشیه کنفرانس مبارزه با افراطی‌گری در تهران، وزرای خارجه سه کشور اولین نشست را برگزار کردند و مشورت‌های دائمی و مستمر سه کشور در خصوص بحث‌های منطقه‌ای، همکاری‌های نزدیک برای کمک به حل مسائل منطقه به ویژه در خصوص مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری ادامه دارد. مباحثی که امروز نیز در تهران بررسی می‌شود، در همین راستاست.

* پیگیری‌ها در خصوص حادثه جده در سطوح مختلف

وی در رابطه با آخرین پیگیر‌ی‌ها در خصوص تعرض به 2 نوجوان ایرانی در جده، بار دیگر این حادثه را محکوم کرد و گفت: ما شدیدا نسبت به این مسئله اعتراض کردیم و پیگیری‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و مسئولان سعودی قول‌هایی را داده‌اند که عاملان این اقدام مجازات شوند و امیدواریم خیلی سریع حکم لازم برای 2 فرد خاطی صادر شود.

افخم با بیان اینکه همه کشورهایی که فریضه حج را انجام می‌دهند نسبت به این مسئله حساس هستند و احساسات همه جریحه دار شده، گفت: زیرا اقدامی است که غیرقابل توجیه است و بخشودنی نیست. پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد و سفارت ما در ریاض و سرکنسولگری ما در جده این موضوع را پیگیری می‌کنند و ملاقات‌های متعددی را با مسئولان سعودی انجام می‌دهند و مسئولان ذیربط سعودی نیز اعلام کرده‌اند که این اقدام خلاف قوانین آنها بوده و مجازات متناسب با این جرم و اشد مجازات را مدنظر قرار خواهند  داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر به این مسئله رسیدگی شود و تعلل در اجرای حکم برای خاطیان باعث بروز سوء برداشت در این زمینه می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال درباره جیسون رضاییان گفت: درباره این پرونده اخبار را از قوه قضاییه دنبال می‌کنیم و غیر از آنکه قوه قضائیه اعلام کرده، اطلاعات دیگری نداریم.

افخم درباره اینکه گفت‌وگویی با آمریکایی‌ها در این مورد شده، تصریح کرد: خیر.

* خبر رفتنم به توکیو موثق نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره انتصابش به عنوان سفیر در ژاپن نیز گفت: این اخبار موثق نبوده و اگر چنین چیزی باشد در موقع خود اعلام می‌کنیم.

* به دنبال تحمیل طرح خود نیستیم

به گزارش خبرنگار فارس، مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی امروز (چهارشنبه) با خبرنگاران در خصوص طرح عمان درباره یمن گفت: ما هم این طرح‌ها را دریافت می‌کنیم و دیده‌ایم و و ارزیابی‌های خودمان را داریم.

وی تصریح کرد: هر طرحی که برای یمن در نظر گرفته شود باید ریشه یمنی داشته باشد و گروه‌ها و احزاب و مسئولان یمنی هم به آن رضایت داشته باشند و ما باید مشوق گفت‌وگو باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه ایران به دنبال دخالت و تحمیل طرح خود نیست، عنوان کرد: ما این طرح را برای حل بحران یمن طرح کردیم و معتقدیم اگر واقع‌بینانه به موضوع یمن نگریسته شود، حتماً راه‌حلی هست و امکان شکل‌گیری دولت فراگیر امکانپذیر است.

وی با ذکر این نکته که طرح‌های مختلفی روی میز قرار می‌گیرد، گفت: اینکه گروه‌های یمنی چگونه به این طرح‌ها نگاه کنند، باید زمان پیش برود که قضاوت درست‌تری داشته باشیم.

*همه باید کمک کنند که راهکار سیاسی پیش برود

خبرنگاری درباره دلایل پذیرش آتش بس از سوی عربستان در قبال یمن و اینکه آیا ریاض بعد از آتش بس به راه‌حل‌های سیاسی تن می‌دهد؟ گفت: این حملات هوایی و تجاوز به یمن، اقدامی نامشروع بود. این اقدام از لحاظ حقوق بین الملل نزد افکار عمومی پذیرفتنی نبود. مقاومت مردم یمن و اینکه باید راهکار سیاسی پیدا شود و تنها راه‌حل این بحران، سیاسی است، مجموعه عواملی است که به نظر ما سبب شد تا حملات متوقف شود.

وی گفت: امیدواریم شرایط برای گروه‌ها و احزاب یمنی هر چه سریع‌تر شکل بگیرد و اقدام نسنجیده و غیرقابل قبول ائتلاف عربی در حمله به یک کشور عربی، در تاریخ بین کشورهای عربی بی سابقه بود. این اقدام نه تنها در جهان اسلام بلکه در حوزه عربی نیز پذیرفته نبود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: متاسفانه این اقدام صورت گرفت و سابقه بدی را تاریخ روابط همسایگان ایجاد کرد. آتش بس اقدام مثبتی بود و همه باید کمک کنند که راهکار سیاسی پیش برود و به نتایج موثر و عملی در صحنه سیاسی عمل منجر شود.

*اجماع درون لبنان خواست جمهوری اسلامی ایران

وی درباره گفت‌وگوهای حزب‌الله و المستقبل و کمک ایران به بهبود روند این گفت‌وگوها، با بیان اینکه چندین دور گفت‌وگو صورت گرفته و ما هم قبلا از این گفت‌وگوها استقبال کردیم، اظهار داشت: هر گفت‌وگویی که کمک کند، ثبات داخلی لبنان و تقویت وحدت ملی را به دنبال داشته باشد، از نظر ما بسیار مطلوب و پذیرفته است و باید این گفت‌وگوها تشویق شود و اجماع درون لبنان خواست جمهوری اسلامی ایران است و تقویت همدلی و وحدت ملی لبنان، این کشور را در مقابل همه تهدیدات قویتر می‌‌کند.

افخم با بیان اینکه روند معقول و مدبرانه‌ای شروع شده، عنوان کرد: این روند باید ادامه یابد و به تدریج نتایج و آثار عملی خود را در صحنه سیاسی لبنان داشته باشد.

* بیانیه مشترک سوئیس بیانیه الزام آور حقوقی نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره برخی مطالب درباره تغییر بخشی از بندهای بیانیه لوزان که سؤال خبرنگاری بود، گفت: آقای عراقچی پیش از این در مصاحبه‌ای عنوان کردند که امکان اینکه بندهایی تغییر یابد و مذاکره درباره آنها صورت گیرد، وجود دارد. بیانیه مشترک سوئیس بیانیه الزام آور حقوقی نیست و ابعاد و جزییاتی وجود دارد که در صدر موضوعات مورد مذاکره هست. 

افخم گفت: اگر قرار بر این بود که تغییری نباشد، مذاکره معنایی نداشت. مذاکراتی که امروز دوستان ما شروع می‌کنند بخشی از آن به بحث تحریم‌ها و بازرسی‌ها اختصاص دارد. متن نهایی متنی است که از دل مذاکرات بیرون می‌آید و چارچوب کلی و راه‌حل‌هایی که در بیانیه لوزان به طور کلی روشن شده، فقط چارچوبی است. در دل مذاکراتی که از این به بعد برگزار می‌شود، جزییات روشن می‌شود.

*به کارگیری زور، ادعاهای تکراری و توخالی

وی درباره اظهارات اخیر اوباما مبنی بر استفاده از زور برای توقف برنامه هسته‌ای ایران که سؤال همان خبرنگار بود، عنوان کرد: به اذعان آمریکایی‌ها، آنها در مقابل اراده ملت ایران و دانش بومی ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای راهی جز پذیرش و اذعان به آن نداشتند و آنچه شکل می‌گیرد احترام به حق ایران است و برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه گزینه‌ها روی میز است یا به کارگیری زور، ادعاهای تکراری و توخالی است.

افخم ادامه داد: آنچه مشخص است اراده و خواست ملت ایران برای داشتن این فناوری صلح‌آمیز و پیشرفت کشور و امروز این فناوری به دست دانشمندان جوان ایرانی بومی شده و بخش اجتناب ناپذیری در مذاکرات و واقعیت مسلمی است که آنها جز پذیرش آن، راهی نداشتند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مصاحبه اوباما که در آن گفته شده ما به طور صریح پیام‌های روشن را به ایران در مورد یمن داده‌ایم و اینکه در گفت‌وگوی کری و ظریف در این خصوص گفت‌وگو شده؟ گفت: حدود 28 روز است که حملات هوایی در یمن آغاز شده و قبل از آن هم موضوع یمن مطرح بوده است. اینکه در حاشیه مذاکرات گفت‌وگوها و تبادل نظرهایی در رابطه با موضوعات منطقه‌ای صورت گرفته است و اگر آمریکایی‌ها اظهارنظراتشان را به عنوان پیام ابلاغ شده می‌گذارند، بحث دیگری است.

افخم تصریح کرد: اما اینکه پیام ویژه‌ای در رابطه با موضوع یمن در کار بوده باشد، این‌ گونه نیست.

*بعد از 10 سال ما مجاز به انجام غنی سازی هستیم

افخم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود موضوع غنی‌سازی ایران پس از 10 سال همچنان با محدودیت روبرو خواهد شد،‌ گفت: جمهوری اسلامی ایران بعد از یک دوره 10 ساله مطابق قوانین بین‌المللی و همانند سایر اعضا مجاز است فعالیت غنی‌سازی داشته باشد و راه خود را ادامه دهد و این راه برای ایران بسته نیست. این موضوع را روز دوشنبه آقای عراقچی به صراحت در حاشیه نشستی در دانشگاه علامه مطرح کرد که بعد از 10 سال ما مجاز به انجام غنی سازی هستیم و محدودیت در این زمینه و انجام مذاکرات در این خصوص از نظر ما منتفی است.

* تحریم‌های هسته‌ای در دستورکار مذاکرات

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص اینکه گفته می‌شود ایالت‌های مختلف آمریکا هر کدام به صورت مجزا به وضع تحریم‌ها علیه ایران کرده‌اند و نحوه لغو آنها نیز گفت: ابعاد و جزییاتی است که در مذاکراتی که از امروز شروع می‌شود درباره آن بحث می‌شود. همه موضوعات مربوط به تحریم، ابعاد آن و البته تحریم‌های هسته‌ای در این گفت‌وگوها درباره آن بحث می‌شود.

وی تصریح کرد: آنچه در مذاکرات دنبال می‌شود همه تحریم‌ها اعم از اروپا، آمریکا و شورای امنیت است. بخش‌هایی که مربوط به کنگره می‌شود در مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده مورد توجه است و اینها هم باید مذاکره شود و هم در متن به صورت جزیی آورده شود.

* ظریف در همه موارد ورود دارد

خبرنگار روزنامه «وطن امروز» این سؤال را مطرح کرد که چرا ظریف درباره همه مباحث از جمله سقوط بهمن در افغانستان اعلام موضع کرد ولی درباره حادثه اخیر در فرودگاه جده موضعی نگرفت؟ که افخم عنوان کرد: هر زمان از سوی وزارت خارجه اظهارنظر و موضعی اعلام می‌شود، از سوی مجموعه کل وزارت خارجه است و این گونه نیست که هر بار من در هر موردی صحبت می‌کنم حتما باید وزیر هم درباره آن صحبت کند و مواضع سخنگو و وزیر تفکیک شود.

وی ادامه داد: آقای ظریف در همه موارد ورود دارد و نظرات ایشان در مباحث در نظر گرفته می شود و تفکیکی که شما قائل می‌شوید را ملاک ارزیابی قرار ندهید.

افخم گفت: اگر این تفکیک که شما می‌گویید باشد پس چه ضرورتی داشت که وزارت خارجه سخنگو و معاون داشته باشد.پیامی که از ایران منتقل می‌شود برآیند نقطه نظر ایران است و مقامات سعودی به این توجه نمی‌کنند که این پیام از سوی سخنگو عنوان شده یا وزیر.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه در خارج از ایران چنین برداشتی از حوزه‌ها‌ و تقسیم بندی‌ها نیست.

* به خاطر لغو تحریم‌ها پای میز مذاکره نیامده‌ایم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار وطن امروز درباره اینکه مذاکرات با چه هدفی انجام می‌شود و آیا هدف مذاکرات رفع تحریم‌ها نیست؟ نیز گفت: هدف ما از انجام مذاکرات این است که همه دنیا به حق مصرح ایران برای داشتن فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای احترام بگذارند و حتی موضوع شناسایی حق‌مان در غنی‌سازی هم مورد بحث نیست، بلکه تأکید داریم به حقوق ما احترام گذاشته شود. علاوه بر این لغو تحریم‌ها را نیز دنبال می‌کنیم. اما اینکه ما به خاطر لغو و رفع تحریم‌ها پا به مذاکره گذاشته باشیم، این‌گونه نیست.

* تشویق نگاه واقع بینانه به بحران سوریه

وی در پاسخ به سؤالی درباره بحران سوریه و روابط تهران و آنکارا که سؤال یک خبرنگار ترک بود، گفت: ما از ابتدا گفتیم همه کشورها باید تلاش کنند معضل سوریه حل شود و مسئله تروریسم و گسترش آن و تهدید ناشی از آن در منطقه را در همه ملاقات‌ها و رایزنی‌ها با کشورهای مختلف مورد گفت‌وگو قرار دادیم.

افخم ادامه داد: روابط ایران و ترکیه خوب و رو به گسترش است. حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و فرهنگی فعال است و برنامه‌ها برای گسترش آن وجود دارد. در عین حال در موضوعات منطقه‌ای رایزنی‌ها و مشورت‌های خوبی شروع شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برخی اختلاف نظرها درباره نوع نگاه به موضوعات منطقه و یافتن راه‌حل‌ها وجود دارد، گفت: معتقدیم در این مسیر امکان رسیدن به تفاهمات هست و راه در این زمینه بسته نیست و گفت‌وگوها درباره موضوعات منطقه‌ای رو به پیشرفت است.

افخم اضافه کرد: تشویق نگاه واقع بینانه به بحران سوریه از مهمترین اولویت‌هایی است که در گفت‌وگو با کشورهای منطقه دنبال می‌کنیم و با کشور دوست و همسایه ترکیه نیز این بحث را دنبال کردیم که مسئله سوریه باید مبتنی بر واقع بینی، ظرفیت و خواست مردم سوریه و جلوگیری از اقدامات تروریستی و تکفیری باشد.

وی گفت: عناصری که جمهوری اسلامی برای حل این بحران دنبال می‌کنند به اندازه کافی محکم، واقع بینانه و منطقی است که طرف‌های دیگر در منطقه را به این مسیر سوق می‌‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه تهدید مشترک برای ایران و ترکیه در منطقه را خطرات گروه‌های تروریستی و تکفیری خواند که رو به گسترش نیز هست و افزود: نباید از این خطرات غافل شد.

وی بر افزایش مشورت‌ها و رایزنی‌های 2 کشور در این زمینه تأکید کرد.

*سفر غنی به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با سفر اشرف غنی رئیس‌ جمهور افغانستان به ایران، این سفر را خوب و موثر خواند و گفت: گفت‌وگوهای خوبی در سطوح عالی و وزیران کابینه دو کشور انجام شد. دو کشور همکاری و گفت‌وگو برای حل موضوعات دوجانبه از جمله پناهجویان افغان، ترانزیت و... را در دستور کار دارند.

وی عنوان کرد: موضوع حق‌آبه هامون نیز مورد بحث قرار گرفت و دو کشور به دنبال راه‌حل معقول و منطقی در این رابطه هستند و قرار شد مذاکرات در این خصوص ادامه پیدا کند.

*سفر آمریکایی‌ها به ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر تعدادی از تجار و بازرگانان آمریکایی به ایران و گفت‌وگو با مقامات کشورمان گفت: براساس اطلاعی که دارم این افراد در قالب تور گردشگری و با ویزای گردشگری به ایران آمدند و فراتر از این چیزی برای گفتن ندارم و طبیعی است که برنامه‌هایی که برای ‌آنها در نظر گرفته شده است در چارچوب تورهای گردشگری بوده و گزارش رسمی درباره ملاقات آن‌ها با مقامات اقتصادی کشور تا الان در اختیار ندارم.

وی درباره موضع روسیه در مذاکرات هسته‌ای که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: مشورت‌هایی با طرف روس انجام می‌شود و مسیر خود را دارد و موضوع اس‌300 و تحلیل مسئولان روسی را باید از دل تحلیل‌های آنها مشاهده کنید.

*بحران سوریه نباید مانع از گسترش روابط سوریه و عراق شود

افخم درباره مناسبات سوریه و عراق و نشست سه جانبه ایران، روسیه و عراق در تهران گفت: امروز روابط سوریه و عراق بسیار بهتر از قبل مذاکرات سه جانبه بوده و مشورت‌ها و گفت‌وگوهای بین 2 کشور رو به گسترش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران، عراق و سوریه در مسائل متعدد منطقه‌ای نگاه‌های بسیار نزدیک و در برخی موارد نگاه مشترک را دارند.

وی افزود: بحران سوریه نباید مانع از گسترش روابط سوریه و عراق شود. سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی مقاومت کرده و آنچه در صحنه واقعی در سوریه جاری است هم حاصل حمایت‌های کشورهای منطقه و هم ایستادگی مردم سوریه بوده و گسترش روابط با سوریه، مورد توجه مجموعه کشورهایی است که با سوریه کار می‌کنند. هدف نشست سه جانبه این است که باید کمک کنیم بحران سوریه از این وضعیت خارج شود.

*عربستان از فاز نظامی به فاز سیاسی ورود پیدا کرد گام مثبتی بود

افخم در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه طرح آتش‌بس در یمن تلفیقی از طرح عمان و قطعنامه‌های شورای امنیت بوده نیز گفت:‌ در صحنه واقعی و حوزه سیاسی، هر طرحی از جمله طرح کشور دوست عمان بوده باشد و کمک کرده باشد که حتی یک روز و یک ساعت زودتر کشتار مردم بیگناه متوقف شود، از نظر ما مثبت است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مهم این است که از این پس موضوع یمن به چه سمت و سویی می‌رود و همه باید کمک کنند که شرایط برای ارسال کمک‌ها و انجام گفت‌وگوهای یمنی هر چه سریع‌تر فراهم شود. در غیر این صورت اگر تردیدها غلبه یابد و رقابت‌ها شکل بگیرد، شرایط شکننده می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری اینکه عربستان از فاز نظامی به فاز سیاسی ورود پیدا کند را گام مثبتی خواند و درباره یمن اظهار داشت: همه کشورها باید نقش ایفا کنند که راهکار سیاسی دنبال شود. امیدواریم واقع‌بینی نسبت به مسئله یمن و نیز توقف حملات نظامی ادامه یابد و همه کشورهایی که می‌توانند باید کمک کنند که راهکار سیاسی دنبال شود.

افخم ادامه داد: ما نسبت به مسائل منطقه کاملا خود را مسئول می‌دانیم و بخشی از این مسئولیت را در این راستا می‌دانیم که معتقدیم مسائل منطقه را باید کشورهای منطقه از طریق گفت‌وگو حل کنند. اگر کسانی ائتلاف برای جنگ را تشکیل می‌دهند ایران به دنبال ائتلاف برای صلح است. باید این ائتلاف‌ها را تقویت کنیم و این نیاز امروز منطقه ماست.

وی خاطرنشان کرد: اگر واکنش‌هایی نسبت به طرح ما بوده، از پیش هم برای ما قابل پیش بینی بود، هیچ طرحی نیست که همه جانبه و از سوی همه کشورها مورد تأیید قرار بگیرد، ولی این مانع از این نمی‌شود که اگر بتوانیم کاری انجام دهیم، دریغ کنیم.

افخم ادامه داد: ما سهم خود را در اینکه مشوق گفت‌وگوهای سیاسی و کمک کننده برای ارسال کمک‌های انساندوستانه باشیم و از کشتار انسان‌های بیگناه جلوگیری کنیم، ایفا و به وظیفه خود عمل کرده و همه را تشویق می‌کنیم کمک کنند گفت‌وگوهای یمنی - یمنی شکل بگیرد. راه دیگری برای حل بحران یمن وجود ندارد و اگر این راه‌ها بخواهد نادیده گرفته شود جز کشته شدن مردم و از دست رفتن سرمایه‌های یمن چیزی به همراه ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هر میزان که از طرح ایران پیش برود، یک واقع بینی است. اصراری بر اینکه طرح ما باشد، نیست. مسائل منطقه باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

منبع: فارس
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :