تازه ها

دوشنبه 8 خرداد 1402-12:31 کد خبر:52669

فاطمه سیفی

عمر کوتاه مدیریتی در دستگاه های اجرایی استان پاشنه آشیل توسعه است؛ سـکانـداران فـرمایشـی!


به گزارش انعکاس شمال پس از ماه های طولانی سرانجام مدیرکل صمت مازندران معرفی شد. این وضعیت برای استانی که داعیه پیشرفت در حوزه تولید و صنعتی شدن دارد، اصلا خوب نیست. بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، مدیریت این حوزه مهم بارها دچار تغییرات شده و به هر دلیل ممکن افراد انتخاب شده نتوانستند با وضعیت موجود کنار بیایند و عطای کار در این مسئولیت را به لقایش بخشیدند و ترجیح دادند قبل از آنکه چالش های موجود دامنگیرشان بشود، خودشان بروند.حالا قرار است نادعلی کهن‌سال سکان دار جدید ساکنان دیار علویان در این حوزه مهم باشد. حکم این مدیر جدید در حالی صادر شده است که سید مهدی نیازی خود نیز پس از برکناری فاطمی امین از وزارت صمت،به عنوان سرپرست این وزارتخانه مشغول به کار است و این تداعی به وجود می آید که شاید بعد از انتخاب وزیر جدید، او اصلا اعتقادی به کار با این دست مدیران نداشته باشد و احتمال دارد این دور باطل بی مدیری در حوزه صنعت مازندران همین طور ادامه داشته باشد!
کهن سال که گفته می شود پیش از این مسوولیت، به عنوان مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران بوده ومدیرکلی مجتمع دخانیات مازندران، مدیرکلی مجتمع دخانیات استان گلستان  و همچنین مدیرکلی بازرگانی این استان را در رزومه کاری خود دارد، مدتی هم  مدیر صادرات شرکت دخانیات کشور بوده است. با تامل در این رزومه می توان به این نتیجه تاسف آور رسید که مدیر کل جدید صمت دارای کمترین تجربه کاری در حوزه اقتصاد است و شاید برای به حرکت در آوردن چرخ های زنگ زده صنایع در مازندران ، نیازمند تلاش و فرصت زیادی است. با این تفاصیل این تصور که در کوتاه زمانی وی قادر باشد تا قطار صنعت استان را از گردنه های سخت عبور داده و به مقصد برساند، کمی خوش بینانه است. هر چند که طی سالهای اخیر حوزه صنعت و معدن و تجارت در این استان در الویت سبد توسعه ای قرار ندارد و بلحاظ موقعیت جغرافیایی و داشته و ها و ظزفیت های موجود مازندران ، خیلی به آن بها داده نشده است. درست است که در برخی از شهر ک های صنعتی استان واحد های تولیدی فعالی وجود دارند اما اتفاقات نامبارک گذشته در این عرصه ، چرخ های این نوع فعالیت ها را کم رمق کرده و در برخی از نقاط حتی به طور کامل از دور خارج کرده است! حالا باید چشم انتظار روزهای آینده ماند تا مشخص شود برنامه ها و ایده های این مرد کهن آیا قادر خواهد بود تا سنگلاخ های موجود در مسیر حرکتی صنایع را  کنار زده و راه خود را پیدا کند؟
جدای از ماجرای حوزه اقتصاد، اکنون جسته و گریخته شایعاتی در باره جابجایی برخی از مدیران کل دستگاه های اجرایی دیگر استان نیز نقل محافل است. شاید جدید ترین آن را باید از بحث تغییر در هرم تصمیم گیری جهاد کشاورزی استان دانست. دستگاهی که متولی یکی از اصلی ترین قطب های توسعه ای مازندران محسوب می شود. هر چند که این روزها اخبار انتشار یافته در حوزه برنج و یا در گذشته موضوع نا بسامان ماندن بازار مرکبات ، سیلی های سختی را به چهره کشاورزان وارد ساخته و گونه های باغداران زیادی هنوز از ضرر های بی مشتری ماندن پرتقال و نارنگی ، سرخ است  و اکنون نیز تقریبا گفته شده که بیش از نیمی از برنج های تولیدی سال گذشته در انبارها خاک می خورند، اما دولت مردان باید بجای پاک کردن صورت مساله ، موضوعات را به صورت دقیق تری مورد موشکافی و بررسی قرار دهند. کشف این حقیقت که چه عواملی باعث بروز مشکلات عدیده برای تولید کنندگان شده و نفس اقتصاد کشاورزی مازندران را به شماره انداخته است، بحثی است که با تغییر مدیر کل و آوردن فرد دیگر رفع نخواهد شد! این نوع نگرش باعث بی ثباتی در میان مدیران شده و دست و دل آنان را برای کار می لرزاند. کاش در چنین وضعیت بغرنجی، مدیریت ارشد استان بجای اینکه  راهکار را در حدف یک مدیر و گزینش فرد دیگری می دید، در زمان انتخاب و معرفی مدیران از مشورت اهل فن بهره می برد و در برابر فشارها و چانه زنی ها عموامل پشت پرده انتصابات مقاومت بیشتری بخرج می داد.حالا شرایط بگونه ای شده که مدیری بعد از کم کاری بی آنکه در این باره پاسخگو باشد ، برکنار می شود. نفر بعدی هم وقتی مدتی روی صندلی ریاست نشست، سرانجام جایش را به فرد دیگری میسپارد ودور باطل ادامه دارد. شاید ضرورت داشته باشد تا توجه جدی ترین به دلایل ناکامی مدیران صورت گیرد! شاید توجه بیشتر به جوانان بتواند این کلاف سردرگم را گشوده و زمینه های تربیت مدیران مورد نیاز آینده استان را فراهم سازد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :