تازه ها

سه شنبه 7 تير 1401-19:56 کد خبر:49458

مردم چالوس از استاندار مازندران چه در خواست‌هایی داشتند؟


 چالوس به عنوان یکی از شهرستان های غربی مازندران است که در مبادی ورودی جاده تهران - شمال قرار دارد و نقطه اتصال استان های گیلان و مازندران نیز محسوب می شود و با وجود برخورداری از جاذبه های گردشگری نظیر مجموعه گردشگری ، رفاهی و اقامتی تله کابین نمک آبرود، دریاچه ولشت مرزن آباد ، همسایگی با دریا و جنگل و دیگر مزیت های طبیعی در تمامی فصول پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است ولی این شهرستان به خاطر برخورداری از بیشترین بافت های فرسوده و نیز عدم وجود زیرساخت های مناسب جزو شهرستان های کم برخوردار می باشد.

فراهم نبودن امکانات و تجهیزات بهداشتی ودرمانی ، محرومیت از یک المان شهری مناسب ، معضل ترافیک بغرنج در تمامی فصول سال بویژه روزهای پایانی هفته همزمان با یکطرفه شدن جاده کندوان ، کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی ، امکانات تفریحات دریایی ، نگرانی از احتمال وقوع حوادث دریایی پس از اجرای کامل طرح ۶۰ متری حریم دریایی ، گسترش اعتیاد ، طلاق ، افزایش مظاهر فساد ، ممنوعیت تردد کامیونت برای جابه جایی مواد اولیه و محصولات تولیدی شهرک های صنعتی ، فراهم نبودن زیرساخت ها برای ایجاد مراکز رشد و شرکت های فناوری دانش بنیان از عمده مشکلاتی است که مردم چالوس در نشست هم اندیشی با نماینده عالی دولت سیزدهم در استان مازندران مطرح کردند و برای حل آن ها خواستار اتخاذ تدابیر ویژه ای شدند.

علی شمس ناتری به عنوان نماینده شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی این شهرستان گفت: بارها در ادوار مختلف در محافل رسمی و غیر رسمی مطرح شده که چالوس  از قابلیت های فراوانی در حوزه گردشگری ، کشاورزی و صنعتی برخوردار است ولی امروز با گسترش صنعت گردشگری متاسفانه کشاورزی دراین منطقه از بین رفته است .

وی که از اهالی چالوس است و در اصفهان با ثبت شرکت فناوری دانش بنیان کشت بافت پایه درختی فعالیت دارد ، افزود : به دلیل در اختیار نداشتن زمین مناسب و عدم حمایت مالی از سوی دولت های گذشته سال ها است که در اصفهان فعالیت دارم در حالی که غرب مازندران از یک مرکز رشد فناوری واحد با امکانات و تجهیزات کامل بی بهره است .

وی اظهار کرد : در این منطقه یک مرکز رشد فناوری آن هم در نوشهر طی ۹ سال گذشته فعال شده و آن نیز در حد نام باقی مانده است در حالی که از کمترین امکانات حتی کارگاه های آزمایشگاهی بی بهره است و نمی توان در آن کشت بافت سلول پایه های درختی آزمایش کرد.

شمس ناتری از استاندار مازندران خواست با توجه به وجود شهرک های صنعتی در نوشهر و بخش مرزن آباد چالوس ، زمینی به گستره حدود هزار متر در اختیار او قرار دهد تا بتواند در این منطقه فعالیت داشته باشد و استاندار مازندران نیز بلافاصله در این نشست مصوب کرد که زمین مورد نیاز را در اختیارش قرار دهند و درصورت نیاز با پرداخت تسهیلات هم مورد حمایت قرار گیرد .

مریم اسدی متولی موزه شهدای شهرستان چالوس هم در این نشست گفت : از سال ۱۳۸۲ تاکنون اقدام به جمع آوری آثار شهدا در شهرستان های کلاردشت و چالوس کردم ولی  ساختمان این موزه با توجه به قدیمی، فضای محدود و همچنان اجاره ای بودن در شان و منزلت شهدا نیست.

وی با اظهار این که چالوس قدمگاه ۲۱ هزار شهید استان های شمالی است ، از استاندار خواست با توجه به وسعت زیاد پادگان شهید رجایی و فضای مناسب آن، رایزنی لازم برای احداث ساختمان موزه شهدای چالوس در آن پادگان انجام شود.

لیلا صفایی عضو هیات علمی دانشگاه چالوس نیز در این نشست گفت : چالوس به خاطر برخورداری از مزیت هایی مانند کوه ، دریا ، جلگه و دشت و روستاهای سرسبز در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است و اغلب مسافران و گردشگران نیز علاقه مند به ساحل و شنا کردن در دریای خزر این منطقه هستند ، ولی اگر برای طرح های دریا در این منطقه پیوست فرهنگی پیش بینی نشود ، بستر برای آسیب های اجتماعی فراهم خواهد شد

وی همچنین با اشاره به حضور بانوان خلاق ، نخبه ، تحصیلکرده ، متخصص و دارای سوابق فعالیت در مناصب مدیریتی در این شهرستان از استاندار خواست تا از این سرمایه های انسانی در عرصه های مدیریتی استانی و حتی شهرستان بهره بگیرد.

حجت الاسلام اصغر دوست نماینده ای از جامعه روحانیت این شهرستان نیز اظهار داشت: با توجه به وجود روحیه همبستگی و تعامل میان مسوولان چالوس ولی از این شهرستان که میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر است پشتیبانی ملی نمی شود .

وی افزود : چالوس هم گردشگر پذیر است و هم به خاطر واقع شدن در مبادی ورودی جاده تهران - شمال گذرگاه مسافران و گردشگران است و مساله مهم تری که سال ها مردم این منطقه را رنج می دهد یکطرفه شدن جاده کندوان بویژه در روزهای پایانی هفته است و  این اتفاق نامبارک باعث شده علاوه بر آن که اغلب ساکنان نقاط روستایی محور کندوان در خانه هایشان حبس شوند بلکه اگر خدای ناکرده تصادفی رخ دهد یا مادری وضع حمل کند جزء با بالگرد راه دیگری برای نجات آن ها وجود ندارد.

دوست گفت : بدپوششی ، بی بندباری ، گسترش مظاهر فساد در شهرک های ساحلی هم زیبنده نظام جمهوری اسلامی و مردم این منطقه نیست و باید در این زمینه کارگروهی شکل بگیرد با پیوست فرهنگی برای این مناطق تعریف کند.

محمد شریفی یکی از فعالان سیاسی شهرستان چالوس نیز گفت : با این که در تمامی دولت ها در دوران انقلاب اسلامی مطرح شده که زیرساخت های چالوس در حد محلی است ولی خدمات در حد ملی ارایه می شود متاسفانه هنوز راهکار اساسی در این زمینه مطرح نشده است .

وی افزود : با حضور میلیون ها مهمان ناخوانده به چالوس تاکنون یک طرح جامع و یکپارچه برای رفع کمبود امکانات و زیرساخت های این شهرستان تدوین نشده است و یکی از مطالبات مردم این شهرستان برطرف شدن این مشکل است .

شریفی با قدردانی از اجرای کامل طرح آزاد سازی حریم ۶۰ متری ، گفت :  کمبود ناجی غریق برای جلوگیری از شنای مسافران در مناطق ممنوعه و غرق شدن آن ها یکی از دغدغه های جدی مسوولان و حتی مردم این منطقه است .

وی با بیان این که برای انجام هر اقدام ملی از ظرفیت بسیج برای پیشبرد کارها استفاده می شود ، از استاندار مازندران خواست تا از ظرفیت این نیروها در زمان فصول شنا برای مراقبت از جان مسافرانی که هیچ آشنایی به فنون شنا ندارند و تن به آب می زنند استفاده شود.

دکتر علیرضا فخاری نماینده جامعه پزشکان چالوس هم در این نشست از بی بهره بودن مردم غرب مازندران از داشتن دانشگاه علوم پزشکی انتقاد کرد و گفت : اگر چه مجوزهای لازم برای احداث دانشکده پزشکی این منطقه گویا برای در رامسر دریافت شده است ولی اگر بعد مسافت هم به عنوان شاخص و معیار ساخت دانشکده در نظر گرفته شود رامسر چنین شرائطی ندارد .

وی از استاندار مازندران خواست تا در این زمینه ورود پیدا کند تا حقوق مردم شهرستان های نوشهر و چالوس ضایع نشود و تاکید کرد : اگر دانشگاه در رامسر ساخته شود سرانه پزشکی مردم مازندران نصیب شهرستان های گیلان می شود که در همسایگی رامسر قرار دارند.

حجت الاسلام علی اسفندیاری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چالوس هم خواستار پی گیری ساخت مجتمع فرهنگی و هنری و کتابخانه نیمه تمام این شهرستان شد و گفت : کلنگ ساخت این مجتمع فرهنگی در دولت نهم زده شد منتهی هر بار اعتباری برای ساخت آن اختصاص داده شد و بنا به دلایلی این اعتبارات برگشت خورد .

وی افزود : زمینی هم ۶ سال پیش بابت ساخت کتابخانه در چالوس از سوی مادر یک شهید اهدا شد ، اما متاسفانه این کتابخانه ساخته نشد و متاسفانه مادر این شهید در بستر بیماری است .

اسفندیاری با بیان این که چالوس قدمگاه ۲۱ هزار شهید استان های شمالی است ، گفت : یادمان شهدا در این شهرستان جزء خواسته های بحق مردم ، خانواده های شهدا و ایثارگران است و امیدوارم این موضوع هم مورد پیگیری استاندار قرار گیرد.

استاندار مازندران هم در این نشست گفت : امروز یکی از دستاوردهای شاخص دولت جهادی سیزدهم ، حل مشکلات کشور است و تمامی دولتمردان سعی دارند تا تمامی مسائل و مشکلات حاشیه ای و حتی بین المللی را حل و فصل کنند. 

سید محمود حسینی پور مردمی سازی را از دیگر شاخصه های این دولت برشمرد و افزود:مهم ترین پیام این نشست در حقیقت همان مردمی سازی است و این اتفاق برای نخستین بار است که در طول تاریخ انقلاب در جای جای کشور رخ می دهد که شاهد یک دورهمی از قشرهای مختلف مردم از اعم نخبگان ، فعالان سیاسی ، خانواده های معزز شهدا  و بقیه اقشار هستیم .

وی ادامه داد :  این نشست ها در قالب کارگروه ها مصوباتی دارد و باید اجرایی شود و هر مسوولی در این زمینه تعلل کند به طور قطع با او برخورد جدی می شود چرا که با هیچکس تعارفی نداریم. 

استاندار مازندران یکی از سیاست های مهم دولت را توجه به کشورهای همسایه اعلام کرد و اظهار داشت: مازندران با توجه به سرسبزی و نیز کریدور شمال به جنوب باید به هاپ اقتصادی تبدیل شود و خوشبخانه قراردادهایی هم با کشورهای همسایه منعقد شده است که مردم بیشترین نفع را خواهند برد.

حسینی پور بر حفظ ترکیب جغرافیایی مازندران به عنوان یک استان واحد ، یکپارچه و قوی تاکید کرد و افزود : آن استان هایی که مجزا و تبدیل به استان های کوچک تر شده اند متاسفانه امروز شرائط خوبی ندارند. 

وی با بیان این که چالوس نقطه اتصال استان های شمالی و نیز مدخل ورودی مسافران و گردشگران از پایتخت کشور محسوب می شود ، گفت : یکی از علت های که چالوس به عنوان چهارمین شهرستان سفر استاندار ، مدیران و معاونان بوده است به خاطر این است که این منطقه به تناسب ظرفیت های آن توسعه نیافته و فقر چالوسی ها در زیربرگ های سبز آن پنهان شده است .

نماینده عالی دولت در مازندران گفت : حدود ۲۱ درصد جمعیت کشور با فاصله حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه به شهرستان چالوس سفر می کنند چرا باید مردم این منطقه در پائین ترین سطح زندگی کنند و امروز در نقطه به نقطه شهرستان چالوس که پا گذاشتم متاسفانه شاهد بودم که تا رسیدن به نقطه مطلوب خیلی فاصله دارد.

استاندار مازندران ، یکطرفه شدن جاده کندوان درشهرستان چالوس را به عنوان یک معضل دیرینه این منطقه برشمرد و گفت : با اعمال این محدودیت ترافیکی در حقیقت حقوق مردم این شهرستان زیر سووال می رود و قول می دهم این مشکل بزودی رفع شود ، کما این که امروز هم با مسئولان کشوری این موضوع را در میان گذاشته ام و حتی در باره رفع ممنوعیت تردد کامیونت برای جابه جایی مواد اولیه و محصولات تولیدی شهرک های صنعتی غرب مازندران هم صحبت شده است .

حسینی پور افزود : امروز در تمامی روستاها شهرستان چالوس ، مسوولانی که حضور داشتند در سطح مدیرکل و حتی معاونان آن ها بوده اند و از نزدیک با ریز مشکلات روستائیان آشنا شده اند و همه اطلاعات جمع آوری شده  مربوط به خواسته ها و مشکلات مردم این منطقه در سامانه ای که برای این منظور تهیه شده ثبت خواهد شد و مورد پی گیری قرار خواهد گرفت .

نماینده عالی دولت شایسته سالاری را در انتصاب مدیران به عنوان یک اصل عدالت محوری در این دولت عنوان کرد و گفت : اگرچه در ادوار گذشته غرب مازندران مغفول واقع شده بود منتهی هم اکنون در این دولت سعی شد تعدادی از مدیران در مناصب استانی غرب مازندرانی باشند    

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار مازندران روز یکشنبه در قالب سفر شهرستانی با حضور حدود ۵۰ مدیرکل دستگاه اجرایی به چالوس سفر کرده است.بازدید از چند طرح نیمه‌تمام عمرانی، اعزام نماینده به تمامی روستاها به منظور گفت و گو با روستاییان و احصای مسایل و مشکلات آنها از اهداف سفر یک روزه استاندار مازندران به چالوس بود.
حسینی‌پور در این سفر همچنین با اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و ایثارگران و فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شهرستان چالوس دیدار و گفت و گو  کرد. برگزاری نشست شورای اداری شهرستان هم برنامه پایانی سفر استاندار مازندران به چالوس بود.
پیشتر استاندار مازندران طی روزهای ششم و نوزدهم خرداد ماه به ترتیب در اولین و دومین سفر شهرستانی به گلوگاه و فریدونکنار سفر کرده بود.
چالوس یکی از شهرستان‌های ساحلی استان مازندران است که براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۱۱۶ هزار و ۵۴۲  نفر جمعیت دارد./ایرنا

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :