تازه ها

سه شنبه 7 تير 1401-18:48 کد خبر:49456

هیچ مجوزی برای احداث پتروشیمی میانکاله صادر نخواهد شد؛

مردودی در آزمون اعتماد!

انعکاس شمال - سریال احداث پتروشیمی در منطقه شرق مازندران به قسمت پایانی خود رسید. به گفته مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی هیچ مجوزی برای احداث این پتروشیمی صادر نخواهد شد. این نقل قول آب سردی بر تلاش های...


سریال احداث پتروشیمی در منطقه شرق مازندران به قسمت پایانی خود رسید. به گفته مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی هیچ مجوزی برای احداث این پتروشیمی صادر نخواهد شد. این نقل قول آب سردی بر تلاش های شریعتی نماینده شرق مازندران در خانه ملت برای متقاعد کردن دولت مردان بود. به این ترتیب باید کلمه شکست را در مقابل نام این نماینده مجلس برای جلب اعتماد مردم تا شروع ماراتن انتخابات آتی مجلس نوشت. هر چند که طرح راه اندازی این پروژه با سروصدای زیاد در فضای رسانه ای استان مطرح شده بود و قرار بود مقدمات نواخته شدن شیپور پیروزی برای این نماینده باشد اما روند اتفاقات به گونه ای پیش رفت که انگار تمام تیرهای وی برای رسیدن به مقصود در این راستا به سنگ خورده است. شاید در دوره آینده انتخابات مجلس مردم شرق استان باید به دنبال مدعی تازه ای باشند. فردی که بتواند رفاه و آسایش و توسعه بیشتری را برای مردم حوزه انتخابیه اش به ارمغان بیاورد. تمامی این رخداد ها حکایت از آن دارد که نماینده مردم شرق استان در مجلس در محاسبات خود دچار اشتباهاتی شده است. اشتباهاتی که احتمالاً به قیمت خروج نام او از لیست اعتماد ساکنان شهرستان های نکا و بهشهر و گلوگاه خواهد انجامید.

اما با توجه به موقعیت این تالاب در  روز‌های پایانی سال گذشته کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی مازندران در روستای حسین آباد شهرستان بهشهر و در حریم تالاب بین المللی میانکاله توسط وزیر کشور بر زمین زده شد؛  مجتمعی که قرار است تا با سرمایه گذاری ۸۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی مشغول به کار شود.

از همان ابتدای انتشار اخبار و تصاویر کلنگ زنی پروژه مذکور، صدای مخالفت و اعتراض اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف نسبت به این اقدام بلند شد و شاخص‌ترین این اعتراضات را علی سلاجقه، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان داشتن این نکته که طرح احداث مجتمع پتروشیمی مازندران فاقد مجوز از سازمان است، مطرح کرد.

در این راستا، فروردین امسال رئیس‌جمهوری به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دستور داد که از احداث پتروشیمی میانکاله به دلیل بروز مشکلات زیست محیطی جلوگیری شود. دادستانی کل کشور هم دستور داد تا زمان مشخص‌شدن نتایج بررسی‌ها از ادامه فعالیت این پروژه جلوگیری شود، اما در روز‌های اخیر مجدداً در فضای مجازی اخباری درباره ازسرگیری فعالیت‌ها در این پروژه مطرح شده است.

پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از بهترین اندوخته‌گاه‌های پرندگان آبزی است که درسال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمد. این منطقه حفاظت شده درسال ۱۳۵۴ به دلیل جذب گونه‌های نادر و رو به انقراض و پرندگان آبزی مهاجر و همچنین محل تخم ریزی آبزیان دریای خزر و نیز جاذبه‌های طبیعی خاص، به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت. در ادامه حیات این شبه جزیره، در سال ۱۳۵۵ توسط برنامه MAB سازمان یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره شناخته شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :