تازه ها

دوشنبه 9 خرداد 1401-13:13 کد خبر:48437

استقبال شالیکاران مازندران به کشت ارقام پر محصول برنج

انعکاس شمال - طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران استقبال شالیکاران سبب شده است تا سطح زیر کشت برنج ارقام پرمحصول در استان به حدود ۶۰ هزار هکتار معادل بیش از ۳۲ درصد از شالیزارهایی برسد که تاکنون نشاکاری در آنها انجام شده است.


کشت برنج پرمحصول یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی طی چند دهه گذشته برای خودکفایی تولید این محصول راهبردی در کشور بوده است ، ولی تنها طی سه سال اخیر بوده که روند کشت ارقام پرمحصول صعودی شد. طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی پارسال از ۲۱۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری مازندران ۶۴ هزار هکتار معادل زیر کشت ارقام پرمحصول رفت که این رقم حدود ۱۸ هزار هکتار از سال ۱۳۹۹ بیشتر بود.

با توجه به این که همواره کشاورزان شرق مازندران بیشترین سطح کشت ارقام پرمحصول را انجام می دهند و هنوز ۳۵ هزار هکتار از حدود ۵۰ هزار هکتار زمین های استان در این منطقه یعنی شهرستان های ساری ، نکا، بهشهر و گلوگاه نشاکاری نشده است، به طور یقین سطح زیر کشت ازقام پرمحصول امسال به مراتب بیشتر از سال گذشته خواهد شد.

کارشناسان کشاورزی علت توجه دوباره کشاورزان مازندران به کشت ارقام پرمحصول برنج را افزایش قیمت و بیشتر شدن میزان تقاضا برای این ارقام می دانند و معتقدند با آزاد شدن ارز برنج وارداتی و رقابتی شدن برنج های خارجی با برنج های ارقام پرمحصول که به مراتب کیفی تر است ،میزان استقبال برنج کاران مازندران به ارقام پرمحصول هر ساله بیشتر می شود.

بررسی ها از قیمت های برنج ارقام پرمحصول نشان می دهد که « شیرودی « ، « فجر » ، « روشن » و « تیسا »  امسال با رشد قیمتی قابل توجهی مواجه شدند یعنی  قیمت پرمحصول کیفی شیرودی ۳۹ هزار و ۴۴۴ تومان، ندا ۳۶ هزار و ۶۶۷ تومان، فجر ۴۵ هزار تومان و کشت دوم بینام ۶۳ هزار و ۴۴۴ تومان رسید.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که تا کنون  از ۲۱۵هزار هکتار زمین شالیزاری استان که خزانه گیری آن انجام شده است، حدود ۱۸۵ هزار هکتار شالیزار استان نشاکاری شد، گفت: از این مقدار ۱۲۵ هزار هکتار ارقام محلی و در ۶۰ هزار هکتار ارقام پرمحصول کشت شده است.

خلیل حقیقی در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود:  تا کنون ۱۱۷ هزار هکتار شامل حدود ۶۵ درصد به صورت مکانیزه و حدود ۷۰  هزار هکتار به صورت سنتی نشا شد.

وی گفت : با توجه به این که حدود ۳۵ هزار هکتار از زمین های شالیزاری در شرق استان همچنان در مرحله آماده سازی و نشا کاری است و تجربه نشان داده است که ۷۰ درصد کشت ارقام پرمحصول در منطقه شرق استان انجام می شود ،  اگر حدود ۲۰ هزار هکتار از این زمین ها به کشت ارقام پرمحصول برود سطح زیر کشت راقام پرمحصول امسال از ۲۱۵هزار هکتاز به حدود ۷۸هزار هکتار افزایش خواهد یافت که ۱۴هزار هکتار بیشتر از سال قبل خواهد بود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران یکی از دلایل افزایش توجه کشاورزان به ارقام پرمحصول را کشت قردادی برنج و توزیع ۱۹۱ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم ارقام بذر شلتوک این نوع برنج دانست و افزود : علاوه بر این بیشتر کشاورزان به دلیل قیمت مناسب برنج های ارقام پرمحصول به سمت این نوع ارقام کشیده شدند.

وزارت جهاد کشاورزی سهمیه مازندران را در نخستین سال اجرای طرح کشت قراردادی این محصول ۲۵ هزار هکتار تعیین کرده بود ، ولی طبق جدولی که جهاد کشاورزی مازندران منتشر کرد سطح زیر کشت قراردادی به حدود ۳۵ هزار ور رسیده است.

حقیقی بیان داشت: همواره شالیکاران  به این نکته توجه می کنند که محصول تولیدی با توجه به هزینه تولید وقتی وارد بازار می شود هم باید مشتری داشته باشد و هم قیمت مناسب بخورد که این موضوع در ۲ سال اخیر با ممنوعیت واردات برنج با ارز دولتی به نفع شالیکاران رقم خورد و شاهد استقبال آنان به کشت ارقام پرمحصول هستیم.

این مسوول کشاورزی مازندران ر عین حال توضیح داد : کشاورز با کشت ارقام پر محصول شیرودی و یا فجر فرصت کشت دوم را از دست می دهد ولی از آن جایی که ارقم پرمحصول حدود ۴۰ درصد نسبت به کشت ارقام محلی افزایش محصول دارد و قیمت هم به صرفه باشد ، عمده کشاورزان به خصوص شایلکاران شرق استان  تمایلی بیشتری برای کشت ارقام پرمحصول پیدا می کنند.

حقیقی همچنین به اهمیت وجود منابع آبی بریا کشت ارقام پر محصول اشاره کرد و گفت: کشت ارقام پرمحصول برنج با هدف دستیابی به خودکفایی در تولید این محصول راهبردی از دهه ۶۰ در دستور کار قرار گرفت ولی به علت آماده نبودن زیرساخت ها از جمله عدم ساخت سدها و از طرفی تغییرات اقلیمی بویژه خشکسالی طی سال های ۹۳ تا ۹۷  سبب شد تا کشت ارقام پر محصول مورد توجه قرار نگیرد.

طبق آمار جهاد کشاورزی هر ساله ۲۱۰ تا ۲۳۰ هزار هکتار شالیزارهای مازندران بسته به شرایط سال آبی زیر کشت قرار می گیرد و از این سطح بیشتر از یک میلیون تن برنج سفید برداشت می شود که نیاز بیش از ۴۰ درصدی کشور را پوشش می دهد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :