تازه ها

يکشنبه 18 مهر 1400-10:18 کد خبر:48382

جنگ طلبی های جدید ترکیه


در بحبوحه تنش بین ترکیه و یونان، وزیر خارجه ترکیه روز شنبه در نشست خبری از آمادگی نبرد محتمل با یونان خبر داد.

به گزارش انعکاس شمال به نقل از روزنامه یونانی «توویما» «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت: «ما اقدامات خود را در برابر نقض فلات قاره خود انجام می‌دهیم. آخرین باری که یونان یک مایل دریایی به فلات قاره ما (شرق کرت) نزدیک شد، یک ناوتکس صادر و هشدارهای لازم را دادیم. آنها دائماً از ترکیه در مجامع بین المللی شکایت می‌کنند. من نمی‌دانم چه فایده ای دارد. شاید سیاست داخلی باشد.»

چاووش اغلو در ادامه گفت که ترکیه آماده نبرد با یونان است. این هشدار کمتر از دو هفته پس از امضای پیمان دفاعی متقابل بین یونان و فرانسه و در شرایطی که آنکارا تصمیم گرفته کشتی تحقیقاتی خود را به  شرق مدیترانه شرقی بفرستد، صادر شده است.

ترکیه که سابقه و روابط ناخوشایندی با یونان همسایه خود در ناتو دارد، از  توافق  یونان با فرانسه به عنوان تهدید کننده صلح و ثبات منطقه‌ای انتقاد کرده است. همکاری نزدیک دفاعی بین یونان و ایالات متحده بر نگرانی‌های آنکارا می‌افزاید.

یک نشریه یونانی اخیرا در مطلبی به مسابقه تسلیحاتی بین یونان و ترکیه پرداخت و نوشت، حوادث روزهای گذشته نزدیک یونان نشان داد که هر لحظه ممکن است یک حادثه در دریای اژه رخ دهد. روزنامه یونانی «ریپورتر» نوشت، یک سناریوی جنگی شدید وجود دارد که در آن مسابقه تسلیحاتی ارتش یونان مجهز به ناوهای فرانسوی را به جنگ با ترکیه مجهز به زیردریایی‌های آلمانی سوق می‌دهد.

همزمان با تحرکات نظامی در منطقه، جنگنده‌های «اف-15» نیروی هوایی آمریکا نیز روز پنجشنبه وارد پایگاه هوایی یونان در شهر «لاریسا» شدند تا رزمایشی را با هدف کمک به امنیت و ثبات منطقه مدیترانه و بالکان برگزار کنند. این رزمایش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه پس از تصویب پیمان همکاری دفاعی پارلمان یونان با فرانسه، ابراز نگرانی کرده است. 

ارتش یونان در بیانیه‌ای اعلام کرده که این رزمایش شامل ماموریت‌های دفاع پیشرفته و تاکتیک‌های هوانوردی تهاجمی، پشتیبانی هوایی، حمله به اهداف در زمین و دریا و پشتیبانی از نیروی دریایی خواهد بود. اینک منطقه مدیترانه شرقی به مرکز تنش یونان با ترکیه بر سر کنترل حریم دریایی مبدل شده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :