تازه ها

پنجشنبه 13 خرداد 1400-10:51 کد خبر:48360

پازل‌های گمشده توسعه اقتصادی در مازندران

 شاید در مازندران مهم‌ترین بحث رشد و شکوفایی اقتصادی مسائل مربوط به تولید و رفع موانع آن در مباحث کشاورزی و گردشگری باشد، موضوعی که علی احسانی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این باره به ایسنا می‌گوید: تولید یک مسئله بلند مدت و موانع تولید هم عموما ساختاری هستند یعنی در کوتاه مدت نمی‌شود آنها را رفع کرد یا بطور کامل از بین برد.


به گزارش انعکاس شمال، یکی از مسائلی که این روزها، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به آن می‌پردازند توجه به مسائل اقتصادی است، موضوعی که به نظر می‌رسد در کنار توجه به اقتصاد کلان، باید برای هر استان نسخه جداگانه‌ای پیچید، نسخه‌ای که با ظرفیت‌ها و مزیت‌های آن استان همخوانی داشته باشد و در نهایت به توسعه پایدار آن استان منجر شود.

مازندران یکی از آن استان‌هایی است که توجه به ظرفیت و مزیت‌های بسیار بالای سخت افزاری و نرم‌افزاری آن، می‌تواند زمینه رونق اقتصادی و شکوفایی جامعه در راه رسیدن به توسعه پایدارراه فراهم کند، شاید در مازندران مهم‌ترین بحث رشد و شکوفایی اقتصادی مسائل مربوط به تولید و رفع موانع آن در مباحث کشاورزی و گردشگری باشد، موضوعی که علی احسانی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این باره به ایسنا می‌گوید: تولید یک مسئله بلند مدت و موانع تولید هم عموما ساختاری هستند یعنی در کوتاه مدت نمی‌شود آنها را رفع کرد یا بطور کامل از بین برد.

وی تصریح کرد: باید ‌اقداماتی را برای تشویق تولید و رفع موانع آغاز کرد بنابراین بعضی از اقدامات به صورتی است که باید بحث بازار محصولات کشاورزی مورد توصیه و توجه قرار گیرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه  معاهدات تجاری با کشورهای همسایه بویژه کشور های آسیای میانه برای تسهیل و توسعه صادرات محصولات کشاورزی مازندران باید انجام شود، البته بازارهای عراق، افغانستان و جنوب خلیج فارس هم برای محصولات این استان بازارهای مناسبی هستند.

احسانی اظهار کرد: در صدور مجوزها نیز، برای فعالیت های کشاورزی و صنعتی محدودیت هایی وجود داره که بسیاری از این محدودیت ها با عقلانیت اقتصادی سازگار نیست، یعنی دلیل اقتصادی ندارد؛ به طوری که از ویژگی‌های بومی اراضی در مازندران کوچیک بودن قطعات و همین‌طور تراکم جمعیت است.

وی همچنین به این موضوع اعتقاد دارد که، فواصلی که برای فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شده معقول نیست، به عنوان نمونه دو واحد مجاور بر اساس مجوزها، باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر با هم فاصله داشته باشند و این موضوع در اقتصاد، اثرات برون‌زایی منفی برای همسایگان دارد و فعالیت های اقتصادی را محدود می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با طرح پرسشی مبنی بر اینکه شما در کدام نقطه از مازندران می‌توانید زمین فراوانی داشته باشید که فاصله بین دو واحد اقتصادی ۲۵۰ و ۳۰۰ متر در نظر گرفته شود، ادامه می‌دهد: همچین موضوعی شاید برای استان های بیابانی مناسب باشد اما برای مازندران مناسب نیست، ضمن اینکه تولیدات کشاورزی در مازندران عموماً به برنج و مرکبات اختصاص داده شده است که با توجه به ارزش زمین در مازندران تولیدات کشاورزی به سبک اقتصادی به صرفه نیست و در نهایت مشکل بعدی که همان تغییر کاربری اراضی است، به وجود می‌آید.

این استاد دانشگاه گفت: سازمان جهاد کشاورزی می بایست محصولاتی سازگار با منطقه و  اقتصاد استان را به مردم معرفی کند در حالی که متاسفانه محصولات مناسب معرفی نمی‌شود و مسئله مهم دیگر گردشگری در مازندران است که نخستین مانع مسئله اسکان مسافر به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: مسئولان باید ساز و کارهای مناسبی بیاندیشند که از فضاهای موجود به نحو مناسب و به صرفه اقتصادی برای مسافران و گررشگران  استفاده شود بنابراین تاسیس هتل های ارزان اعم از یک تا هفت ستاره می‌تواند تقاضاهای مختلف مسافران را در شهر بویژه شهرهای مسافرپذیر و گردشگرپذیر پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، برخی محققان نیز معتقد هستند برخورداری از پتانسیل مناسب و مزیت های تولیدی متفاوت از نکات مثبت تولید استان است اما چون هزینه تولید در مازندران بالا است، مانع صادرات می شود در واقع محصولات استان به لحاظ کیفی خوب بوده اما بدلیل بالا بودن هزینه تمام شده توان رقابت با کشورهای رقیب برای صادرات را ندارند.

از سویی دیگر، مراحل بسته بندی، درجه بندی، حمل و انبارداری محصولات کشاورزی در ایران بسیار نامطلوب بوده و اکثر تولیدات ایران در حوزه کشاورزی به صورت فله صادر می‌شود که این مشکل در مورد محصولات مازندران نیز مصداق دارد.

این کارشناسان معتقدند وجود مرکز لجستیک محصولات کشاورزی در استان یک نیاز اصلی است چراکه محصولات کشاورزی باید به دنیا صادر شود و برای رسیدن به این هدف مهم ارزآوری، باید پراکندگی‌ها را از بین برد، بنابراین از آنجایی که مهم‌ترین مشکل در حوزه کشاورزی به پس از تولید، عرضه در بازارهای داخلی و خارجی و بسته بندی با توجه به نیاز و سلیقه مصرف کننده مربوط است، ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی در مازندران می تواند به عنوان یک موضوع مهم و اجرایی برای رفع بخشی از مشکلات این حوزه قلمداد شود.

گزارش از: نیایش عرب، خبرنگار ایسنا، منطقه مازندران

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :