تازه ها

سه شنبه 28 بهمن 1399-8:32 کد خبر:48348

دستگیری کلاهبردار هزار چهره مازندران

انعکاس شمال - روایتی از قلع و قمع طبری های دیگر در دوران آیت الله رئیسی را در این گزارش بخوانید.


با گذشت نزدیک به 2 سال از انتصاب آیت الله رئیسی ، روند برخورد با تخلفاتی که موجب خدشه دار شدن امنیت اقتصادی و اجتماعی گردیده و بیت المال را به تاراج برده است، شتاب بیشتری گرفته است. ولی هنوز هم پرونده های مشابه طبری وجود دارند که بنظر می رسد از دید قانون پنهان نمانده اند.
به گزارش رکنا، یکی از متهمان شناخته شده در تضیع حقوق بیت المال در مازندران برای چندمین بار در چنگال قانون گرفتار آمده است اما اینکه او چند روز در زندان خواهد ماند و آیا اراده ای برای تسریع در محاکمه وی توسط دادگاه رسیدگی به جرائم اقتصادی وجود دارد یا خیر ، در هاله ای از ابهام است.
کسی که رکنا از وی به عنوان طبری 2 در مازندران نام برده است، این بار با دادنامه شعبه 56 دادگاه تجدیدنظراستان تهران به جرم صدور چک بلامحل در زندان است ولی از یک سو وجود قرارهای متعدد در پرونده وی دال بر بدهی کلان به اشخاص حقیقی و حقوقی و از سوی دیگر صدور کیفرخواست توسط دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی استان تهران در عناوین اتهامی چون تحصیل مال نامشروع، معامله به قصد فرار از دین ، خیانت در امانت، فرار ازپرداخت دین، ثبت گزارش خلاف واقع و کلاهبرداری در بازپرداخت بدهی کلان بانکی، خود گویای اقدامات مجرمانه و بدون واهمه متهم هزار چهره در سالهای اخیر است.
بر اساس اطلاعات و مستندات موجود، این کلاهبردار حرفه ای که از سال 81 تاکنون سوابق کیفری متعددی با طرفیت وزارت اطلاعات و وزارت دارایی و اشخاص حقیقی و حقوقی داشته است، در حال حاضر در سامانه پرونده های قضائی بیش از 280 پرونده فعال دارد که اغلب با بهره گیری از ارتباطاتی که با برخی از افراد با نفوذ در مراجع قضائی و اجرائی استان مازندران داشته، به شیوه های مختلف دست به تخلف زده است و ارتکاب این جرائم عمدتاً موجب تخریب منابع ملی و طبیعی استان مازندران و تضییع حقوق بیت المال گردیده است.
انتشار خبری که هرگز واکاوی نشد!
در سال 94 به محض اینکه شورای حفظ حقوق بیت المال استان مازندران ، متهم را فاقد اهلیت قانونی تشخیص داد شکایت هایی از سوی برخی افراد مالباخته و بعضی از دستگاههای نظارتی علیه وی مطرح و الف - ر تحت تعقیب قرار گرفت پس از 8 ماه تعقیب و گریز، خبر بازداشت الف-ر به عنوان "دستگیری کلاهبردار 130 میلیارد تومانی مازندران" سرتیتر اخبار خبرگزاری های معتبر ازجمله سایت اینترنتی ناجا قرار گرفت و حتی بخش خبری ساعت 20 شبکه بین المللی خبر نیز اقدام به انتشار آن کرد. ولی آنچه موجب تعجب همگان بود اینکه عدد 130 میلیارد تومان از کجا نشات گرفت و چرا هیچ مقام قضائی موضوع و شرح خبر را واکاوی نکرد!
در سال 95 با  ابلاغ دادنامه شعبه دوم دیوان عالی کشور و نامه شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 3 تهران - ونک  الف-ر به جرم خیانت در امانت به 2 سال حبس تعزیزی و رد مال محکوم کرده بود و در پی این محکومیت ، متهم برای کیفر مجازات خود به زندان اوین انتقال یافت.
پشت پرده عفو متهم و آزادی از زندان 
الف-ر پس از مدتی حبس در زندان اوین - به رغم سوابق کیفری متعدد و متنوع و صدور 77 فقره چک برگشتی به ارزش ریالی بیش از 140 میلیارد ریال و همچنین داشتن شاکی خصوصی- پس از مدت کوتاهی اواسط مردادماه 95 از زندان آزاد گردید!
در پیگیری موضوع آزادی متهم از زندان ، شاکیان وی به نقل از قاضی وقت زندان اوین ، اینگونه دریافتند که ایادی کلاهبردار با همکاری یکی از کارمندان زندان اوین با دست بردن در سیستم کامپیوتری اداره کل امور زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان تهران و حذف قرارها و سوابق کیفری موجود در سامانه، شرایط برخورداری وی را از عفو مقام معظم رهبری فراهم کرده و اواسط مردادماه 95 این کلاهبردار حرفه ای از زندان آزاد گردید.
رد پای طبری 2 در پرونده تخلفات مدیران متهم به فساد استان مازندران
به گزارش  هارش به نقل ازرکنا، رد پای کلاهبردار 45 ساله  تقریباً در دستگیری اغلب مدیران متخلف ادارات استان مازندران و شهرستان های نوشهر و چالوس به چشم می خورد ، ولی او همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهد تا حدی که در سال 1396 متواری شدن مدیرکل حقوقی وقت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و قرابت الف - ر با این مقام دولتی و برکناری و محاکمه مدیرکل وقت منابع طبیعی مازندران – نوشهر هم نتوانست مانع از صدور موافقت اصولی و پروانه بهره برداری در تاسیس شرکت جدید وی در موضوع معدنی گردد.  شراکتی که رابطه اقتصادی متهم با برادر آقای مدیرکل کاملاً در آن هویدا بوده و همکاری مدیرکل وقت اداره کل صمت استان در صدور پروانه بهره برداری و احداث فاز دوم معدن شن و ماسه 50 هکتاری در منطقه مرزن آباد چالوس، همچنان در هاله ای از ابهام است!
طبری 2 که در دادگاه بدوی به 17 سال حبس محکوم شده بود، تبرئه شد!
در حالی که پرونده بزرگ اقدامات مجرمانه متهم در یکی از پروژه های دریائی غرب مازندران از روزهای آغازین سال 94 آغاز شده بود، تمام تلاش حامیان متهم بر اطاله دادرسی استوار بود تا بدانجا که سرانجام پس از 5 سال، صدور کیفرخواست و برگزاری جلسات متعدد که تماماً در غیاب متهم اصلی برگزار گردید، دادگاه بدوی مجتمع شهید قدوسی تهران متهم را به تحمل 17 سال حبس و بیش از 200 میلیارد ریال رد مال و پرداخت در حق دولت محکوم نمود که این پایان کار نبود و در جریان رسیدگی در مرحله تجدیدنظرخواهی، در نهایت شعبه 72 دادگاه تجدیدنظر استان تهران در تمامی عناوین اتهامی آقای الف – ر را تبرئه نمود !!!
شکایت های مستند اما بی اثر!
موضوع زمین خواری و تعرض متهم به اراضی ملی و حقوق بیت المال از سال 83 آغاز گردیده و همواره مورد اعتراض مردم و برخی مسئولان قرار گرفته ولی هرگز اثری نداشته است. یکی از شکایت ها که ردپای متهم مذکور در آن دیده می شود شکایتی است که از سوی اداره منابع طبیعی چالوس (بخش مرزن آباد) به ثبت رسیده و واکاوی آن پرده از راز کوه خواری توسط متهم و شرکای وی در منطقه پل ذغال مرزن آباد چالوس و حصول میلیاردها تومان مال نامشروع برخواهد داشت.
حفر استخر مصنوعی، احداث 500 متر کانال مصنوعی و تغییر مسیر رودحانه طبیعی و احداث بنای غیرمجاز و برداشت های غیراصولی از منابع ملی در پائین دست دریاچه زیبای ولشت تنها بخشی از تخلفات مورد اشاره از سوی سازمانهای نظارتی است که متاسفانه بی نتیجه مانده است!
همچنین استخراج خارج از حدود قانونی و برداشت مواد و مصالح معدنی غیرمجاز از جمله اعمال مجرمانه ای بود که در شکایت اداره منابع طبیعی چالوس محرز گردید. 
کشف سابقه جعل دهها سند دولتی ، همت دوایر نظارتی را می طلبد
به گزارش رکنا، صرف نظر از سوابق کیفری موثر از سال 1381 تاکنون ، متهم با تصرف اراضی ملی، تخریب و قطع هزاران درخت مثمر و غیرمثمر در اراضی جنگلی و جلگه ای کرده و به گفته شاهدان عینی، وی اغلب با جعل استعلامات دولتی، تتمیع کارشناسان و احداث شهرکهای مسکونی ، انواع جرائم مرتبط با تخریب منابع طبیعی را مرتکب گردیده و از این محل میلیاردها تومان مال نامشروع کسب نموده است که کشف این جرائم ورود دستگاه های نظارتی استان مازندران به پرونده ثبتی شهرک های ویلائی در منطقه چلندر، چلک ، رویان، جاده نخ شمال و ...واقع درشهرستان نوشهر را می طلبد و بس ...
و اما بار کج به منزل نمیرسد
سرانجام الف-ر به طرفیت اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی محاکم مختلف قضائی تحت تعقیب قرار گرفت و پس از 3 سال تعقیب و گریز دستگیر شد تا شاید درس عبرتی باشد برای آنانی که به هر بهانه و با هر روشی به دنبال تحقق آمال و آرزوهای خود هستند.
اگر چه باید اذعان کرد آنچه شرایط را برای سودجویان وفرصت طلبان مساعد و مهیا می نماید، سهل انگاری ها وگزینش های غلط وعدم نظارت قاطع دستگاه های نظارتی بر عملکرد برخی ازمسئولان اجرائی و قضائی است و تنها در شرایط سالم است که هیچ انسان زیاده خواهی اجازه نخواهد یافت تا با تخریب منابع ملی و تضییع حقوق بیت المال، امنیت اقتصادی را به خطر انداخته و فقر و محرومیت را برای مردم به ارمغان آورد.
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :