تازه ها

يکشنبه 27 مهر 1399-13:53 کد خبر:46310

آشتی مازندرانی‌ها با ماسک

انعکاس شمال - استفاده از ماسک در معابر عمومی و در میان اصناف به خصوص نانوایی ها که کمترین سطح استفاده از ماسک را طبق بررسی دانشگاه علوم پزشکی مازندران داشتند افزایش یافته است و به نظر می رسد با اجرای طرح تشدید نظارت بر واحدهای صنفی برای رعایت پروتکل های بهداشتی باز هم بیشتر خواهد شد...


به گزارش انعکاس شمال به نقل از ایرنا، اگر چه طرح الزام استفاده از ماسک و جریمه برای افراد فاقد ماسک طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به طور آزمایشی برای استان تهران که بیشترین آمار کرونایی سطح کشور را به خود اختصاص داده است، به تصویب رسید ، ولی احتمال اجرای این مصوبه برای سایر استان ها به خصوص استان های با وضعیت قرمز کرونایی که مازندران نیز در زمره آنها قرار دارد، تاثیر اولیه خود را بر جای گذاشته است.
بررسی از سطح چند شهر استان از جمله ساری مرکز این خطه شمال کشور نشان می دهد که استفاده از ماسک در معابر عمومی و در میان اصناف به خصوص نانوایی ها که کمترین سطح استفاده از ماسک را طبق بررسی دانشگاه علوم پزشکی مازندران داشتند افزایش یافته است و به نظر می رسد با اجرای طرح تشدید نظارت بر واحدهای صنفی برای رعایت پروتکل های بهداشتی باز هم بیشتر خواهد شد.

طبق آمار دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی با محوریت استفاده از ماسک در سطح استان از ۸۰ درصد در اواسط تابستان به حدود ۶۲ درصد در اوایل مهر ماه رسید. بر اساس این آمار میانگین استفاده از ماسک در میان واحدهای صنفی و بازاریان نیز حدود ۵۶ درصد و در نانوایی ها به عنوان پرتردد ترین واحد صنفی حدود ۵۰ درصد بود.

ماسک بهتر از واکسن 
متخصص بیماری های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) ساری در باره تاثیر ماسک بر جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ گفت : در شرایط فعلی که هنوز واکسن کرونا به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسید و در اختیار کشورها قرار نگرفت ، بهترین راهکار برای حفاظت و مقابله با ویروس خطرناک کرونا استفاده از ماسک و رعایت سایر پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری فیزیکی است.
دکتر لطف الله داوودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هر گونه رفتاری عادی انگاری نسبت به ویروس کرونا به خصوص دوری از ماسک تهدیدی برای سلامت تمام افراد جامعه است و توان درمانگران را که حدود هفت ماه در مراکز درمانی درگیری این بیماری هستند تضعیف خواهد کرد.
وی ادامه داد : متاسفانه رفتار مردم نسبت به ویروس کرونا رفتاری متناسب نبوده و هر بار با کاهش آمار بیماران ، رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک روند کاهشی به خود می گیرد و با افزایش آمار بیماران و هشدارهای درمانگران دوباره رعایت پروتکل ها بر می گردد. این نوع رفتار متناقض ، ضریب تهدید ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش می دهد و حداقل تا زمانی که واکسن کرونا به تولید انبوه نرسید، باید همه ما خود را موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک زدن کنیم و تنها با این رفتار می توانیم آمار ابتلا به کووید- ۱۹ را کاهش دهیم.
دکتر داوودی اظهار داشت : در تمام کشورهای دنیا که درگیر ویروس کرونا هستند، کشورهایی موفق به کاهش آمار ابتلا به این بیماری و تلفات انسانی شدند که پروتکل های بهداشتی را به درستی رعایت می کنند و استفاده از ماسک را به عنوان یک رفتار عادی در مقابله با کرونا به طور همگانی در پیش گرفته اند.

وی افزود : البته در این دسته از کشورها برای برخورد با متخلفان سلامت و کسانی که در محیط خارج از خانه از ماسک استفاده نمی کنند ، جریمه هایی مصوب و اجرایی شد و با این کار تمام افراد را مجاب کردند که باید ماسک را به عنوان یکی از مهم ترین اقلام محافظتی بپوشند.

این متخصص بیماری های عفونی گفت : ابتکار ستاد ملی مقابله با کرونا برای جریمه متخلفان سلامت در تهران که به صورت آزمایشی در حال اجراست ، بسیار مفید و اثرگذار است و این مصوبه باید در تمامی استان ها عملیاتی شود.

وی افزود : پیش بینی می شود که این مصوبه در صورتی که به درستی و بدون اغماض در مورد متخلفان سلامت در تهران اجرایی شود ، تاثیر خود را در سایر استان ها نیز خواهد گذاشت و اهرم فشاری خواهد شد تا همگان خود را موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک کنند و با این کار تا حدود ۹۰ درصد از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می شود.
دکتر داوویی گفت : اگر ما بتوانیم سطح استفاده از ماسک را در جامعه و بیرون از خانه به حدود ۹۰ درصد برسانیم، قطعا در کنترل ویروس کرونا موفقیت خوبی به دست می آوریم که می توانیم هزینه های ناشی از مقابله با این ویروس را کاهش دهیم و علاوه بر آن بیماری فصلی آنفلوانزا را نیز کنترل کنیم و در غیر این صورت با همنوایی کرونا و آنفلوانزا و کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک زدن شاید روزهای سخت تری نیز در انتظار جامعه به خصوص درمانگران ما باشد.

تنگ شدن حلقه کرونایی 
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : اگر چه میانگین استفاده از ماسک در استان در مقایسه با ماه های گذشته همانند اکثر نقاط کشور روند کاهشی به خود گرفت، ولی همچنان به نظر می رسد که استفاده از ماسک در استان بالای ۵۰ درصد است.

حسین حسن نژاد افزود : البته در برخی مراکز به خصوص اصناف و بازاریان سطح رعایت پروتکل بویژه ماسک زدن روند نزولی زیادی داشته است که باید در این حوزه ها نیز ضمن افزایش نظارت و برخورد با متخلفان، سطح محدودیت ها را تا حدودی افزایش داد.
جانشین استاندار در ستاد مقابله با کرونای مازندران در مورد مصوبه الزام استفاده از ماسک از درب منزل و جریمه متخلفان  ستاد ملی مقابله با کرونا هم گفت : این مصوبه به طور آزمایشی در سطح تهران اجرایی می شود و احتمال می رود که در آینده در صورت عدم تغییر رفتاری مردم و افزایش عادی انگاری های رفتاری نسبت به ویروس کرونا در سایر استان ها این مصوبه عملیاتی شود، ولی در شرایط فعلی این مصوبه صرفا در استان تهران اجرا خواهد شد.
وی اضافه کرد : پیش بینی می شود که اجرای درست این مصوبه در سطح پایتخت ، تاثیر رفتاری در مردم سایر استان ها به خصوص کسانی که تا حدودی ماسک زدن را به نوعی فراموش کرده از جمله جوانان داشته باشد و روند استفاده از ماسک افزایش یابد و نتیجه مثبت آن کاهش آمار ابتلا به ویروس کروناست.
حسن نژاد در مورد بررسی محدودیت های کرونایی در این استان همزمان با تعطیلات دهه آخر ماه صفر هم اظهار داشت : در سطح استانی ۱۳ نوع محدودیت های کرونایی تدوین شد که با عادی انگاری رفتاری که این روزها در جامعه در مقابله با کرونا مشاهده می شود، این محدودیت ها بازنگری شده و احتمال می رود برای افزایش سطح رعایت پروتکل ها و ماسک زدن به ناچار برخی محدودیت ها افزایش یابد.
وی افزود : این محدودیت ها در نشست آتی ستاد استانی مقابله با کرونا از سوی اعضاء ستاد مورد بررسی قرار می گیرد و متناسب با رفتار جامعه تصمیم گیری برای اجرای آن گرفته خواهد شد.
معاون استاندار مازندران مهم ترین نگرانی ستاد استانی مقابله با کرونا را در روزهای اخیر با روند نزولی آمار بیماران کرونایی در این خطه شمال کشور؛ برپا شدن نشست های خانوادگی دانست و گفت : در روزهای اخیر شاهد  افزایش برپایی مجالس و نشست های خانوادگی در سطح استان بودیم که در اکثر این محافل فامیلی نیز از ماسک استفاده نمی شود و این رفتار عادی انگاری با کرونا می تواند بار دیگر آمار بیماران استان را افزایش دهد که نیاز است تا هشدارهای لازم داده شود و مردم نیز در جریان خطرات ناشی از این نشست های عادی انگار نسبت به ویروس کرونا قرار گیرند.
وی افزود : هر میزانی که بتوانیم رفتارهای عادی سازی با کرونا را در سطح جامعه به خصوص استفاده از ماسک را افزایش دهیم، در کنترل ویروس کرونا در سطح استانی و حتی ملی موفقیت بهتری کسب خواهیم کرد که نتیجه آن پیشبرد برنامه های اقتصادی و معیشتی است.

تاثیر مثبت اجباری شدن ماسک 
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران هم گفت : تاکنون بررسی میدانی در مورد تاثیر اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر الزام استفاده از ماسک از درب منزل و جریمه متخلفان چه در بخش اصناف و بازاریان، حمل و نقل عمومی و در سطح استان مازندران انجام نشد، ولی پیش بینی می شود که این مصوبه تاثیر مثبتی بر رفتار مردم سایر استان ها نیز داشته باشد.
دکتر سیمین بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : آمار بیماران کرونایی در استان مازندران پس از چند هفته روند نزولی و ثبات در روزهای اخیر با عادی سازی رفتاری نسبت به مقابله با کرونا خیز هر چند ملایم به سمت روند افزایشی به خود گرفت که افزایش سطح عادی انگاری رفتاری می تواند این استان را با موج سوم کرونا نیز مواجه کند.
وی ادامه داد : بررسی کشورهای جهان از جمله سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که استفاده از ماسک بهترین راهکار مقابله با ویروس کرونا و حتی آنفلوانزاست و هر کشوری که توانست میانگین استفاده از ماسک را افزایش دهد، موفق به کنترل این بیماری و کاهش آمار بیماران و تلفات انسانی آن شده است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران اظهار داشت : برنامه دانشگاه علوم پزشکی استان افزایش سطح هشدارها و حساس سازی مردم برای روی آوری به استفاده همگانی از ماسک است و اگر بتوانیم استفاده از ماسک را به بالای ۹۰ درصد در بین مردم برسانیم، ویروس کرونا را کنترل خواهیم کرد.
دکتر بابایی افزود : رسانه های استانی باید سطح آگاهی مردم را نسبت به خطر ویروس کرونا افزایش دهند و مردم را نسبت به استفاده از  از ماسک به عنوان اهرم مهم تر از واکسن برای مقابله با این ویروس حساس تر کنند تا آنها رفتار فعلی خود را که نوعی عادی انگاری است ، تغییر دهند.
وی ادامه داد : استفاده همگانی از ماسک نه تنها مردم را در برابر ویروس کرونا که آنفلوانزا هم مصون می دارد و نیاز به تزریق واکسن را کاهش خواهد داد و هیچ راهکاری بهتر از ماسک زدن نمی تواند انتقال ویروس کرونا را متوقف کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :