تازه ها

چهارشنبه 19 فروردين 1394-18:22 کد خبر:4583

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران خبر داد:

اجرای ۵۴۰۰ برنامه متنوع در هفته گرامیداشت مقام زن

انعکاس شمال - مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: در هفته گرامیداشت مقام زن 5400برنامه متنوع اجرا می شود.


به گزارش انعکاس شمال ، مریم جمشیدی به مناسبت گرامیداشت هفته زن و روز مادر درنشست خبری با اصحاب رسانه  اظهار کرد: هفته زن تلنگری است تا با گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه (س) نگاه قومیتی و جنسیتی در بین افراد جامعه از بین برود.

وی با اشاره به اینکه هفته زن نمادی است تا مردان بدانند اگر زنان در سطح پایین قرار بگیرند جامعه توسعه نمی‌یابد، افزود: با استفاده از توانمندی زنان جامعه توسعه یافته‌ای خواهیم داشت.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران از اجرای 5 هزار و 400 برنامه در هفته زن اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها از 16 فروردین شروع و تا 20 روز بعد از هفته زن ادامه دارد.

این مقام مسئول شاخص برنامه‌های هفته زن را برشمرد و ادامه داد: جشن بزرگ میلاد حضرت فاطمه (س)، نمایشگاه‌های متعدد صنایع دستی، فرهنگی و هنری، عفاف و حجاب، دستاورها و توانمندی‌های زنان سرپرست خانوار، غذاهای سنتی، برگزاری همایش‌های فرهنگی، اجتماعی، تجلیل از زنان نمونه استانی و شهرستانی، برگزاری تور صنعتی، اردوی تفریحی، مسابقه آنلاین کتابخوانی با محوریت نقش زن و مقام مادر، همایش بزرگ ورزشی بومی و محلی، برپایی چادر سلامت و ویزیت رایگان بیماران زن، نشست خبری در مرکز و غرب مازندران، بازدید از تاسیسات صنعت برق، بازدید از فعالیت‌های زنان کارآفرین و عضویت رایگان بانوان در کتابخانه‌های مازندران را شامل می‌شود.

جمشیدی شاخص‌ترین برنامه در هفته زن را تجلیل از زنان نمونه استانی و شهرستانی دانست و یادآور شد: با توجه به همه ابعاد سعی شد در هر بخش یکی از زنان نمونه را معرفی و مورد تجلیل قرار گیرد.

این مسئول خاطر نشان کرد: انتخاب زنان نمونه استان سلیقه‌ای نبوده و امسال از چهره‌های تازه‌تر تجلیل می‌شود.

وی با تاکید براینکه درصد زیادی از زنان مازندرانی از برنامه‌های هفته زن بهره‌مند می‌شوند، گفت: امسال 40 زن نمونه مازندران در 23 فروردین در سالن همایش‌های معاونت برنامه‌ریزی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به اینکه کشور 2/5 میلیون زن سرپرست خانوار دارد و سهم مازندران 100 هزار و 343 نفر است،تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند برای کاهش و جلوگیری از افزایش این جمعیت در مازندران ابزارهای حمایتی همچون ارائه تسهیلات خوداشتغالی، ایجاد بازارچه دائمی، آموزش مهارتی و درمانی را در نظر گرفتیم.

وی افزود: استارت ایجاد بازارچه دائمی در مازندران از ساری با همکاری شهرداری زده شد.

جمشیدی با بیان اینکه مازندران دارای یک مدیر ارشد زن، سه مدیر میانی و 209 مدیر پایه است، اظهار کرد: اداره کل امور بانوان خانواده استانداری مازندران با اشرافی که بر توانمندی‌های زنان استان دارد این قشر را مورد حمایت قرار می‌دهد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران تحکیم بنیان خانواده، سلامت بانوان، ارتقای آموزش و پژوهش، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با نگاه غیرجنسیتی، توجه به زنان سرپرست خانوار، ورزش و رفاه بانوان و ایجاد فرهنگ‌سرای ویژه بانوان هر کدام موضوعات مهمی است اگر در این زمینه‌ها خوب کار کنیم با کاهش آسیب‌های اجتماعی مواجه می‌شویم.

وی مهم‌ترین برنامه اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در سال‌جاری را توجه به سلامت بانوان مازندران دانست و ادامه داد: ایجاد فرهنگ‌سرای ویژه بانوان، ایجاد بازارچه دائمی، توسعه صندوق‌های حمایتی خرد از زنان روستایی از موضوعات قابل پیگیری استانداری در مازندران است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 61 درصد زنان مازندران چاق هستند و از نرم کشوری که 53 درصد است این استان رتبه برتر را به خود اختصاص داده است که باید سلامت بانوان در اولویت فعالیت‌ها قرار گیرد.

وی افزود: به صورت آزمایشی با همکاری اداره کل امور شهری استانداری و شهرداری‌ها پنج شهر استان دوره‌های آموزشی سلامت در مازندران برگزار شد که امسال در سطح استان اجرا می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به اینکه برای این اداره کل هیچ اعتبار مستقلی تعریف نشده است، گفت: هیچ ردیف و اعتبار ملی نداریم.

وی افزود: سال‌های اخیر طرح‌های ملی تعریف می‌شد و با همان میزان اعتبار برنامه‌های حاشیه‌ای را پوشش می‌داد اما در سال اخیر این اعتبار اختصاص نیافت تمام برنامه‌های استان به صورت تعاملی با مدیران و دستگاه‌های اجرایی استان انجام شد.

جمشیدی در ادامه آموزش مستمر را از مهم‌ترین اقدامات اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران دانست و گفت: کمیته آموزش در بهمن سال 92 تشکیل شد که 24 هزار زن مازندرانی از قشرهای مختلف زیر چتر آموزشی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه با اعلام نظر معاون رئیس جمهور در امور بانوان، زنان مازندرانی بیشترین رتبه را در سطح سواد، میزان سرپرست خانوار، نرخ مشارکت اقتصادی را دارند، یادآور شد: نرخ بیکاری، مرگ و میر در مادران باردار و آسیب‌های اجتماعی در زنان مازندرانی کم است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران میزان طلاق در سطح کشور را افزایش دانست و گفت: طبق گزارش ثبت احوال در 6 ماه دوم سال 93 طلاق در مازندران روند کاهش بود.

وی روند سنی جمعیت مازندران را رو پیری اعلام کرد و گفت: 17 درصد جمعیت زیر 15 سال مازندران زن هستند.

جمشیدی با اشاره به اینکه 15 درصد جمعیت به 64 سال در مازندران اضافه شده است، افزود: 29 درصد جمعیت مازندران را زنان جوان تشکیل می‌دهند.

این مسئول در پایان با اعلام اینکه 70 درصد زنان سرپرست خانوار مازندران بیش از 50 سال سن دارند، خاطر نشان کرد: این رقم در مردان 34 درصد است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :