تازه ها

سه شنبه 11 فروردين 1394-12:24 کد خبر:4436

بارزترین خدمت شوراها به شهرداران

انعکاس شمال - شوراي اسلامي شهر و شهرداري هر دو از سازمانهاي محلي داراي شخصيت حقوقي مستقل به شمار...


شوراي اسلامي شهر و شهرداري هر دو از سازمانهاي محلي داراي شخصيت حقوقي مستقل به شمار مي آيند كه نقش مهمي در ايجاد ظرفيت هاي توسعه در جامعه دارند.تا قبل از تشكيل شوراي اسلامي شهر ،شهرداري داراي استقلال عمل و آزادي بيشتريدر اداره امور شهر بود و در واقع شهردار كارمند وزارت كشور و از سوي آن وزارتخانه منصوب مي شد. نظارت وزارت كشور برشهرداري،يك نظارت بروكراتيك بود و در دراز مدت اين نظارت كارآمدي خود را از دست داد.اما نظارت شوراي اسلامي شهر بر شهرداري، نظارت دموكراتيك و مردمي است. سپردن امر نظارت بر شوراهاي اسلامي شهر خواستي بود كه پس از گذشت 20 سال از انقلاب اسلامي در  11بهمن 77 تحقّق يافت ولي نوپايي اين تجربه در كشور ( نقش نظارتي شوراي اسلامي شهر در امور اجراييشهرداري) و مبهم و كلي بودن قوانين مربوط به آن ومحدود بودن بحث و گفتگو درباره نحوه نگرش به ماهيت و عملكرد شورا در حوزه عمومي و نيز عدم آموزش شوراها و آمادگي نداشتن ساختار شهرداري ها براي پذيرش شوراها در كنار خود،موجب بروز اختلافاتي بين شوراي اسلامي شهر و شهرداري شده است. گاه شورا در تصميم گيريها چنان وارد جزئيات مي شود) عزل ونصب مديران اجرايي شهرداري ،كارمندان و نيروهاي خدماتي ( كه شهرداري در اجراي آن تصميمات با مشكل مواجه مي گردد و همچنين زير بار نرفتن شهرداريها در اجراي بعضي از مصوبات شوراها، منجر به بروز تنش در روابط اين دو مي شود كه به نظر مي رسد به دليل عدم تعريف دقيق حدود روابط اين دو مي باشد،كه در نهايت عدم كارايي هر دو نهاد را در پي خواهد داشت هدف ازاين تحقيق، تبيين روابط حقوقي بين شوراي اسلامي شهر و شهرداري، به منظور شناسايي مسائل تنش زا بين اين دو مي باشد.بايد مشخص شود،آيا اين رابطه ، يك طرفه وطولي است و شوراي اسلامي شهر مانند يك قوه مقننه عمل كرده و براي شهرداري قانون وضع كند و شهرداري مكلف به اجراي آن قوانين و مصوبات مي باشد وشوراي شهر به كار اجرا نظارت مي كند،و يا اينكه اين رابطه دوطرفه و عرضي است و شوراي شهر و شهرداري به عنوان دو نهاد مستقل در امور شهري با هم همكاري مي كنند. قوانين و مقررات شرداريها در چارچوب مصوبه شوراي اسلامي  هر شــهر چهره قانوني به خود مي گیرد ؛ شهردار به تعبيري رئيس  قوه مجريه شــهر اســت يعني آنچه را كه اعضاي شوراي شهر  تصويب مي كنند و از طريق طرح ها و برنامه هاي شهرسازي ،  پيشــبيني ، پيشنهاد و تبيين مي شود ،بايد به اجرا گذارد. شهردار  وظيفــه دارد تا اين قوانين را اجرا نمايد و يا در انجام فعاليت ها  خود آنان را سرلوحه ي فعاليت هاي خود قرار دهد .

با عنایت به این مقدمه که مقتبس از قوانین مربوط به شوراها و شهرداری است ، یکی از بزرگترین ایرادی که می توانیم به افکار عمومی شهروندان بگیریم برداشت های غلط از اعتراضات و انتقادات شوراها نسبت به عملکرد شهرداران و شهرداری هاست ؛ ما همواره منتقدین در شوراها را به عنوان مخالفین و یا مانع تراشان برای ادامه خدمت شهرداری ها به شهر و شهروندان بر می شماریم این دیدگاه کاملاً غیرحرفه ای و عقلانی تنها کاهش شتاب در عمران و آبادانی شهرها را به دنبال خواهد داشت اگر عضو شورای شهری بنابر هر دلایلی نسبت به تصویب مصوبه ای با پیشنهاد شهرداری در شورا مخالفت می کنند و ایرادات اشکالات قانونی در تصویب پیشنهادات را مطرح می کنند بلافاصله مخالفت وی با فضاسازی منفی علیه وی همراه می شود و انواع انگ های باج گیری را به این فرد مرتبط می کنیم و با تمام اختیارات و امکاناتی که در اختیار داریم به دنبال حذف او اقدام می کنیم . در سویی دیگر از همه ابزارها برای تصویب اسناد در کمیته انطباق طرح تصویب و عنوان خلاف قانونی رد می شود.

یکی از مهمترین دلایل رد مصوبات شوراها در کمیته انطباق را باید در ضعف شدید اعضای شوراهای شهرها در شناخت قوانین و عدم اطلاع از مقررات شوراها و ششهرداری ارزیابی کرد ؛ متأسفانه شوراها متصورند که رأی اکثریت در هر شرایط و هر پیشنهادی به عنوان تفسیر و تحلیل آراء خود را برتر و بهتر از اصل قانون می دانند اما واقعیت چیز دیگری است ، شوراها باید پیشنهادات مطرح شده در آراء را از سوی شهرداری با اصل قانون مطابقت دهند اگر این پیشنهاد مشکل قانونی نداشته باشد به شهرداری مجوز داده شود .

متأسفانه طی 16 سال گذشته شهرداری ها گرفتار تصویب مصوبات غلط اعضای شوراها شده بودند شاید سوأل شود که چرا شهرداری ها پیشنهادات غلط و غیرقانونی را می دهند واقعیت اینست که اصل پیشنهاد به صورت انواع تهدیدها ، فشارها و رابطه بازی ها توسط شورائیان که شهرداران را وادار به ارسال این پیشنهادات می کند ، هیچ یک از شهرداران توان و مقاومت مقابله با تهدید شوراها را ندارند و براستی که 99 درصد کمکهای شهرداری برای لشگریان اعضای شوراهای شهرها بوده است .در این شرایط اگر عضو شورای شهری معترض و منتقد چنین روشی باشد آیا نباید مورد احترام و تکریم قرار بگیرد ، اعتقاد بر این است ضعف فوق العاده شدید استانداری ها ، فرمانداری ها و کمیته های انطباق هم دلیل مهمی بر رواج تخلفات در تصویب مصوبات غلط حاصله از این پیشنهادات دارد ، اگر استانداری ها و فرمانداری ها نسبت به پیشنهادات غیرقانونی شهرداری ها به شوراها ، به شهردارانی که چنین پیشنهاداتی مطرح می کنند برخوردی قاطعانه صورت دهد و آنرا به عنوان یک تخلف آشکار در پرونده درج نمایند قطعاً شهرداران کمتر به خود اجازه می دهند پیشنهادات غلط را به شوراها ارائه نمایند . در همین حوزه با اعضای شوراهای شهرها که بدنبال تصویب مصوبات هستند که منافع مالی آنها و گروه و باندهای آنها را تأمین می کند ، باید برخوردهای اداری و قاطع صورت بگیرد تا از هرگونه فساد مالی و اداری جلوگیری شود .

در حال حاضر در بسیاری از شوراهای شهرهای کشورمان یک الی دو نفر پیدا می شوند که سخت پیگیر اجرای قانون می باشد و سایر نفرات به دنبال تأمین منافع مالی خود از کسب اعتماد مردم هستند زمانیکه یک عضو شورای شهر دست به افشاگری عظیمی از انواع تخلفات در تصویب پیشنهادات شهرداری می زند واقعاً شهروندان حیران و متعجب نمی دانند چگونه این تخلفات را باور کنند البته رئیس شورا و سایر اعضا با سکوت خود شهروندان را بیش از پیش دچار نگرانی می کنند و افکار عمومی نیز اسیر اینگونه اخبار افشاگرانه از آینده روش شهرشان ناامید می شوند.

برای نتیجه گیری از آنچه عنوان شد یادآوری می کنم بیشتر آنچه که در كليه اركان هاى شــهردارى نقش نظارتى شــورا هاى شــهر وجود دارد ،  همه برنامه ها و تصميمات شهردارى بايد با هماهنگى و نظارت شــوراها انجام گيرد . اگر چه با تشــكيل شوراهاي اسلامي شــهرها در برخي از شهر ها امكان هايي براي فعاليت مبتني بر  اصلي و كلان تمركز گرا و  مشاركت ايجاد شده اما ساختارهاي  دولت محور همچنان با اقتدار به كار مشغول است . در تركيب جديد ميان شورا و شهرداري ، وظيفه سرمايه گذاري و نظارت را شــورا صرفاً بر عهده دارد. با توجه به مســائل فوق لازم است مسائل مورد انتظار در مورد شوراهاي اسلامي مورد تامل واقع گردد. لازم اســت مردم مشــاركت بيشتري با شــوراهاي اسلامي  داشته باشند و سعي بر آن باشد اين رابطه تقويت شود و پايگاه  شوراها در ميان مردم باشد.تقويت رابطه شوراها با شهرداري با پر كردن خلاهاي قانوني  و قوي كردن بازوي نظارتي شوراها بر فعاليت شهرداران قطعاً دستاوردهای مهمی برای شهرها در پی دارد.

ساری: شعبان وفایی نژاد

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :