تازه ها

دوشنبه 10 شهريور 1399-16:55 کد خبر:44259

سیدرضاحسینی مدیر انجمن نویسندگان برتر ایران:

هدف کشف استعدادهای جوان و آموزش است

انعکاس شمال - سیدرضا حسینی متولد ۱۳۴۸  از فعالین عرصه فرهنگ و رسانه  در شهرستان بابلسر می باشد که سوابق بسیار درخشانی را در کارنامه کاری خود دارد. وی که تنها عضو انجمن نویسندگان پیشکسوت ایران در استان های شمال کشور می باشد همواره دغدغه فرهنگ را داشته است و علی‌رغم تمام بی‌مهری‌هایی که به خود دیده است اما عشق به ادبیات و فرهنگ را از یاد نبرده است...


 

سیدرضا حسینی متولد ۱۳۴۸  از فعالین عرصه فرهنگ و رسانه  در شهرستان بابلسر می باشد که سوابق بسیار درخشانی را در کارنامه کاری خود دارد. در اینجا به گوشه ای از رزومه‌‌ ایشان اشاره خواهیم کرد:

 

بنیانگذار و مدیر مرکز مطالعات علمی

مسئول انجمن نمایش بابلسر برای ۴ سال پیاپی

همکاری در تاسیس انجمن های شعر و ادب و ادبیات داستانی

بیش از سه دهه سوابق رسانه ای

سردبیر هفته نامه نسیم دریا

مدیر مسئول و سردبیر هفته نامه هوای تازه

نویسنده کتاب های : دنیای اسرارآمیز - مجموعه اسرار - اسرار بشقاب پرنده - اسرار صهیونیسم و ...

 

 

وی که تنها عضو انجمن نویسندگان پیشکسوت ایران در استان های شمال کشور می باشد همواره دغدغه فرهنگ را داشته است و علی‌رغم تمام بی‌مهری‌هایی که به خود دیده است اما عشق به ادبیات و فرهنگ را از یاد نبرده است.

 

او به تازگی مدیریت انجمن نویسندگان برتر ایران را بر عهده گرفته است که به زودی بزرگ‌‌ترین تشکل حامی نویسندگان کشور خواهد شد.

 

روز خبرنگار بهانه‌ای شد تا سراغ این نویسنده و خبرنگار پیشکسوت برویم و گپ و گفتی صمیمی با ایشان داشته باشیم.

 

 

 

1.خودتان رو کامل معرفی کنید و مختصری از رزومه کاری‌تان بگویید.

 

- سید رضا حسینی متولد ۱۳۴۸

فیزیک نجومی خواندم اما بیشتر به دنیای نوشتن پرداختم . سال ها در مطبوعات و رسانه ها فعالیت داشتم و همچنین نوشتن چندین عنوان کتاب در زمینه های گوناگون

 

 

2.شما سال‌ها در دنیای رسانه فعالیت داشتید، چه شد که خداحافظی کردید ؟

در حال حاضر چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنید؟

۲-دنیای رسانه ؛  مجال ؛ بی آسودگی ؛ صبر ؛ دردسر ؛ بی وقتی ؛ بی درآمدی ؛ سر و کله زدن با همه ؛ پاسخ دادن به همه و در یک کلام خستگی مفرط جسمی و روحی آن هم بدون دریافت مبلغ معین و مکفی به دنبال دارد و من حدود ۳۱ سال این هزینه را پرداخت کردم !

اکنون هم به کتاب های خودم می پردازم و هم حاصل تجربیات و مطالعاتم را در اختیار دیگران و به خصوص جوان ترها می گذارم.

 

 

3. خوب برای‌مان بگویید، چه شد که به فکر تاسیس انجمن نویسندگان برتر ایران افتادید؟ این انجمن چه اهدافی را دنبال می‌‌کند؟

 

انجمن نویسندگان برتر ایران را برای این هدف تاسیس کردیم چون واقعا مشابه دیگری وجود نداشت ! ما در یک جمله این هدف را دنبال می کنیم : کشف استعدادهای عمدتا جوان ؛ آموزش ؛ هدایت و حمایت تا رسیدن به چاپ کتاب و ورود شخص به دنیای نویسنده شدن

 

 

4.ارزیابی شما از نقش و تاثیر این انجمن برای اعضاء چیست؟

 

همین قدر بگویم که در همین زمان کوتاه چند ماهه از ثبت این انجمن؛ اعضای ما  حدود ۵ جلد کتاب مستقل خود را نوشته اند که در حال اخذ مجوز چاپ می باشد و چند عضو دیگر نیز در حال نگارش هستند . همچنین یک کتاب هم به صورت مجموعه داستان از حدود ۲۰ عضو انجمن در حال آماده سازی است. این آمار برای یک انجمن نوپا که کاملا مستقل و بدون هیچ حمایتی می باشد درخور تحسین و مایه تقدیر و تعجب است.

 

5.نحوه عضویت در انجمن نویسندگان  برتر ایران به چه صورت هست؟

 

عضویت در انجمن نویسندگان برتر ایران تقریبا ساده است . تقاضای اولیه در قالب یک فرم از پیش آماده شده ؛ مشخصات فردی و یک متن کوتاه برای ارزیابی قلم متقاضی

 

6. از فعالیت فعلی انجمن و اقداماتی که تاکنون انجام شد مختصری توضیح دهید.

 

به طور اخص ؛ آموزش نویسندگی از ابتدای ابتدا ؛

ما ابتدا درست نوشتن را آموزش می دهیم و البته به قول دوستان با سخت گیری های خاص ! سپس به شکل های گوناگون همچون آزمون های موردی و غیره اعضا را محک زده و به پیش می بریم . چگونگی انتخاب سوژه ؛ پرداخت داستان و رعایت اصول نگارشی و ویرایشی از دیگر مواردی است که دنبال می کنیم . تا آنجا که می دانم انجمن های دیگر این چنین با دقت و حرفه ای این امور را انجام نمی دهند.

 

 

۷.انتظار شما از مسئولین امر در خصوص حمایت از انجمن و سایر فعالیت‌های فرهنگی چیست؟

 

انتظارات بسیار است چون نوشتن؛ آن هم به زبان مادری یعنی هویت ؛ فرهنگ ؛ تاریخ ؛ تمدن و افتخارات مفاخر میهن مان ... پس دستگاه هایی که عنوان فرهنگی دارند باید با هر آنچه که می توانند از این حرکت استقبال نموده و حمایت کنند . در حقیقت ما بخشی از کار آن ها را بر دوش گرفته ایم.

 

۸.اگر موافق هستید از برنامه‌های آتی انجمن مختصری توضیح دهید

همانطور که گفتم اهداف انجمن ادامه دار است و کشف استعدادها و آموزش و حمایت از آنها با روش های جدید و به روز ادامه خواهد یافت.

۹. آقای حسینی، باتوجه به وضعیت کنونی جامعه، توصیه شما به افراد علاقه‌مند به نویسندگی و نوقلم‌ها چیست؟ به خصوص افرادی که دغدغه چاپ کتاب و فروش آن را دارند.

انجمن در این راستا چه اقداماتی را در نظر دارد؟

 

طبق آمارهای رسمی ؛ سرانه مطالعه در کشور به دلایل گوناگون افت کرده است . وضعیت چاپ و نشر کتاب هم به دلایل بسیار از جمله هزینه های رو به رشد و بالا دورنمای خوبی ندارد . از آنجا که ما مسئولیت و قدرت اجرایی نداریم و فقط می توانیم دغدغه ها و مشکلات و راهکارها را منتقل و یا مطالبه نماییم سعی می کنیم با ترفندهای گوناگون هزینه های چاپ کتاب را پایین آورده و از سوی دیگر افراد جامعه را به سمت مطالعه ببریم . ایجاد جذابیت برای اقشار مختلف سنی و کشاندن آنها به سوی مطالعه کتاب از برنامه های آینده انجمن است.

 

 

کلام آخر

 

کلام آخر اینکه از همه متولیان امر فرهنگ انتظار همکاری ؛ همیاری و همراهی داریم . این افراد که قلم به دست گرفته اند را افرادی جسور و شجاع و مستعد و با آتیه ببینند و بدانند که از میان آنها در آینده نزدیک نویسندگان بزرگ و سرشناسی ظهور خواهند کرد. چه امثال من باشند یا نباشند که آن زمان را ببینند... اگر همه ما وظایف خود را درست و صحیح انجام دهیم ( و حتی در زمینه فرهنگ بیش از وظایف خود) اثرات بزرگ و تاثیرگذار و باثمری به جای خواهیم گذاشت و آیندگان از ما به نیکی یاد خواهندکرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :