تازه ها

سه شنبه 28 مرداد 1399-9:54 کد خبر:43242

برنامه مراکز اهدای خون مازندران در ماه محرم اعلام شد

مدیرکل انتقال خون مازندران اعلام کرد که ۱۱مرکز اهدای خون و سه دستگاه اتوبوس سیار از اول تا دهم محرم از ساعت هفت و ۳۰ تا ۲۲ آماده ارائه خونگیری از عزاداران حسینی هستند.


مدیرکل انتقال خون مازندران اعلام کرد که ۱۱مرکز اهدای خون و سه دستگاه اتوبوس سیار از اول تا دهم محرم از ساعت هفت و ۳۰ تا ۲۲ آماده ارائه خونگیری از عزاداران حسینی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انعکاس شمال، دکتر ذوالفقار تقوی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به کاهش ۱۲ درصدی مراجعه برای اهدای خون طی حدود پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش اشاره کرد و افزود : امیدواریم با مشارکت مردم در پویش نذر اهداء خون طی ماه محرم و صفر ، کمبود ذخیره خونی در استان جبران شود.

وی ادامه داد : با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده های خونی دائمی است ، از تمامی افرادی که توانایی اهدای خون دارند تقاضا می کنیم تا با مراجعه به پایگاه های انتقال خون سراسر استان برای تامین خون مورد نیاز بیماران همکاری کنند. 

تقوی به وجود سه دستگاه اتوبوس سیار خونگیری در استان مازندران اشاره کرد و گفت : از آن جایی که شیوع ویروس کرونا میزان مراجعه کنندگان را برای اهدای خون به شدت کاهش داده ، ماه محرم و  صفر فرصتی است تا  مردم مومن مازندران اهدا خون داشته باشند.

وی افزود : در پایگاه های انتقال خون پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و همه تجهیزات کاملا استریل است و اهداکنندگان خون بدون نگران و دغدغه می توانند به مراکز اهدای خون مراجعه کنند ، چراکه  با اهدای یک واحد خون سالم جان سه بیمار از مرگ نجات می یابد.

مشارکت اندک بانوان مازندران در اهدای خون 

مدیر کل انتقال خون مازندران میانگین آماری اهدا کنندگان خون در مازندران را با ۳۹.۳۳ در هزار نفر بالاتر از میانگین کشوری با ۲۷ در هزار نفر دانست و گفت : اگر بتوانیم مشارکت زنان را در اهدا خون بیشتر کنیم ، رتبه دومی استان را به رتبه نخست کشوری ارتقاء خواهیم داد.

تقوی بدون اعلام آمار، درصد مشارکت زنان را بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود : باورهای غلط نظیر زنان ضعیف هستند ، خون کمی دارند و یا این که زنان به دلیل حساسیت  همواره در معرض خطر بیشتری قرار دارند ، سبب شد تا اهدا خون از سوی آنان بسیار کم باشد.

اهدای ۲۰۰ واحد پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا

تقوی از مشارکت  بهبودیافتگان بیماری کووید- ۱۹ در اهدا ۲۰۰ واحد پلاسمای خون قدردانی کرد و گفت : ‌با توجه به اثربخشی پلاسماهای اهدایی بهبودیافتگان کووید۱۹ در نجات جان بیماران تازه مبتلا شده به این بیماری ، از کسانی که یک ماه از بهبودیشان می گذرد، درخواست می کنیم به بخش اهدای پلاسما در پایگاه انتقال خون بابل  و ساری مراجعه و در این عمل انسان دوستانه شرکت کنند.

 پلاسما بخش زردابه خون است که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد و اهدای آن امری معمول و شناخته شده در جهان است و هیچگونه تاثیری در افت میزان خون اهداکنندگان نخواهد داشت.

مدیرکل انتقال خون مازندران توضیح داد : پلاسمای بهبود یافتگان ویروس کرونا به دلیل وجود پادتن ضد ویروس برای نجات بیماران مفید است و بر اساس استانداردهای جهانی بهترین زمان برای اهدای پلاسما یک ماه پس از بهبودی است .
وی با اعلام این که بیمارستان های کرونایی مازندران نیازمند پلاسمای خون بیماران بهبود یافته کووید- ۱۹ هستند و پایگاه های انتقال خون هم برای این منظور همواره آمادگی دارند ، افزود : بررسی ها و آزمایشات نشان داده است که پلاسمای خون بیماران بهبود یافته کووید ۱۹  تا ۶۰ درصد در بهبود این بیماری موثر است ، به همین دلیل تقاضا داریم این بیماران به ۲ مرکز بابل و ساری مراجعه کنند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :