تازه ها

سه شنبه 10 دی 1398-12:21 کد خبر:39060

صادرات 60 هزار تنی مرکبات مازندران/آغاز به کار چهارمین جشنواره ملی مرکبات

انعکاس شمال -  معاون استاندار مازندران با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن انواع مرکبات در مازندران تولید می‌شود، گفت: بیش از ۶۰ هزار تن مرکبات اعم از پرتقال و نارنگی از مازندران در سال گذشته به کشورهای عربی صادر شد و امیدواریم این رقم امسال بیشتر شود.

 


به گزارش انعکاس شمال، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در حاشیه افتتاح جشنواره  ملی مرکبات در محل دائمی نمایشگاه‌‌های مازندران واقع در قائم‌شهردر جمع خبرنگاران با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن انواع مرکبات در مازندران تولید می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره با هدف ترویج و استفاده از آخرین فن‌آوری‌های نوین از لحاظ کمی و کیفی در محصولات استان برپا شد.

 

 

حسن خیریانپور افزود: بیش از ۶۰ هزار تن مرکبات اعم از پرتقال و نارنگی از مازندران در سال گذشته به کشورهای عربی صادر شد و امیدواریم این رقم امسال بیشتر شود.

وی به ایجاد پایانه صادراتی با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن  در جویبار اشاره و تصریح کرد: فاز نخست این پایانه صادراتی در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود و فازهای بعدی هم در حال انجام است که با راه اندازی این پایانه دغدغه اصلی کشاورزان برطرف می‌شود.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه از محل یک درصد اعتبارات پژوهشی استانداری، طرح پژوهشی تحت عنوان «تهیه سند مرکبات» از طریق مؤسسات تحقیقات مرکبات کشور  را تهیه کردیم، گفت:در این به مواردی همچون پهنه‌بندی مرکبات، توجه به صنایع تبدیلی و فراورده‌های آن، محل نگهداری و ذخیره‌سازی مرکبات دیده شده است.

 

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه چهارمین جشنواره ملی مرکبات مازندران امسال نسبت به سنوات گذشته توانمندی‌های جدیدی به آن اضافه شده است، اظهار کرد: در بخش‌هایی همچون صنایع پس از برداشت اتفاقات خوبی رقم خورده است.

عزیزالله شهیدی‌فر افزود: مازندران قطب تولید مرکبات است و ۶۰ درصد از تولید مرکبات کشور را تولید می‌کند و با تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال‌جاری ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: امسال گردش مالی تولید مرکبات در مازندران ۱۰ هزار میلیارد تومان  بوده و بعد از برنج، دومین قطب اقتصاد کشور مرکبات است و ۱۵۰ هزار شغل به صورت مستقیم و صنایع جانبی ایجاد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر هم  در حاشیه این جشنواره با بیان اینکه قائم‌شهر با داشتن ۱۵هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی مرکبات و ۲۱ هزار بهره‌بردار و تولید ۳۵۰هزار تن انواع مرکبات به پایتخت مرکبات معروف شده است، اظهار کرد: یکی از دلایلی که این شهرستان به عنوان پایتخت مرکبات معرفی شده مسیر ترانزیتی است تا همه ایران محصولات ما را بشناسند.

مجید جعفری افزود: شهرستان قائم‌شهر با داشتن ۱۷۶ واحد سورتینگ بالاترین ظرفیت ذخیره‌سازی مرکبات را دارد و ۸۰ هزار تن از مرکبات مورد نیاز شب عید را ذخیره می‌کند و از این تعداد  ۱۰ واحد سورتینگ در شهرستان قابلیت صادرات مستقیم مرکبات را دارند.

وی تصریح کرد: چهارمین جشنواره ملی مرکبات با حضور ۳۵ شرکت کننده در ۲۷ غرفه برگزار شد و هدف از برگزاری جشنواره اشتغال پایدار، توسعه باغداری و کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های شهرستان قائم‌شهر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر در پایان با بیان اینکه  ۱۲ هکتار از اراضی مرکبات این شهرستان گواهی استاندارد دریافت کردند، گفت: در تولید محصولات این باغ‌ها هیچ‌گونه کود شیمیایی استفاده نشده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به قیمت تضمینی مرکبات اشاره کرد و گفت: هنوز در بحث قیمت مرکبات به نتیجه خوبی نرسیدیم و لازم است باغداران تا جایی که مقدور است مرکبات را ذخیره کنند چرا که در ماه‌های بهمن و اسفند  قیمت خوبی برای باغ‌دار خواهیم داشت ./فارس

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :