تازه ها

چهارشنبه 27 آذر 1398-10:8 کد خبر:39039

استاندار مازندران:

بارندگی های سنگین دلیل رانش در روستای بهارپشته رامسر است

انعکاس شمال- استاندار مازندران، گفت: رانش ایجاد شده در روستای بهارپشته رامسر به دلیل بارش های سنگین در فاصله زمانی کوتاه است.

 


به گزارش انعکاس شمال، احمد حسین زادگان اظهار داشت: وجود آب های سطحی در گستره ، هرزآب ها به همراه واحدهای زمین شناسی حساس به آب، شیب توپوگرافی نسبتا زیاد و بارش های سنگین در فاصله زمانی کوتاه از عوامل اصلی وقوع زمین لغزش در روستای بهارپشته است.

وی درباره رانش زمین در روستای بهارپشته و اقدامات انجام شده گفت: با حضور کارگروه زلزله و لغزش لایه های زمین و با بررسی های اولیه مشخص شد علت اصلی اولیه رانش عملیات بارش باران های سیل آسا در سال های اخیر بوده و در مقایسه با میانگین چند سال گذشته بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه در راستای رسیدگی به وضعیت آسیب های رانش در جلسه ستاد مدیریت بحران مطرح شد امکانات حداقلی اسکان و مرمت جاده بررسی و عملیاتی می شود گفت: این اولین حادثه و سانحه رانش در شهرستان رامسر نیست و چندین بار در نقاط مختلف اتفاق افتاد و با جاری شدن سیل در سال گذشته خسارات زیادی وارد شد که با مدیریت جهادی پروژه های مختلفی در سریع ترین فرصت مورد بهره برداری قرار گرفت.

حسین زادگان با تاکید بر اینکه اگر با کار غیر علمی و فنی اظهار نظر شود کمک به رفع مشکل نخواهد کرد تصریح کرد: باید در ایجاد بحران مسئولان و کارشناسان بررسی های لازم را انجام دهند و پس از آن نسبت به رفع خرابی ها اقدام شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه طی بررسی های میدانی و مطالعات اولیه زمین شناسی ملی بازدید یک روزه درباره نتایج کارشناسی گفت: به دنبال بارش های هفته اخیر که طبق آمار اداره کل هواشناسی استان مازندران ۱۶۰ میلی متر گزارش گردیده، توده لغزشی در روستای بهارپشته ایجاد شد.

وی افزود: در اثر آن پدیده به شدت جاده دسترسی داخل روستا تخریب و بعضی از قسمت های راه ارتباطی دچار نشست شده است، همچنین به ۸ باب منزل مسکونی آسیب جدی وارد شده که قابل سکونت نیست و ۵ واحد انباری و ۲ واحد کارگاه دامداری تخریب شده است.

حسین زادگان گفت: در اثر این زمین لغزش به باغات مرکبات و زمین های زراعی آسیب و خسارت وارد شده است.

استاندار مازندران درباره نتیجه گیری کارگروه زلزله و لغزش لایه های زمین استانداری مازندران درباره رانش در روستای بهارپشته گفت: وجود آب های سطحی در گستره ، هرزآب ها به همراه واحدهای زمین شناسی حساس به آب شیب توپوگرافی نسبتا زیاد و بارش های سنگین در فاصله زمانی کوتاه از عوامل اصلی وقوع زمین لغزش در روستای بهار پشته است.

وی در ادامه افزود: ضخامت کم خاک روستا به بالا بودن پی سنگ ، بالا رفتن آب زیر قشری و افزایش فشار آب منفذی ناشی از بارش های اخیر موجب سر خوردن و رخداد این پدیده شده است./مهر

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :