تازه ها

دوشنبه 25 آذر 1398-12:18 کد خبر:39037

گرازکشی اتباع خارجی در روز روشن

در جنگل‌های شمالی کشور چه خبر است؟

انعکاس شمال - کارشناسان محیط زیست معتقدند گراز، منبع اصلی خوراک جانوران گوشتخواری، چون پلنگ، گرگ، کفتار، روباه، گربه جنگلی و پرندگان شکاری محسوب شده و حذف بی‌رویه آن از زیستگاه‌ها نه تنها جمعیت این گوشتخواران را در معرض خطر قرار می‌دهد.


انعکاس شمال: گراز یکی از جانورانی است که صدور مجوز شکار آن هر ساله شکارچیان خارجی را روانه زیستگاه‌های کشورمان به ویژه استان‌های شمالی می‌کند.

این شکارچیان بابت شکار هر گراز، بسته به طول دندان نیش جانور شکارشده، بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ یورو به سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت برگزارکننده تور شکار پرداخت می‌کنند.

شکار گراز طی سال‌های گذشته انتقاد کارشناسان محیط زیست را به همراه داشته است. به گفته منتقدان، گراز، منبع اصلی خوراک جانوران گوشتخواری، چون پلنگ، گرگ، کفتار، روباه، گربه جنگلی و پرندگان شکاری محسوب شده و حذف بی‌رویه آن از زیستگاه‌ها نه تنها جمعیت این گوشتخواران را در معرض خطر قرار می‌دهد بلکه آن‌ها را در پی یافتن طعمه به سوی جوامع انسانی و گله‌های احشام سوق می‌دهد.

در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست، علت صدور مجوز شکار گراز را محافظت از زمین‌های کشاورزی عنوان می‌کند فعالان محیط زیست با بیان اینکه کشتار گراز در داخل جنگل و زیستگاه‌های وحوش، راهکار محافظت از مزارع نیست، محصولات دافع گراز را که در سایر کشور‌ها برای دور نگه داشتن گراز از مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد راه منطقی حفاظت از محصولات کشاورزی می‌دانند. محصولاتی ارزان‌قیمت که در صورت حمایت دولت هم تولیدشان درداخل کشور مقدور است و هم وارداتشان از کشور‌های خارج.

یکی دیگر از انتقادات کارشناسان محیط زیست نسبت به گرازکشی در زیستگاه‌ها، شلیک مکرر گلوله و حضور سگ‌های شکارچیان است که امنیت زیستگاه‌ها را از بین برده و شرایطی ناامن برای بقای وحوش فراهم می‌آورد./میزان

تصاویر در سایت‌های مرتبط با این شکارچیان منتشر شده است

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :