تازه ها

پنجشنبه 23 آبان 1398-12:9 کد خبر:37982

محدودیت اعتباری، مانع بازسازی آثارهای تاریخی


به گزارش انعکاس شمال،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران مازندران گفت: در حال حاضر، پیگیر آن هستیم تا 3 اثر طبیعی استان قله دماوند، چشمه سورت و غار اسپهبد خورشید را برای ثبت جهانی معرفی کنیم.

.

وی افزود: قله دماوند، چشمه سورت و غار اسپهبد خورشید سه گزینه میراثی استان برای ثبت جهانی است که در برنامه کاری ما قرار دارد تا اگر بتوانیم پرونده این گزینه‌ها را کامل کنیم امیدواریم طی سال‌های آتی بتوانیم امتیازی بگیریم تا سهمیه ایران در یونسکو را افزایش دهیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: هم اکنون سهمیه ایران در یونسکو کم و محدود است و در این سهمیه محدود در گذشته باغ عباس‌آباد بهشهر و جنگل‌های هیرکانی از استان مازندران توانستند به ثبت جهانی برسند.

ایزدی بیان کرد: با توجه به ظرفیت این سه گزینه امیدوار هستیم تا با دعوت از نماینده یونسکو و بازدید از مناطق معرفی شده بتوانیم در فهرست جهانی یونسکو قرار بگیریم.

وی در خصوص تعداد موارد ثبت شده میراثی آثارهای تاریخی و طبیعی استان پاسخ داد: ما در استان بیش از 730 اثر تاریخی ثبت شده، 54 مورد معنوی ثبت شده و 73 مورد طبیعی ثبت شده داریم که در این بخش نیز حائز امتیاز خوبی در کشور هستیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران مازندران بیان کرد: تاکنون و طی سال‌جاری، پرونده‌هایی که برای ثبت ملی آماده کرده‌ایم شامل آثارهای تاریخی، بناها و محوطه‌ها به میزان 50 مورد، اثرهای طبیعی 10 مورد و اثرهای معنوی 11 مورد است که در دستور کار امسال قرار دارند تا پایان امسال به ثبت ملی برسند.

این مقام مسئول در خصوص قدمت آثارهای تاریخی استان اعلام کرد: ما در استان برج مقبره‌هایی که در منطقه رسکت و لاجیم داریم به قرن 4 و 5 هجری می‌رسد؛ محوطه‌های تاریخی داریم که به دوره ساسانی و اشکانی بر می‌گردند و در زمره قدیمی‌ترین آثار استان قرار دارند.

ایزدی در خصوص اقدامات در حوزه بازسازی آثارهای تاریخی پاسخ داد: ما در حوزه مرمت و بازسازی دستور کاری داریم که تا 70 الی 100 مورد پروژه تعریف شده است و از اعتبارات ملی و استانی برای آن استفاده می‌کنیم اما بودجه مالی ما خیلی محدود است و تنها داریم حفاظت و رفع خطر می‌کنیم و به نوعی با توجه به محدودیت اعتبارات ملی و استانی موجب این شده است که ما نتوانیم مانور اساسی در این بخش بدهیم.

وی با بیان اینکه ما در حوزه میراث در کشور رتبه پنجم را داریم؛ متذکر شد: از ابتدای سال جاری اکنون 15 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است و امیدواریم در حوزه میراث هم در بخش نگهداری و مرمت شاهد همکاری مردمی باشیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران مازندران بابیان اینکه ما در سطح استان 19 موزه خصوصی، عمومی، دولتی و نیمه دولتی داریم؛ یادآور شد: ظرفیت‌های خوبی در بخش میراث فرهنگی در استان وجود دارد که در صنعت گردشگری موجب رونق حضور علاقمندان ملی و خارجی به داخل استان خواهد شدبلاغ/.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :